
FOLIA 303

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
Studia de Cultura 12(2) 2020 
ISSN 2083-7275

DOI 10.24917/20837275.12.2.9

Małgorzata Brzezińska
Uniwersytet Gdański
ORCID 0000-0002-2505-043X

Historia pierwszej na świecie prywatyzacji…  
publicznej telewizji – pierwszego kanału telewizyjnego TF1  
we Francji1

Przedstawiona praca jest wynikiem badań prowadzonych w INA Institut National 
de l’Audiovisuel w Paryżu2 oraz w BNF Bibliothèque Nationale de France w Paryżu3 
w ramach stypendium naukowego dla doktorantów fundacji Œuvre de Saint-Casimir 
w Paryżu. INA gromadzi materiały dotyczące twórczości audiowizualnej nie tylko 
takie jak literatura tematu i artykuły prasowe, ale także wszystkie uniwersyteckie 
prace naukowe z dziedziny audiowizualnej. Wyspecjalizowani archiwiści tworzą 
zbiory tematyczne dotyczące ważniejszych wydarzeń. W archiwach przechowywa-
ne są materiały wykorzystywane do produkcji programów publicystycznych, w któ-
rych znajdują się między innymi informacje dotyczące danego odcinka programu, li-
sty zaproszonych gości, informacje o gościach, materiały prasowe dotyczące tematu 
programu, materiały powstałe po emisji programu, na przykład artykuły prasowe, 
a także listy od telewidzów. Ponadto można obejrzeć i wysłuchać wszystkich audy-
cji i programów. W archiwum znajduje się również pełna dokumentacja dotycząca 
prywatyzacji TF1 na każdym etapie: oryginalne teczki kandydatów do zakupu TF1 
zawierające składane oferty, sprawozdania finansowe, notatki z przesłuchania kan-
dydatów, porównanie kandydatów itd.

W artykule zostanie przedstawiona historia prywatyzacji pierwszego kanału 
telewizyjnego we Francji TF1, będącej jednocześnie pierwszą prywatyzacją pu-
blicznego kanału telewizyjnego na świecie. Artykuł odpowie na pytania: jak do-
szło do prywatyzacji, od kiedy ją planowano, komu na tym zależało, na jakiej pod-
stawie ustalono, że będzie to kanał TF1, kto był zainteresowany zakupem, w jaki 
sposób dokonano wyboru kandydatów. Jaka była cena i w jaki sposób ją ustalono, 
jak zareagowali na prywatyzację pracownicy, dziennikarze, politycy, mieszkańcy, 
telewidzowie.

1 Wszystkie tłumaczenia są w przekładzie autorki artykułu; nazwy własne instytucji są 
wyjaśniane tylko w celu zrozumienia ich rodzaju, funkcji lub charakteru.

2 INA Institut National de l’Audiovisuel w Paryżu – narodowy instytut audiowizualny 
zajmujący się między innymi archiwizacją i badaniem twórczości audiowizualnej.

3 BNF Bibliothèque Nationale de France w Paryżu – francuska biblioteka narodowa.



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [137]

Monopol państwa w dziedzinie transmisji
Cechą charakterystyczną francuskiego monopolu państwa w dziedzinie sze-

roko rozumianej transmisji (monopol emisji, programowy, produkcji) była zmien-
ność. Śledząc historię radia i telewizji, można odnieść wrażenie, że rządzący sami 
nie wiedzieli, czy państwo powinno zachować monopol czy też nie. Zdawać by się 
mogło, że politycy podejmowali decyzje w tej dziedzinie w zależności od „potrzeby 
chwili”, a nie konsekwentnie kierując się przekonaniami. Przeciwnicy prywatyzacji 
po latach okazywali się jej zagorzałymi zwolennikami i na odwrót.

W roku 1926, w momencie pojawienia się telewizji we Francji, państwo posia-
dało całkowity monopol w zakresie nadawania radiowego i telegraficznego, istniała 
jednak możliwość udzielania koncesji prywatnym rozgłośniom radiowym, dlatego 
już w czasie wojny współistniały radio prywatne i państwowe (loi du 23 juin 1923). 
W roku 1941 rząd zdefiniował przedmiot i zakres działania La Radiodiffusion 
française nationale4 i potwierdził monopol państwa w zakresie transmisji obrazu 
i dźwięku oraz możliwość udzielania koncesji prywatnym rozgłośniom (loi du 1 oc-
tobre 1941). Kilka lat później rządzący zdecydowali się odzyskać całkowity mono-
pol, odbierając koncesje prywatnym stacjom radiowym. Pretekstem do odzyskania 
monopolu było rzekome zakłócanie przez te rozgłośnie strategicznych wojskowych 
fal radiowych (ordonnance du 9 août 1944). W 1982 roku wraz z częściowym znie-
sieniem monopolu państwa (zachowano monopol w dziedzinie nadawania) poja-
wiła się możliwość tworzenia prywatnych stacji telewizyjnych i radiowych (loi du  
29 juillet 1982). W krótkim czasie powstało tysiąc prywatnych rozgłośni radiowych, 
a pierwsza prywatna telewizja CANAL+ została założona w 1984 roku.

Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych
W latach osiemdziesiątych we Francji rozpoczęto prywatyzację przedsię-

biorstw państwowych. Była to przemyślana polityka zakrojona na szeroką skalę, 
mająca na celu przejście od socjalizmu do liberalizmu. Na początku chodziło jedynie 
o ograniczenie roli państwa w ekonomii i walkę z bezrobociem. Ustaliwszy priory-
tet ekonomii poprzez otwarcie rynku na kapitał prywatny, dano przedsiębiorcom 
prywatnym większą wolność w poszukiwaniu kapitału i w polityce rozwojowej. 
Jednocześnie chodziło o to, aby uniezależnić państwo od wyników przedsiębiorstw 
oraz zdjąć z niego odpowiedzialność jako jedynego akcjonariusza w tych przedsię-
biorstwach. Tak jak rewolucja zwiększyła liczbę posiadaczy ziemskich – tak prywa-
tyzacja mogłaby uczynić z wielu Francuzów posiadaczy akcji. Pomimo sprzeciwu 
ówczesnego prezydenta François Mitteranda w roku 1986 zgodnie z przyjętą usta-
wą wskazującą listę 65 przedsiębiorstw państwowych do sprywatyzowania w ciągu 
pięciu lat minister ekonomii rozpoczął prywatyzację przedsiębiorstw państwowych 
(loi du 2 juillet 1986). Powstało specjalne ministerstwo prywatyzacji, a tę rozpoczę-
to, wyznaczając trzy przedsiębiorstwa z listy do sprywatyzowania w pierwszej ko-
lejności. Ustalono ich cenę oraz grupy akcjonariuszy mające sprawować „kontrolę” 

