Abstrakt
“The Third Meaning” - between potency of meaning and theory of interpretation
The reflection on the theory of interpretation described in this article is based on the text “The Third Meaning” by Roland Barthes. Analyzing photographs from the Eisenstein’s films Barthes tries to name a moment of surprise, which cannot be verbalized. It is possible to find a similar moment of astonishment in every act of interpretation of an artwork. That is the pre-reflective and preverbal level of interpretation, connected to the sphere of emotions, intuition and sensual perception. That is the “third sense” (significance), a special quality of the contact between the work and its viewer. The recipient is located between the direct (aesthetic) experience and (impossible to describe) cognition.
Bibliografia
Adorno Th.W. (1994), Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Barthes R. (1971), Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N.
Zobacz w Google Scholar
Eisensteina, przeł. R. Wyborski, „Kino” nr 11
Zobacz w Google Scholar
Barthes R. (1999), Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Brodski J. (1992), Znak wodny, przeł. S. Barańczak, „Zeszyty Literackie” nr 39.
Zobacz w Google Scholar
Didi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Helman A. (1991), Historia semiotyki filmu, t. 1, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kłosiński K. (1999), Signifiance. Wstęp do pism Rolanda Barthesa o muzyce, „Pamiętnik Literacki” z. 2.
Zobacz w Google Scholar
Madej A. (1998), Fotogenia, w: A. Helman (red.), Słownik pojęć filmowych, t. 10, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Markowski M.P. (1999), Szczęśliwa mitologia, czyli pragnienia semioklasty, [wstęp w:] R. Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Polit P. (1999), Świetliste Spotkanie. Dosłowność obrazu fotograficznego w teorii Rolanda Barthesa, „Kresy” nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Pontremoli E. (2006), Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Shusterman R. (1998), Interpretacja a rozumienie, przeł. A. Orzechowski, w: tegoż, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin.
Zobacz w Google Scholar
Sontag S. (1979), Przeciw interpretacji, przeł. M. Olejniczak, „Literatura na Świecie” nr 9.
Zobacz w Google Scholar
Stiegler B. (2009), Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Tokarska-Bakir J. (2006), Syn marnotrawny; dziesięć lat później, w: B. Czajkowski (red.), Sztuka interpretacji, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Trystan L. (1975), Fotogeniczność (Próba analizy psychologicznej), w: J. Bocheńska (wybór i oprac.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898–1939, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Vattimo G. (2006), Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar