Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.9.4.8
Tekst jest próbą przybliżenia rozwijającego się w ostatnich latach w anglosaskim literaturoznawstwie nurtu nowych studiów modernistycznych (New Modernist Studies). Badacze z tego kręgu, tacy jak Susan Stanford Friedman, Douglas Mao czy Rebecca Walkowitz starają się przeformułować dawne definicje modernizmu literackiego i artystycznego, rozszerzając jego zakres pojęciowy i otwierając na interdyscyplinarne, komparatystyczne, kulturoznawcze czy postkolonialne badania. Ich ustalenia i propozycje mogą być użyteczne także na gruncie filmoznawstwa jako pomoc w usystematyzowaniu i pogłębieniu opisów filmowego modernizmu.
Open design of modernism. "New Modernist Studies" in the perspective of film research
This text is an attempt to present the current and still developing field of New ModernistStudies, very much present in Anglo-American literature studies of early XXI century. Scholars associated with NMS, such as Susan Stanford Friedman, Douglas Mao or Rebecca Walkowitz are aiming in reformulating traditional definitions of artistic and literary Modernism by expanding its scope and opening the field for interdisciplinary, comparative, or postcolonial readings. Their work and propositions might be useful in the field of film studies as well, as a way systematizing and deepening the existing understanding of cinematic modernism.
Bibliografia
Charney Leo, V.R. Schwartz (red.). 1995. Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Cieślak-Sokołowski Tomasz. 2014. „Nowe modernizmy. Mapa debat”. Poznańskie Studia Polonistyczne nr 24(44). 14–33.
Zobacz w Google Scholar
Ford Hamish. 2012. Post-War Modernist Cinema and Philosophy. Confronting Negativity and Time. New York: Palgrave Macmillan.
Zobacz w Google Scholar
Friedman Susan Stanford. 2006. “Periodizing Modernism: Postcolonial Modernities and the Space/ Time Borders of Modernist Studies”, Modernism/Modernity nr 13(3). 425–443.
Zobacz w Google Scholar
Friedman Susan Stanford. 2010. “Planetarity: Musing Modernist Studies”. Modernism/Modernity nr 17(3). 471–499.
Zobacz w Google Scholar
Friedman Susan Stanford. 2014. „Wędrówki po definicjach. Znaczenia terminów nowoczesny/nowoczesność/modernizm”. T. Cieślak-Sokołowski (przeł.). Poznańskie Studia Polonistyczne nr 24(44). 117–144.
Zobacz w Google Scholar
Habermas Jürgen. 1998. Modernizm – niedokończony projekt. M. Łukasiewicz (przeł.). W Postmodernizm. Antologia przekładów. Ryszard Nycz (red.). Kraków: Universitas. 25–46.
Zobacz w Google Scholar
Hansen Miriam Bratu. 2008. Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego. Klasyczne kino hollywoodzkie jako modernizm wernakularny, Ł. Biskupski, M. Murawska, M. Pabiś, J. Stępień, T. Sukiennik, N. Żurowska (przeł.). W Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, T. Majewski (red.). Warszawa: WaiP. 229–260.
Zobacz w Google Scholar
Holloway David. 2002. The Late Modernism of Cormac Mccarthy. Westport, Conn.: Greenwood Press.
Zobacz w Google Scholar
Huyssen Andreas. 2006. “Introduction: Modernism After Postmodernity”. New German Critique nr 33(3). 1–5.
Zobacz w Google Scholar
Kermode Frank. 1968. Continuities. New York: Routledge & K. Paul.
Zobacz w Google Scholar
Kovács András Bálint. 2007. Screening Modernism. European Art Cinema. 1950–1980. Chicago–London: Chicago University Press.
Zobacz w Google Scholar
Kronfeld Chana. 1996. On the Margins of Modernism. Decentering Literary Dynamics. Berkeley: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Lewicki Arkadiusz. 2007. Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zobacz w Google Scholar
Majewski Tomasz. 2008. Modernizmy i ich losy. W Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna. T. Majewski (red.). Warszawa: WaiP. 9–55.
Zobacz w Google Scholar
Mao Douglas, R. Walkowitz. 2014. „Nowe studia modernistyczne”. A. Kęsiak, M. Kęsiak (przeł.). Poznańskie Studia Polonistyczne nr 24(44). 97–115.
Zobacz w Google Scholar
Morawski Stefan. 1999. Niewdzięczne rysowanie mapy... O postmodernie(izmie) i kryzysie kultury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Zobacz w Google Scholar
Nycz Ryszard. 2013. Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Zobacz w Google Scholar
Nycz Ryszard (red.). 2004. Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Pękała Teresa. 2013. Moda i wieczność modernizmu. W Powrót modernizmu?, T. Pękała (red.). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 7–13.
Zobacz w Google Scholar
Siska William. 1976. Modernism in the Narrative Cinema. The Art Film as a Genre. New York: Arno Press.
Zobacz w Google Scholar
Syska Rafał. 2009. „Filmowy modernizm”. Kwartalnik Filmowy nr 67–68. 142–168.
Zobacz w Google Scholar
Syska Rafał. 2014. Filmowy neomodernizm. Kraków: Avalon.
Zobacz w Google Scholar
Zalewski Andrzej. 1998. Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym. Warszawa: Instytut Kultury.
Zobacz w Google Scholar
Żelasko Justyna. 2015. Przygoda w pociągu. Początki polskiego modernizmu filmowego (Has, Kawalerowicz, Konwicki, Kutz, Munk). Kraków: Ha!art.
Zobacz w Google Scholar