4 La Radiodiffusion française nationale – przedsiębiorstwo publiczne odpowiedzialne 
za audiowizualny serwis publiczny.



[138] Małgorzata Brzezińska

nad przejmowanymi przedsiębiorstwami, co spotkało się z krytyką opozycji widzą-
cej w tym szansę do umieszczenia w tych przedsiębiorstwach swoich protegowa-
nych. Wbrew obawom prywatyzacja okazała się dużym sukcesem, Francuzi bardzo 
chętnie kupowali akcje i zdawali się odnajdywać w świecie giełdy. Dlatego prywaty-
zacja kolejnych przedsiębiorstw z listy nie wzbudziła już takich emocji.

Prywatyzacja telewizji publicznej
W związku z prowadzoną polityką prywatyzacyjną spekulacje dotyczące spry-

watyzowania państwowej telewizji pojawiały się od kilku lat. Publiczne debaty do-
tyczące prywatyzacji telewizji publicznej zaczęły się w momencie, kiedy zaczęto nie-
oficjalnie mówić o planie sprywatyzowania któregoś z publicznych kanałów.

Prywatyzacja telewizji wcale jednak nie była nowym pomysłem. Po pierwsze, 
pomysł prywatnej telewizji był tak stary jak sama telewizja, a powodem tego, że 
żadna prywatna telewizja do tej pory nie powstała, były ogromne koszty infrastruk-
tury niezbędnej do jej stworzenia. Po drugie, już w latach siedemdziesiątych trwały 
zaawansowane prace nad sprywatyzowaniem telewizji, a co może wydać się inte-
resujące – wielkim przeciwnikiem prywatyzacji była wówczas prawica, ta sama, 
która kilka lat później ją sprywatyzowała. Ówczesny prezydent Valéry Giscard 
d’Estaing niejasno przedstawił swoje stanowisko, tłumacząc, że do prywatyzacji 
nie doszło, ponieważ wszyscy byli przeciwko: opinia publiczna w sondażach, prasa 
przerażona wizją utraty wpływów z reklam, nawet większość parlamentarna była 
podzielona. Jednak według najbliższych współpracowników zachowawczy prezy-
dent był gotów na każde rozwiązanie. Tak więc prywatyzacja nie miała miejsca, 
a zdecydowano się na gruntowną reformę w dziedzinie audiowizualnej.

Tuż przed wielkimi zmianami francuska telewizja publiczna miała podobny 
model do polskiego: trzy programy: program pierwszy TF1(La UNE) (najstarszy, 
najpopularniejszy, opiniotwórczy i odbierany na terytorium całej Francji), drugi A2 
i trzeci regionalny FR3. Ponadto istniały kanały rozrywkowe kanał piąty TV5 i szó-
sty M6 (mniej więcej w tym samym czasie ogłoszono konkurs na koncesję dla tych 
dwóch stacji). Od dwóch lat istniał także od początku prywatny CANAL+.

W roku 1986 wybory wygrała prawica i ministrem komunikacji został François 
Léotard, który 16 marca ogłosił poważne zmiany w kwestiach audiowizualnych, 
między innymi zapowiedź prywatyzacji jednego z kanałów publicznej telewizji, su-
gerując, że najprawdopodobniej będzie to program drugi A2. Kilka miesięcy później, 
14 maja ku ogromnemu zaskoczeniu ogłosił, że kanałem, który zostanie sprywaty-
zowany, będzie TF1, natomiast A2 pozostanie kanałem publicznym.

Sam fakt sprywatyzowania państwowej telewizji wzbudzał wiele emocji, nie-
mniej ta kontrowersyjna decyzja wzbudziła falę protestów szczególnie wśród 
wszystkich pracowników TF1, którzy o decyzji dowiedzieli się z… telewizji. 
Ponieważ kanał miał być sprywatyzowany wraz z całą infrastrukturą, pracownicy 
czuli się potraktowani przedmiotowo. Niezadowolenie i próba walki z tą decyzją 
przybierały różne formy, pracownicy TF1 spontanicznie oklejali się kartkami z na-
pisem: „na sprzedaż razem z meblami”. Zawiązały się rozmaite komitety obrony 



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [139]

telewizji w różnych środowiskach. Powstało stowarzyszenie La télé est à vous5, 
zbierające podpisy w obronie telewizji. W różnych czasopismach zamieszczane były 
„karty sprzeciwu”, które należało wypełnić i wysłać pocztą, w ten sposób dołączając 
do protestu. Ponadto do stowarzyszenia przychodziły listy poparcia, stowarzysze-
nie organizowało manifestacje publiczne w obronie telewizji, w tym największe na 
placu Republiki w Paryżu. 21.05.1986 roku zorganizowano pierwsze strajki prote-
stacyjne pracowników publicznych serwisów audiowizualnych. Pracownicy stacji 
ogłosili, że zamierzają wspólnie wykupić TF1. Projekt ten jednak upadł w chwili 
podania przez rząd do publicznej wiadomości ceny, jaką ustalono za sprzedaż TF1.

Debata publiczna pełną siłą wybuchła więc dopiero w momencie potwierdze-
nia pomysłu prywatyzacji, a swój szczyt osiągnęła w chwili ogłoszenia, który z ka-
nałów ma zostać sprywatyzowany. Do momentu ogłoszenia, że będzie to TF1, tyl-
ko spekulowano – podejrzewano, że będzie to mniej popularny kanał A2 lub M6, 
jednak ogłoszenie, że będzie to najstarszy, najpopularniejszy i docierający do naj-
większej liczby Francuzów kanał TF1 wzbudziło spore zdziwienie, niedowierzanie 
oraz liczne protesty. Telewidzowie i dziennikarze podzielili się na popierających 
ten projekt i tych, którzy byli mu przeciwni. Należy zaznaczyć, że wśród przeciw-
ników prywatyzacji TF1 byli zwolennicy samej prywatyzacji, jednak nie kanału 
pierwszego. Wśród zwolenników prywatyzacji również można było wyróżnić ogól-
nie popierających prywatyzację telewizji, jednak niekoniecznie TF1. Każdy z kana-
łów telewizyjnych prowadzących popularne we Francji programy publicystyczne 
z udziałem zaproszonych gości organizował debaty dotyczące prywatyzacji. Wśród 
gości zapraszani byli politycy, dziennikarze prasowi, telewizyjni, radiowi, prawnicy 
oraz naukowcy teoretycy, a także politycy. Niestety często osoby, które odgrywały 
w danym momencie istotną rolę w danej dziedzinie, nie przyjmowały zaproszeń do 
programów – lub przyjmowały je, a w ostatnim momencie odwoływały swoją obec-
ność, nierzadko bez podawania przyczyny. Dodatkowo władze TF1 poprosiły, aby 
do programów nie zapraszano żadnych pracowników telewizji publicznej. W związ-
ku z powyższym oglądając programy, można było odnosić wrażenie, że prowadzący 
są stronniczy, skoro zapraszają do dyskusji tylko jedną ze stron, podczas gdy w rze-
czywistości zwolennicy prywatyzacji nie przyjmowali lub nie mogli przyjmować 
zaproszeń.

Jedną z popularniejszych debat publicznych poprowadził 7.06.1986 roku 
wzbudzający wiele kontrowersji dziennikarz Michel Polac w programie Droit de 
réponse6, emitowanym w TF1. Rozmawiał on o aspektach prywatyzacji z zaproszo-
nymi gośćmi, wśród których byli dziennikarze, politycy, a jednocześnie podczas 
programu łączył się z organizatorami wspomnianej manifestacji w obronie telewizji 
trwającej na placu Republiki. Dziennikarz podkreślił, że do programu zaprasza za-
równo przeciwników, jak i zwolenników prywatyzacji, jednakże ci drudzy niezwy-

5 La télé est à vous – telewizja należy do was.
6 Droit de réponse – prawo do odpowiedzi, program który stworzył i prowadził Michel 

Polac. Prowadzony na żywo miał charakter spotkania, podczas którego zaproszeni goście 
dyskutowali na zadany wcześniej przez dziennikarza temat. W programie często ujawniano 
„trupy w szafie”, a ponieważ zapraszani byli nie tylko dziennikarze, politycy, ale też zwyczajni 
ludzie, to właśnie urzekło Francuzów i program cieszył się bardzo wysoką oglądalnością.



[140] Małgorzata Brzezińska

kle rzadko odpowiadają na zaproszenia, a także często w ostatniej chwili zmienia-
ją zdanie i odwołują swoją wcześniej potwierdzoną obecność. Aby uwiarygodnić 
swoje słowa, przeczytał kilka telegramów gości, którzy zmienili zdanie w ostatniej 
chwili – na przykład Gérard Stuffel napisał, że zgadza się na wzięcie udziału w deba-
cie dotyczącej prywatyzacji, ale nie zgadza się na udział w spotkaniu „lewicowców”. 
Zaproszenia do programu nie przyjęli także szef TF1 Erve Debourge, Alain D’Enver. 
Jean-François Khan mówił między innymi o tym, że jest zwolennikiem prywatnej te-
lewizji, ale nie popiera burzenia czegoś, co już istnieje, zaznaczył, że od dziesięciu lat 
walczy o wolną telewizję bez monopolu państwa. Nie ma nic przeciwko powstawa-
niu telewizji prywatnych, ale telewizja publiczna powinna taką pozostać. Ponadto 
zauważył, że obecnie telewizję chcą sprywatyzować ci, którzy kilka lat temu byli 
przeciwko prywatyzacji7. Spośród zwolenników prywatyzacji wypowiadał się na 
przykład Patric Poivre d’Arvor, dziennikarz A2, który twierdził, że pracownicy jego 
stacji żałują, iż to nie A2 zostanie sprywatyzowana, ponieważ w prywatyzacji widzą 
szansę na większy rozwój. Mówił również, że nie tylko dziennikarze, ale i telewidzo-
wie są za prywatyzacją i na dowód przytoczył dane z programu L’heure de verité8 
w A2, podczas którego telewidzowie po wysłuchaniu argumentów za prywatyzacją 
w 45 procentach zmienili zdanie. Inny dziennikarz zauważył, że była to manipulacja 
ze strony prowadzących program, ponieważ telewidzów biorących udział w bada-
niu poprzez Minitel9 było tylko 225, z czego 27 osób zmieniło zdanie. Po programie 
na adres telewizji przyszło wiele listów z kraju oraz z zagranicy, niewiele jednak po-
pierających prywatyzację, natomiast bardzo dużo było listów krytykujących ten po-
mysł. Wśród nich znalazły się długie listy od środowisk uniwersyteckich, ekspertów, 
prawników, dziennikarzy wyjaśniających, dlaczego prywatyzacja nie powinna mieć 
miejsca. Były również krótkie słowa otuchy, wyrazy sympatii przesyłane na kart-
kach pocztowych, obrazki, komiksy przedstawiające aktualną sytuację w telewizji.

Najczęściej powtarzanymi argumentami za prywatyzacją były: konieczność 
powstania prywatnej i niezależnej od państwa telewizji pozbawionej propagan-
dy państwowej, w której widziano większą szansę na rozwój, większe inwestycje; 
Francja jako „więzień” serwisu publicznego pozostaje w tyle w stosunku do innych 
zachodnich państw; telewizja publiczna zostanie i tak porzucona zarówno przez 
widzów, jak i pracowników w związku z powstającymi i rozwijającymi się telewi-
zjami prywatnymi; minister zapewniał, że od sprywatyzowanej telewizji będzie się 
wymagało realizacji nałożonych obowiązków; obietnica wycofania reklam z innych 
programów telewizji publicznej w związku z tym, że telewizja prywatna będzie ich 
nadawała znacznie więcej.

7 To Jacques Chirac i jego rząd postanowili ostatecznie odrzucić projekt prywatyzacji 
telewizji w latach siedemdziesiątych i dać telewizji publicznej szansę, przeprowadzając 
głęboką reformę audiowizualną.

8 L’heure de verité – godzina prawdy.
9 Minitel – system wideotekstowy działający w trybie online i dostępny za pośrednic-

twem linii telefonicznych, wprowadzony we Francji w 1982 roku przez France Télécom oraz 
La Poste. Minitel uznawany jest za najbardziej udaną usługę sieciową, jaka istniała na świecie 
przed rozpowszechnieniem się internetu.



