Abstrakt
Literaturoznawcy nieczęsto ufają narzędziom komputerowym w analizie tekstu. Niniejszy artykuł ma na celu pokazanie, w jaki sposób można wykorzystać istniejące narzędzia, by na podstawie danych pochodzących z analizy cyfrowej zaproponować nowe odczytania danej lektury – w tym przypadku Dziennika 1954 Leopolda Tyrmanda. Przedstawione zostały rozważania natury genologicznej, poparte wynikami badań stylometrycznych, a następnie zbadano obraz komunizmu wyłaniający się z tekstu na podstawie badań korpusowych. Zaproponowane metody łączą więc nie tylko tradycyjną poetykę z nowoczesnymi, komputerowymi analizami, lecz również badania literaturoznawcze z językoznawczymi.
Bibliografia
Bartmiński Jerzy. 2009. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Bastian Mathieu, Heymann Sebastien, Jacomy Mathieu. 2009. Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. W: International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. San Jose, California. DOI: 10.13140/2.1.1341.1520.
Zobacz w Google Scholar
Eder Maciej. 2014. „Metody ścisłe w literaturoznawstwie i pułapki pozornego obiektywizmu – przykład stylometrii”. Teksty Drugie 2. 90–105.
Zobacz w Google Scholar
Eder Maciej, Rybicki Jan, Kestemont Mike. 2016. „Stylometry with R: a package for computational text analysis”. The R Journal 8(1). 107–121.
Zobacz w Google Scholar
Grzegorczykowa Renata. 1998. O rozumieniu prototypu i stereotypu we współczesnych teoriach semantycznych. W: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Janusz Anusiewicz, Jerzy Bartmiński (red.). Wrocław. 109–115.
Zobacz w Google Scholar
Kaźmierczak Marek. 2020. „Afirmacja zmiany. Uwagi o wpływie technologii cyfrowych na literaturoznawstwo”. Teksty Drugie 1. 268–274.
Zobacz w Google Scholar
Kilgarriff Adam, Baisa Vít, Bušta Jan, Jakubíček Miloš, Kovář Vojtěch, Michelfeit Jan, Rychlý Pavel, Suchomel Vít. 2014. „The Sketch Engine: ten years on”. Lexicography 1. 7–36.
Zobacz w Google Scholar
Niciński Konrad. 2006. „Dwie wersje Dziennika 1954 Leopolda Tyrmanda. Wokół problemu tożsamości tekstu”. Pamiętnik Literacki 4. 71–94.
Zobacz w Google Scholar
Maryl Maciej. 2014. „F5: odświeżanie filologii”. Teksty Drugie 2. 9–20.
Zobacz w Google Scholar
Maryl Maciej. 2017. „Kim są polscy humaniści cyfrowi?”. Teksty Drugie 1. 286–300.
Zobacz w Google Scholar
Moretti Franco. 2013. Distant Reading. London–New York.
Zobacz w Google Scholar
Potasińska Paulina. 2015. Kult, mit i kompleks. Figury autokreacji w twórczości Leopolda Tyrmanda, Marka Hłaski i Tadeusza Konwickiego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Rodak Paweł. 2006. „Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą”. Pamiętnik Literacki 4. 29–49.
Zobacz w Google Scholar
Rodak Paweł. 2009. „Prawda w dzienniku osobistym”. Teksty Drugie 4. 23–38.
Zobacz w Google Scholar
Rodak Paweł. 2016. Dziennikopisanie jako praktyka codzienności. O notatnikach Edwarda Stachury. W: Antropologia praktyk językowych. Grzegorz Godlewski, Agnieszka Karpowicz, Marta Rakoczy (red.). Warszawa. 261–297.
Zobacz w Google Scholar
Rybicki Jan. 2017. „Drugi rzut oka na stylometryczną mapę literatury polskiej”. Forum Poetyki 10. 6–21.
Zobacz w Google Scholar
Solska Ewa. 2016. „Nowa Respublica Litteraria? Humanistyka cyfrowa jako metaorientacja współczesnych badań humanistycznych”. Roczniki Kulturoznawcze 1. 99–118.
Zobacz w Google Scholar
Szerszeń Natalia. 2020. „»Tyrmand. Bikiniarz, pisarz, konwertyta«. IV Festiwal Teologii Politycznej”. Nowy Napis Co Tydzień 81. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-81/artykul/leopold-tyrmand-bikiniarz-pisarz-konwertyta-iv-festiwal-teologii-politycznej [dostęp: 3.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Tyrmand Leopold. 2021 Dziennik 1954. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Tyrmand Leopold. 1999. Dziennik 1954. Wersja oryginalna. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Zawrzykraj Agata. 2002. „Dziennik 1954 Leopolda Tyrmanda. Narracja jako narzędzie autokreacji”. Teksty Drugie 1–2. 235–253.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura