The Variety of Similarity: Hungarian High Literature, History, and Folklore in the Lyrics of Dalriada
PDF (English)

Słowa kluczowe

Hungarian high literature
Dalriada
folk metal
Hungarian history
folklore węgierska literatura wysoka
Dalriada
folk metal
historia Węgier
folklor

Jak cytować

Fejes, J. (2022). The Variety of Similarity: Hungarian High Literature, History, and Folklore in the Lyrics of Dalriada. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(3), 23–38. https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.2

Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi studium przypadku programu lirycznego węgierskiego zespołu metalowego Dalriada. Przeprowadzono badania metodą close reading, które opierały się na ideach zaczerpniętych z badań nad recepcją, metal studies, historii i  literaturoznawstwa w celu zrozumienia reinterpretacji elementów węgierskiej historii przez zespół Dalriada (np. postaci średniowiecznych, okresu okupacji osmańskiej), tradycji ludowych (np. pieśni ludowe) i literatury wysokiej (dzieła Jánosa Arany’ego). W interpretacjach zauważono pewne wspólne wzorce, pojawiające się w całym dorobku artystycznym grupy.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.2
PDF (English)

Bibliografia

Bakos Márton. 2008. Tájnyelvi hangfelvételek – Bukovináról Magyarországra 2. http://mek.oszk.hu/05700/05747/ (acccess: 24.01.2022).
Zobacz w Google Scholar

Benedek Elek. 2015. Székely Tündérország: Székely népmesék és népmondák. Cluj Napoca.
Zobacz w Google Scholar

Benedek Marcell. 1970. Arany János. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Bóna István. 1993. A hunok és nagykirályaik. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Cory C. Lara. 2017. “Interview with Wardruna”. The Quietus. https://thequietus.com/articles/22265-e inar-selvik-wardruna-interview (access: 23.11.2019).
Zobacz w Google Scholar

Constantin Marin. 2012. “Ethno-Historical Traditions Among Minority Ethnic Groups in Romania in the 2000S”. Études balkaniques no. 1. 26–42.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada Facebook page. https://www.facebook.com/Dalriadahu/about_details (access: 27.06.2022).
Zobacz w Google Scholar

Dornbusch Christian, Killguss Hans Peter. 2005. Unheilige Allianzen: Black Metal zwischen Satanismus, Heidentum und Neonazismus. Hamburg.
Zobacz w Google Scholar

Elton Geoffrey. 1992. The English. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Engel Pál, Kristó Gyula, Kubinyi András. 2001. Magyarország története, 1301–1526. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Fejes János. 2017. “Strangers of Popular Culture – The Verbal and Pictorial Aesthetics of Mythological Metal Music”. Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio no. 1(4). 37–60.
Zobacz w Google Scholar

Fish Stanley. 1980. Is There a Text in Class? Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Fiske John. 2010. Understanding Popular Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar

Granholm Kennet. 2011. “Sons of Northern Darkness: Heathen Influences in Black Metal and Neofolk Music”. Numen no. 4(58). 514–544.
Zobacz w Google Scholar

Györffy György. 1988. Anonymus: Rejtély vagy történeti forrás? Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Interview with Ficzek András. Personal communication. (6.09.2018).
Zobacz w Google Scholar

Iser Wolfgang. 1972. “The Reading Process: A Phenomenological Approach”. New Literary History no. 3(2). 279–299.
Zobacz w Google Scholar

János Arany. The Bards of Wales. https://www.visegradliterature.net/works/hu/Arany_J%C3%A1nos-1817/A_walesi_b%C3%A1rdok/en (access: 05.08.2022).
Zobacz w Google Scholar

János Arany: The Two Pages of Sondi. https://www.visegradliterature.net/works/hu/Arany_J%C3 %A1nos-1817/Szondi_k%C3% A9t_apr%C3%B3dja/en/1972-The_two_pages_of_Szondi (access: 05.08.2022).
Zobacz w Google Scholar

Jeles napok – multimédiás oktatási segédanyag. https://jelesnapok.oszk.hu/prod/intro/no8flash.html (access: 24.01.2022).
Zobacz w Google Scholar

Kahn-Harris Keith. 2010. How Diverse Metal Should Be? The Case of Jewish Metal, Overt and Covert Jewishness. In: The Metal Void: First Gatherings. Niall W. R. Scott, Imke von Helden (eds.). Oxford. 95–104.
Zobacz w Google Scholar

Kärki Kimi. 2015. Forging Metal: The Kalevala in the Finnish Heavy Metal Performance. In: Modern Heavy Metal: Markets, Practices and Cultures. Toni-Matti Karjalainen, Kimi Kärki (eds.). Helsinki. 131–137.
Zobacz w Google Scholar

Keresztury Dezső. Arany János. https://mek.oszk.hu/01300/01360/01360.htm#1 (access: 24.01.2022).
Zobacz w Google Scholar

Kovács Árpád. 1982. Táltos. In: Magyar Néprajzi Lexikon (Vol. 5). Ortutay Gyula (ed.). Budapest. 168–169.
Zobacz w Google Scholar

Kristó Gyula. 2002. A székelyek eredete. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Kristó Gyula. 2006. Magyarország története, 895–1301. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Ostrogorsky Georg. 2001. A bizánci állam története. Budapest.
Zobacz w Google Scholar

Patterson Dayal. 2013. Black Metal: Evolution of the Cult. Port Townsend.
Zobacz w Google Scholar

Sándor Klára. National feeling of responsibility: The case of Csángó language revitalization. http://adatbank.transindex.ro/html/cim_pdf438.pdf (access: 24.01.2022).
Zobacz w Google Scholar

Sinkovics István. 1985a. A békeidőszak az 1570-1580-as években. In: Magyarország története: Tíz kötetben (Vol 3/1). Zsigmond Pál Pach (ed.). Budapest. 605–651.
Zobacz w Google Scholar

Sinkovics István. 1985b. Az ország megosztottságának állandósulása (1541–1570). In: Magyarország története: Tíz kötetben (Vol 3/1). Zsigmond Pál Pach (ed.). Budapest. 223–283.
Zobacz w Google Scholar

Spracklen Karl. 2015. “To Holmgard… and Beyond: Folk metal fantasies and hegemonic white masculinities”. Metal Music Studies no. 3(1). 359–377.
Zobacz w Google Scholar

Spracklen Karl. 2020. Metal Music and Re-Imagining of Masculinity, Place, Race and Nations. Bingley.
Zobacz w Google Scholar

The Metal Archives. https://www.metal-archives.com/ (access: 24.01.2022).
Zobacz w Google Scholar

von Helden Imke. 2010. Barbarians and Literature: Viking Metal and its Links to Old Norse Mythology. In: The Metal Void: First Gatherings. Niall W. R. Scott, Imke von Helden (eds.). Oxford. 272–263.
Zobacz w Google Scholar

von Helden Imke. 2017. Norwegian Native Art: Cultural Identity in Norwegian Metal Music. Zürich.
Zobacz w Google Scholar

Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal: The Music and Its Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Kikelet, Nail Records 2007.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Szelek, Nail Records 2008.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Arany-album, Nail Records 2009.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Ígéret, AFM Records 2011.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Napisten hava, Nail Records 2012.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Áldás, Nail Records 2015.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Mesék, álmok, regék, Nail Records 2015.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Forrás, Nail Records 2016.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Nyárutó, Nail Records 2018.
Zobacz w Google Scholar

Dalriada, Őszelő, H-Music 2021.
Zobacz w Google Scholar

Echo of Dalriada, Fergeteg, Nail Records 2004.
Zobacz w Google Scholar

Echo of Dalriada, Jégbontó, Nail Records 2006.
Zobacz w Google Scholar

Týr, Land, Metal Blade Records 2008.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.