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [141]

Wśród najczęściej pojawiających się argumentów przeciwko prywatyzacji 
były takie, że: nie należy prywatyzować najpopularniejszego, najstarszego, docie-
rającego na terytorium całej Francji programu; z TF1 telewidzowie są najbardziej 
związani, czują, że jest to ich telewizja; Francuzi nie rozumieją, jakim prawem ktoś 
może kupić coś co jest traktowane jako: „dobro wspólne” „dobro narodowe” „włas- 
ność wszystkich Francuzów”; zarzucano ministrowi podawanie nieprawdziwych 
informacji i celowe wprowadzanie obywateli w błąd; podawanie nieprawidłowych 
informacji dotyczących monopolu produkcji i programów; sprywatyzowanie pań-
stwowej telewizji sprawi, że Francja stanie się światowym wyjątkiem – niestety 
niechlubnym – w czasie kiedy nawet Margaret Thatcher nie odważyła się ruszyć 
telewizji publicznej; francuska telewizja znajduje się w bardzo zrównoważonym 
momencie z trzema kanałami publicznymi i trzema prywatnymi; jeżeli uważa się, 
że telewizja publiczna musi iść na wojnę z telewizją prywatną, to jest to wojna bar-
dzo spóźniona; telewizja prywatna na pewno nie będzie produkowała francuskich 
wartościowych programów, seriali z uwagi na wysokie koszty, a co za tym idzie – 
widzowie zostaną zalani obcymi produkcjami o niskiej wartości, ponieważ telewi-
zją prywatną kierują inne przesłanki niż publiczną, na przykład ważniejszy od roz-
woju kultury jest zysk; przykładem na to, że sprywatyzowana telewizja nie będzie 
realizowała powierzonej jej misji, mogą być prywatne rozgłośnie radiowe, które 
zupełnie nie wywiązują się z zadeklarowanych obietnic i nie wypełniają nałożo-
nych na nie obowiązków; praktyka pokazała, że nie da się wyegzekwować zadekla-
rowanych przez nadawców telewizyjnych obietnic i nałożonych na nich obowiąz-
ków. W związku z tym, że telewizja była finansowana głównie z reklam, zadawano 
pytanie, jak miałoby wyglądać w przyszłości finansowanie publicznej telewizji 
całkowicie pozbawionej tego źródła. Ponadto zastanawiano się, jak będzie wyglą-
dała zalana reklamami telewizja prywatna; twierdzono, że zostanie zdezorganizo-
wana praca wszystkich organów powstałych po reformie audiowizualnej w 1974 
roku na poziomie organizacyjnym, prawnym i finansowym; nie istnieje ani jeden 
obiektywny i racjonalny argument techniczny przemawiający za prywatyzacją  
publicznej telewizji, przedstawione argumenty są czysto ideologiczne i polityczne, 
w żadnym razie nie są przekonujące; realizacja tego projektu wbrew sondażom, 
w których większość obywateli sprzeciwia się tej decyzji, jest „ślepą realizacją pla-
nów wyborczych”; sam minister podkreśla, że telewizja nie jest zwyczajnym przed-
siębiorstwem, lecz dobrem publicznym i oddanie jej w prywatne ręce wbrew woli 
budujących i jednocześnie finansujących tę telewizję przez lata Francuzów będzie 
naruszeniem demokracji i odebraniem im ich własności; należy chronić demokra-
cję i kulturę.

Przebieg prywatyzacji
Trwająca polemika tym razem nie przerwała jednak prac rządu prowadzą-

cych do ostatecznej prywatyzacji TF1. Ekspertyza przeprowadzona przez rząd we 
wrześniu 1986 roku ustaliła wartość TF1 na 4,5 miliarda franków. Zgodnie z usta-
wą z 1986 roku cesja kapitału miała odbyć się w sposób następujący: w połowie 
na rzecz nabywcy (który będzie zobligowany do zapłaty 75 procent ceny wartości  



[142] Małgorzata Brzezińska

kanału, to jest 3 miliardów franków, aby w zamian otrzymać 50 procent kapitału), 
40 procent miało zostać wprowadzone na giełdę, 10 procent miało przypaść pra-
cownikom. Autoryzacja przewidziana została na okres 10 lat (loi du 30 septembre 
1986). Tuż przed prywatyzacją program TF1 miał przejść przez kilkumiesięczny 
okres bez żadnych dotacji i finansowania ze strony państwa, a jedynymi wpływami 
miały być te z reklam.

Do momentu ogłoszenia ceny, jaką trzeba będzie zapłacić, wiele środowisk de-
klarowało chęć zakupu TF1, w tym na przykład wspomniani dziennikarze pracujący 
w stacji. Po ogłoszeniu ceny niemalże wszyscy musieli zrezygnować i nie pozostał 
żaden kandydat, który byłby w stanie samodzielnie zakupić TF1. Dlatego zaintere-
sowani zakupem kandydaci tworzyli konsorcja.

7.02.1987 roku CNCL La Commission nationale de la communication et des li-
bertés10 oficjalnie ogłosiła przetarg na zakup TF1. Zgłosili się kandydaci i po wstęp-
nej selekcji 9.02.1987 roku CNCL oznajmiła, że spełniających warunki do wzięcia 
udziału w przetargu jest jedynie dwóch. Pierwszy to Hachette – konsorcjum z Havas; 
w momencie kiedy zadeklarowało chęć zakupu, natychmiast stało się „czarnym ko-
niem” przetargu jako obecny od ponad stu lat na rynku medialnym kandydat. Co 
ciekawe, drugim kandydatem był Francis Bouygues, nazywany roi du beton11 – kon-
sorcjum z grupą Maxwell, Editions mondiles, grupą Tapie, z gazetą Le Point, GMF 
oraz kilkoma bankami, związane z branżą budowlaną i niemające żadnego związku 
z branżą medialną. Był to niemniej słynny we Francji wykonawca wielu kontrower-
syjnych, ale również kluczowych i powszechnie znanych francuskich przedsięwzięć 
budowlanych, takich jak Grand Arche de la Défense, Parc du Prince, Musée d’Orsay, 
Eurotunel, most na wyspę Ré12. Już w czerwcu 1986 roku deklarował on chęć zain-
westowania 500 milionów franków w zakup TF1.

Po ogłoszeniu wyników wstępnej selekcji miała miejsce dość burzliwa medial-
na polemika pomiędzy kandydatami, wzajemne oskarżenia łącznie ze składaniem 
oficjalnych skarg mających na celu wyeliminowanie kontrkandydata. Żaden z kan-
dydatów nie został jednak zdyskwalifikowany i na 4.04.1987 roku CNCL ogłosiła 
publiczne przesłuchanie kandydatów w siedzibie CNCL, transmitowane na żywo 
w TF1.

CNCL podkreśliła, że przesłuchania nie będą takie same, ponieważ dla każde-
go z kandydatów przygotowane zostały inne pytania związane ze złożonymi do 

10 CNCL La Commission nationale de la communication et des libertés – narodowa ko-
misja komunikacji i wolności. Był to nowy organ powstały po reformie audiowizualnej we 
wrześniu 1986 roku. Komisja składała się z 13 członków wyspecjalizowanych w różnych 
dziedzinach. Wybór członków wzbudzał wiele kontrowersji, zostali oni nominowani tuż 
przed prywatyzacją, która była ich pierwszym zadaniem.

11 Roi du beton – król betonu.
12 Grand Arche de la Défense – łuk w dzielnicy la Défense, Parc du Prince – stadion na-

rodowy, Musée d’Orsay – obecnie najpopularniejsze po Luwrze muzeum w Paryżu, przebu-
dowane z nieczynnego dworca kolejowego, Eurotunel – tunel kolejowy pod kanałem La Man-
che; aktualną inwestycją był wzbudzający ogromne kontrowersje i protesty most na wyspę 
Ré – mieszkańcy sprzeciwiali się budowie mostu, chcieli pozostać na wyspie bez stałego po-
łączenia z kontynentem. Można porównać to do aktualnej sprawy Mierzei Wiślanej w Polsce, 
gdzie mieszkańcy nie chcą, aby Mierzeja stała się wyspą.



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [143]

przetargu ofertami. Kandydaci w ciągu trzech godzin mieli zaprezentować siebie 
oraz zespół, a także przedstawić program rozwoju, jaki przewidują dla TF1. Obu 
kandydatom CNCL zadała pytania dotyczące czasu reklamy, długości programów 
informacyjnych, produkcji francuskich związanych z misją telewizji publicznej. Po 
wspomnianej już gruntownej reformie przeprowadzonej po pierwszej nieudanej 
próbie prywatyzacji telewizji w 1974 roku zgodnie z prawem (loi du 7 août 1974) 
misja telewizji publicznej zakładała, że telewizja jako narodowy serwis publiczny 
transmisji telewizyjnej przyjmuje w ramach swoich kompetencji misję, by odpo-
wiadać na potrzeby i aspiracje społeczeństwa w dziedzinie informacji, komunikacji, 
kultury, edukacji, rozrywki oraz całości wartości cywilizacyjnych. Mając za cel kie-
rowanie się troską głównie o interesy ogólne, serwis publiczny powinien zapew-
niać równy dostęp do wyrażania myśli, poglądów, opinii i w tym celu regularnie 
udostępniać czas antenowy. Ponadto serwis publiczny ma brać udział w transmisji 
kultury francuskiej na świecie. Te obowiązki sprawiają, że musi czuwać nad jakością 
i rozpowszechniać język francuski.

Pierwszą przesłuchiwaną grupą była Hachette. Prezes firmy przedstawił ze-
spół, do którego zaprosił liczne gwiazdy dziennikarstwa: dziennikarkę Christine 
Ockrent, dyrektora dziennika „Le Monde” i wiele innych gwiazd. Jako potencjalny 
właściciel przewidywał niezależność, pluralizm i umiędzynarodowienie kanału, 
a także zwiększenie liczby programów informacyjnych. Sześć minut reklam na go-
dzinę, w tym cztery minuty reklam podczas nadawania filmów. Członkowie grupy 
bardzo rzeczowo odpowiadali na zadawane pytania, było widać doskonałe przygo-
towanie merytoryczne, jednak widoczny był również trudny do opanowania stres 
(np. prezes cały czas ocierał pot z czoła).

Drugą przesłuchiwaną grupą była Bouygues – w swoim zespole zaprezento-
wała on mniej gwiazd znanych z telewizji, jednak niewątpliwą osobowością był 
sam Francis Bouygues. Zaczął on prezentację zespołu od słów: jestem numerem 1  
w swojej branży na świecie, kieruję grupą w stronę przyszłości – teraz jest nią ko-
munikacja, ze mną TF1 stanie się potęgą, ja mam wizję, ale nie zrealizuję jej sam, 
powierzę ją specjalistom, mamy trzy ambicje: sprywatyzować TF1, nadać jej sta-
tus międzynarodowy, promować twórczość francuską. To, że kanał nie należy do 
państwa, nie znaczy, że nie jest publiczny, to, że prezentuje zagraniczną twórczość, 
nie znaczy, że jest zły, jeśli jest ona dobra. Niewątpliwie charakter i osobowość 
Francisa Bouyguesa odegrały ogromną rolę, niemniej przemówienie sprawiło wra-
żenie wyreżyserowanego i przygotowanego przez zespół specjalistów z branży 
public relations wybiegających poza standardy z tamtych czasów. Grupa przedsta-
wiła program nieco słabszy od Hachette, dodatkowo przewidywała więcej, bo aż 
dwanaście minut reklam na godzinę, a także to, czego do tej pory jeszcze nie było –  
przerwę reklamową podczas nadawania programów informacyjnych. Podobnie 
jak kontrkandydat przewidywała zwiększenie liczby programów informacyjnych. 
Zamierzała stworzyć telewizję całodobową, ponadto – choć mówiła co innego – su-
gerowała, że niekoniecznie będzie promować kulturę i język francuski w kwestiach 
produkcji nowych programów, gdyż seriale amerykańskie nie są złe, to kultura fran-
cuska musi się bronić. Stwierdzała także, że opóźnienie Francji w rozwoju telewizji 
nie jest związane z brakiem talentów, lecz z brakiem inwestycji. Zamierzała więc 



[144] Małgorzata Brzezińska

zainwestować w rozwój TF1 tyle, ile jeszcze nikt nigdy nie zainwestował w rozwój 
telewizji i w ciągu dwóch lat podwoić budżet. To mogłoby się udać, tylko jeśli pry-
watyzacja przebiegnie pomyślnie w dwóch etapach: pierwszym z nich jest właściwy 
wybór odpowiedniego kandydata dokonany przez CNCL. Łatwo więc zauważyć, że 
w swojej prezentacji Bouygues odniosła się do misji telewizji publicznej, przedsta-
wiając ją jako swoje główne cele.

