Abstrakt
Artykuł dotyczy rozwoju lokalnych scen metalowych w Afryce i w Azji w odniesieniu do metalowego mainstreamu. Autor porusza problem zachodnio-centryzmu w dotychczasowym postrzeganiu muzyki metalowej oraz przybliża aktualne zainteresowania badaczy nie-zachodnimi scenami muzycznymi. Proponuje też psychologiczno-społeczne spojrzenie na funkcjonowanie lokalnych scen metalowych i zarazem globalnej wyobrażonej wspólnoty metalowej.
Bibliografia
Banchs Edward. 2016. Heavy metal Africa: life, passion and heavy metal in the forgotten continent. Tarentum.
Zobacz w Google Scholar
Banchs Edward. 2016a. “Swahili-tongued devils: Kenya’s heavy metal at the crossroads of identity”. Metal Music Studies no. 2(3). 312–334.
Zobacz w Google Scholar
Banchs Edward. 2022. Scream for Me, Africa! Heavy Metal Identities in Post-Colonial Africa. Chicago.
Zobacz w Google Scholar
Bardine Bryan Anthony, Stueart Jerome. 2022. Living Metal: Metal Scenes Around the World. Bristol.
Zobacz w Google Scholar
Barone Stefano. 2016. “Fragile scenes, fractured communities: Tunisian Metal and sceneness”. Journal of Youth Studies no. 19(1). 20–35.
Zobacz w Google Scholar
Brown Charles. 1995. “Musical Responses to Oppression and Alienation: Blues, Spirituals, Secular Thrash, and Christian Thrash Metal Music”. International Journal of Politics, Culture, and Society no. 8(3). 439–453.
Zobacz w Google Scholar
Encyclopaedia Metallum: Metal Archives. https://www.metal-archives.com/content/rules (access: 03.30.2022).
Zobacz w Google Scholar
Encyklopedia Muzyki Popularnej. Heavy Rock. 2000. Ryszard Gloger (ed.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Irizarry Katy. 2017. “Meet Africa’s First All-Black Black-Metal Band, Demogoroth Satanum”. Revolver. https://www.revolvermag.com/music/meet-africas-first-all-blackblack-metal-band-demogoroth-satanum (access: 20.03.2022).
Zobacz w Google Scholar
Jackson Michael. 2005. Existential anthropology. Events, exigencies, and effects. New York.
Zobacz w Google Scholar
Knopke Ekkehard. 2015. “Headbanging in Nairobi: The emergence of the Kenyan metal scene and its transformation of the metal code”. Metal Music Studies no. 1(1). 105–125.
Zobacz w Google Scholar
Levine Mark. 2008. Heavy Metal Islam: Rock, Resistance, and the Struggle for the Soul of Islam. New York.
Zobacz w Google Scholar
Matsue Jennifer Milioto. 2003. “Stars to the State and Beyond: Globalization, Identity, and Asian Popular Music”. The Journal of Asian Studies no. 72(1). 5–20.
Zobacz w Google Scholar
Mayer Adam, Timberlake Jeffrey M. 2014. “‘The Fist in the Face of God’: Heavy Metal Music and Decentralized Cultural Diffusion”. Sociological Perspectives no. 57(1). 27–51.
Zobacz w Google Scholar
Robertson Craig. 2015. “Whose Music, Whose Country? Music, Mobilization, and Social Change in North Africa”. African Conflict and Peacebuilding Review no. 5(1). 66–87.
Zobacz w Google Scholar
Verne Markus. 2015. “‘Music, Transcendence, and the Need for (Existential) Anthropologies of the Individual”. Zeitschrift Für Ethnologie no. 140(1). 75–89.
Zobacz w Google Scholar
Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal: The Music and Its Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.