Kilka godzin po przesłuchaniu kandydatów i tajnych obradach CNCL poinfor-
mowała o przyznaniu TF1 grupie Bouygues. Oficjalne ogłoszenie zwycięzcy miało 
miejsce 17.04.1987 roku. Grupa Bouygues wygrała ośmioma głosami. CNCL sko-
mentowała swój wybór tak, że Francis Bouygues zaprezentował fantastyczną chęć 
wygranej, którą czuło się podczas każdego spotkania. Jak wspomina jeden z jego bli-
skich współpracowników, Bouygues był człowiekiem, który nie tylko planował, ale 
przede wszystkim realizował swoje plany. Pamięta także, że po otrzymaniu infor-
macji o możliwości zakupu TF1 Bouygues przyszedł do niego i zapytał, czy słyszał 
o tym, że można kupić TF1. Stwierdził, że cena jest bardzo wysoka, ale w życiu pie-
niądze nie są najważniejsze, ważne są okazje, bo się nie powtarzają, a zakup telewi-
zji jest niewątpliwie okazją. Pieniądze zawsze się znajdą, a okazja się nie powtórzy. 
I tę właśnie okazję Francis Bouygues doskonale wykorzystał. Na wieść o wygranej 
Bouygues pracownicy TF1 założyli w pracy kaski budowlane i przykleili sobie kartki 
z napisem: „Sprzedany razem z meblami”. Jednak nieodwracalna decyzja zapadła.

Z okazji wygranej zorganizowana została ogromna gala, na którą zaproszono 
6 tysięcy gości. Triumf Francisa Bouyguesa, który mianował siebie szefem TF1, zo-
stał zachwiany w momencie, kiedy dowiedział się on, że największe gwiazdy TF1 
odchodzą do TV5, gdzie zaproponowano im pięciokrotnie wyższe stawki (koncesję 
na objęcie TV5 wygrała właśnie grupa Berlusconi-Hersant. Grupa Hersant kandy-
dowała również do zakupu TF1, jednak nie spełniła wymogów). Z tym problemem 
TF1 poradziła sobie w krótkim czasie i niemalże wszyscy dziennikarze wrócili do 
stacji. Dodatkowo zatrudnione zostały gwiazdy telewizji, które występowały w gru-
pie kontrkandydata do prywatyzacji, jak na przykład Christine Ockrent. Ponadto 
Francis Bouygues nagrodził wszystkich opowiadających się za sprywatyzowaniem 
TF1, na przykład wspomnianego już Patrica Poivre d’Arvor, który w krótkim czasie 
został szefem głównego wydania programu informacyjnego. Jednocześnie karani 
byli dziennikarze i niewygodni pracownicy. Największą z afer związanych ze zwol-
nieniem dziennikarza była niewątpliwie ta dotycząca zwolnienia Michela Polaca. 
Polac jawnie wypowiadał się, że nie odpowiada mu to, iż jego program będzie teraz 
w „rękach kapitalistów”. Francis Bouygues zapytany w wywiadzie tuż po wygra-
nej, czy zamierza zwolnić Michela Polaca, odpowiedział, że nie ma powodu. Od tego 
czasu Michel Polac, zanim został zwolniony, poprowadził jedynie dwa odcinki Droit 
de réponse. Program z 12.09.1987 roku dotyczył krytyki funkcjonowania CNCL, na-
tomiast ten z 18.09.1987 roku – mostu na wyspę Ré. Paradoksalnie to nie jawna 
krytyka CNCL, lecz drugi z programów przyczynił się do zwolnienia dziennikarza, 
dokładniej zaś sytuacja, która miała miejsce w programie, a na którą Michel Polac 
nie miał za bardzo wpływu. Jeden z pracowników odpowiadający za bieżące komen-
tarze omawianych spraw w formie rysunkowej lub krótkich gier słownych pojawia-
jących się na ekranie za pomocą plansz napisał: „Une maison de maçon. Un pont de 



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [145]

maçon. Une télé de M.13”. Winą za całą sytuację został obarczony Michel Polac jako 
odpowiedzialny za program, pomimo że nawet grafik wypowiedział się, iż w czasie 
emisji na żywo Polac nie widzi tego, co przygotowują graficy. Zanim jeszcze dzien-
nikarz został zwolniony, jeden z zaproszonych przez niego gości stwierdził, że sytu-
acja, w jakiej znalazł się Michel Polac w związku z prywatyzacją TF1 i wyrażaniem 
poglądów niezgodnych z ideami nowych właścicieli jest błędnym kołem, ponieważ 
jego program, wywołujący wiele kontrowersji i skandali, ma bardzo wysoką oglą-
dalność, więc jest on cennym produktem dla obecnych właścicieli, dla których liczą 
się wpływy z reklam, a te w okolicach programu były bardzo wysokie. Jeśli Polac 
chciałby, aby go zwolniono, powinien wywołać skandal, jednak każdy jego skandal 
zwiększyłby wpływy z reklam i Polac byłby cenniejszy dla stacji. Jak się okazało, 
pomimo potencjalnie wysokich wpływów, jakie mógł generować dla stacji, Michel 
Polac został zwolniony po tym, jak naraził się właścicielowi stacji, krytykując jego 
inwestycje. Francis Bouygues nie zawahał się go zwolnić, pomimo ogromnej oglą-
dalności jego programów i sympatii telewidzów.

18.06.1987 roku COB Commission des opérations de bourse14 zdecydowa-
ła o wystawieniu akcji TF1 na rynek. 29.06.1987 roku 10,5 miliona akcji w cenie 
165 franków zostało przeznaczonych do sprzedaży publicznej. 24.07.1987 roku 
TF1 została wprowadzona na giełdę i 415 tysięcy osób stało się właścicielami akcji. 
10.02.1989 roku w momencie OPV Offre publique de vente15 oferowano jedną grati-
sową akcję przy zakupie pięciu.

Podsumowanie
Należy zauważyć, że Bouygues nie spełniła obietnic dotyczących rozwoju i funk-

cjonowania TF1 deklarowanych podczas przetargu. Po dziesięciu latach od udziele-
nia koncesji TF1 nadal pozostawała (i pozostaje do tej pory) w rękach Bouygues, 
a kwestii zakończonej koncesji – podobnie jak niespełnionych obietnic w związku 
z przejęciem TF1 – nigdy nie podjęto na forum państwowym. Sprawą zainteresował 
się dziennikarz śledczy Pierre Carles – stworzył on serię filmów dokumentalnych, 
próbując rozwiązać zagadkę koncesji TF1, jednak nawet jego niekonwencjonalne 
metody prowadzenia śledztwa dziennikarskiego nie pozwoliły mu uzyskać odpo-
wiedzi na pytanie o to, co dalej z końcem koncesji. Jego filmy dokumentalne dotyczą-
ce tego tematu zostały ocenzurowane.

Głośna i wywołująca spore kontrowersje prywatyzacja TF1 została przepro-
wadzona zgodnie z zaplanowanym przez rząd schematem niezależnie od protestów 
i kontrowersji, jakie wzbudzała. W momencie zakończenia procesu prywatyzacji 
TF1 zaczęła realizować plany komercyjne niekoniecznie zgodne z deklarowanymi 
wcześniej obietnicami rozwoju, niemniej nigdy nie zostały wyciągnięte konsekwen-
cje z tego zachowania, pomimo że organy nadzorujące niejednokrotnie zwracały 
uwagę na niedotrzymanie obietnic. Zgodnie z zapowiedzią TF1 stała się telewizją 

13 Dom z cegły, most z cegły, telewizja z g. – grafik twierdził, że „M.” nie odnosiło się do 
wyrazu merde – gówno, lecz maçon – z cegły.

14 COB Commission des opérations de bourse – komisja operacji giełdowych.
15 OPV Offre publique de vente – publiczna oferta sprzedaży.



[146] Małgorzata Brzezińska

całodobową, oferującą zakupione zagraniczne seriale, sitcomy, oferowała telesprze-
daż, programy rozrywkowe na licencji, natomiast zmniejszyła się liczba ambitnych 
programów poruszających poważne tematy. Szef TF1 Patric Lelay, udzielając wy-
wiadu dla przedsiębiorców na temat telewizji, jawnie przyznaje, że to oczywiste, iż 
zadaniem TF1 jest pomóc na przykład Coca-Coli sprzedać produkt, a żeby to mogło 
nastąpić, umysł telewidza musi być gotowy na przyjęcie tej informacji. Aby umysł 
był gotowy, musi być odpowiednio zrelaksowany i przygotowany. To, co sprzedaje-
my w TF1, to właśnie czas przygotowanych na te informacje umysłów telewidzów. 
I nie ma nic trudniejszego od odpowiedniego ich przygotowania. Wypowiedź ta wy-
wołała skandal, jednak nie wiązał się on z żadnymi sankcjami. Również przemil-
czana została przez państwo kwestia wygaśnięcia koncesji. Cała wzbudzająca takie 
emocje prywatyzacja została zapomniana w momencie, kiedy została sfinalizowana. 
W chwili obecnej nikt już zdaje się nie pamiętać o tym zdarzeniu i chociaż we Francji 
trwają protesty związane z aktualnie zapowiadaną prywatyzacją lotnisk, nikt nie 
przywołuje tematu sprywatyzowanej telewizji. Nawet podczas konferencji zorga-
nizowanej 15.11.2019 roku przez Conseil d’État16 „Concessions et privatisations:  
quelle articulation?”17 dotyczącej przyszłości przedsiębiorstw państwowych, pod-
czas której próbowano znaleźć odpowiedź, czy przedsiębiorstwa państwowe należy 
prywatyzować, czy udzielać im kilkuletniej koncesji. W licznych przytaczanych przez 
prelegentów, a także przez uczestników konferencji podczas dyskusji przykładach 
prywatyzowanych przedsiębiorstw państwowych nikt nie wspomniał o sprywaty-
zowanym w 1987 roku najpopularniejszym publicznym kanale telewizyjnym TF1.

Źródła prawne (chronologicznie)
Loi du 23 juin 1923.
Loi du 1 octobre 1941.
Ordonnance du 9 août 1944.
Loi du 29 juillet 1982.
Loi du 2 juillet 1986.
Loi du 30 septembre 1986.

Bibliografia
Bourdon Jérôme. 1994. Haute Fidélité. Pouvoir et télévision 1935–1994. Paris.
Brochand Christian. 2006. Histoire générale de la radio et la télévision en France t. 3: 

1974–2000. Paris.
Chaniac Régine, Dessault Sylvie. 1994. La télévision de 1983 à 1993. Chronique des pro-

grammes et de leur public. Service juridique et technique de l’information. Paris.
Chauveau Agnés, Dehée Yannic (red.). 2007. Dictionnaire de la télévision française. Paris.
Chauveau Agnès, Tétart Philippe. 1999. Introduction à l’histoire des média en France de 

1881 à nos jours. Paris.

16 Conseil d’État – Rada Państwa
17 Koncesje i prywatyzacje: jakie przepisy stosować?



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [147]

Chupin Ivan, Hubé Nicolas, Kaciaf Nicolas. 2009. Histoire politique et économique des 
médias en France. Paris.

Esquenazi Jean-Pierre. 1996. Le pouvoir d’une media : TF1 et son discours. Paris.
Floresson Paul, Brugière Maryse, Martinet Daniel. 1987. Douze ans de télévision 1974–

1986. Paris.
Hevré Michel. 1995. Les grandes dates de la télévision française. Paris.
Jeanneney Jean-Noël. 1999. L’écho du Siècle. Dictionnaire historique de la radio et de la 

télévision en France. Issy-les-Moulineaux.
Ledos Jean-Jacques. 2013. Dictionnaire historique de télévision. De ABC à Zworykin.  

Paris.
Legrand Catherine, Legrand Jacques (red.). 1996. Chronique de la télévision. Bassillac.
Lévy Marie-Françoise, Sicard Marie-Noël (red.). 2008. Les lucarnes de l’Europe, télévi-

sion, cultures, identités, 1945–2005. Paris.

Artykuły
„Audiovisuel entre public et privé”. 1987. Après demain. Journal mensuel de documen-

tation politique. Fondé par la Ligue des Droits de l’Homme en 1957, C.C.P. nr 298 
(novembre).

Bachmann Sophie 1988. „TV: la préhistorie de la privatisation”. W: L’audiovisuel à l’heure 
de la privatisation. RPP Revue Politique et parlementaire. Economie, finance, urba-
nisme t. 89, nr 929 (mai–juin 1988).

Archiwa INA
„Appel à candidatures pour l’acquisition de 50% du capital de TF 1”. Fonds CSA : verse-

ment 2010. Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.
Bourdon Jérôme. „L’Assemble Nationale aujourd’hui. Les députés et les journalistes de 

l’audiovisuel : de la méfiance à la coexistence pacifique”. Association Française  
de Science Politique, Colloque des 21 et 22 novembre 1985. Fonds de Régine Cha-
nac : versement 2013. Histoire de la télévision. Textés et travaux de Jérôme Bourdon 
(1983–1990). Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Bourdon Jérôme. „Les démons du statut”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Hi-
stoire de la télévision. Textés et travaux de Jérôme Bourdon (1983–1990). Institut 
National de l’Audiovisuel INA Paris.

Bourdon Jérôme. „Histoire de la télévision”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. 
Histoire de la télévision. Textés et travaux de Jérôme Bourdon (1983–1990). Institut 
National de l’Audiovisuel INA Paris.

Bourdon Jérôme, 1986. „Le statut de la télêvision en France : un consensus inouvable?”. 
Fonds de Régine Chanac: versement 2013. Histoire de la télévision. Textés et tra-
vaux de Jérôme Bourdon (1983–1990). Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Bourdon Jérôme, Grünblatt Catherine1986. „Monopole, l’agonie interminable”. Fonds 
de Régine Chanac : versement 2013. Histoire de la télévision. Textés et travaux de 
Jérôme Bourdon (1983–1990). Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

„La critique de télévision”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Dossiers de l’au-
diovisuel n˚ 16 : versement 2013. Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

„Divers documents: 1958 à 2004”. Fonds de Bernard Blin. Institut National de l’Audio- 
visuel INA Paris.



[148] Małgorzata Brzezińska

Jézéquel Jean-Pierre. „Les problèmes généraux de gestion dans les entreprises de télévi-
sion”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Histoire de la télévision. Textés de 
Jean-Pierre Jézéquel (1982–1991). Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Jézéquel Jean-Pierre. „La télévision, le service, et le public”. Fonds de Régine Chanac : ver-
sement 2013. Histoire de la télévision. Textés de Jean-Pierre Jézéquel (1982–1991). 
Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Jézéquel Jean-Pierre, Ledos Jean-Jacques, Régnier Pierre. „Faut-il achever la Radio Télévi-
sion française?”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Histoire de la télévision. 
Textés de Jean-Pierre Jézéquel (1982–1991). Institut National de l’Audiovisuel INA 
Paris.

„Legislation audiovisuelle”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Institut National 
de l’Audiovisuel INA Paris.

Privatisation de TF1. Revue de presse du 14.06.1986. Actualité litteraire, Fonds, Droit de 
réponse. Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Radio et télévision : articles de Presse de 1986–1987. Fonds Jean-Pierre Jézéquel. Insti-
tut National de l’Audiovisuel INA Paris.

„Service public de la télévision”. Fonds de Régine Chanac : versement 2013. Dossiers de 
l’audiovisuel n˚ 16 : versement 2013. Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

„Le statut de la télévision”. 1978. Après demain. Journal mensuel de documentation po-
litique. Fondé par la Ligue des Droits de l’Homme en 1957, C.C.P. nr 208 (novembre).

„Télévision”. Fonds Canal Plus, Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.
„Télévision et politique-Rapport intermédiaire”. 1985. Fonds de Régine Chanac : verse-

ment 2013. Histoire de la télévision. Textés et travaux de Jérôme Bourdon (1983–
1990). Institut National de l’Audiovisuel INA Paris.

Programy telewizyjne
Les dix ans qui ont tout changé 1985–1989. La télé des années 80. 26.01.2018. France 3.
Droit de réponse. L’esprit de contradiction. 7.06.1986. TF1.
Droit de réponse. 18.04.1987. TF1.
Droit de réponse. 12.09.1987. TF1.
Droit de réponse. 18.09.1987. TF1.
Przesłuchanie kandydatów CNCL. 3.04.1987. TF1.
La télévision et mainteant?. 21.03.1986. Antenne 2.
Touche pas à mon poste. 12.08.2006. France 5.

Filmografia
Enfin pris. 2002. Pierre Carles (reż.).
Fin de concession. 2010. Pierre Carles (reż.).
Pas vu pas pris. 1998. Pierre Carles (reż.).

Streszczenie
Artykuł przedstawia historię pierwszej na świecie prywatyzacji publicznego kanału telewi-
zyjnego TF1 we Francji w 1987 roku. TF1 był najpopularniejszym programem telewizyjnym, 
dlatego zapowiedź sprzedaży tego kanału była ogromnym zaskoczeniem. Jednak prywatyza-
cja została przeprowadzona pomimo protestów zarówno ze strony pracowników telewizji, 



Historia pierwszej na świecie prywatyzacji… [149]

jak i jej odbiorców. Wzbudzający liczne kontrowersje zwycięzca został wyłoniony w drodze 
przetargu, a po wygranej nie spełnił prawie żadnej z obietnic. Po latach, pomimo że koncesja 
ustanowiona była tylko na dziesięć lat, TF1 nadal pozostaje w jego rękach.

The story of the first privatisation of public television in the world –  
the first TV channel TF1 in France 

Abstract
The paper presents the story of the first privatisation of a public TV channel in the world – 
TF1 in France in 1987.  TF1 was the most popular channel, therefore the news of selling it 
came as a huge surprise.  However, the privatisation was carried out despite protests by both 
television crew and its viewers. The controversial winner was selected by means of a tender, 
hardly fulfilling any of the promises after winning. After many years, although the licence was 
only granted for 10 years, TF1 still remains in its hands. 

Słowa kluczowe: francuska telewizja publiczna, prywatyzacja, TF1, prywatyzacja telewizji

Key words: French public television, privatisation, TF1, privatisation of television 

Małgorzata Brzezińska – z wykształcenia prawnik i ekonomista. Pracuje jako prawnik. 
Doktorantka na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, przygotowuje 
rozprawę doktorską dotyczącą polskiej telewizji publicznej. W roku 2019 otrzymała sty-
pendium dla doktorantów fundacji Œuvre de Saint-Casimir w Paryżu, dzięki czemu mogła 
prowadzić badania prawnoporównawcze związane między innymi z funkcjonowaniem tele-
wizji publicznej we Francji, a w szczególności z prywatyzacją telewizji publicznej we Francji 
w roku 1987.




