Abstrakt
Szkic dotyczy licznie występujących na albumach Thomasa Börje Forsberga (Bathory, Quorthon) introdukcji oraz outrodukcji umiejscowionych na początkach lub końcach albumów i pojedynczych utworów. Główną funkcją takiego zabiegu jest kreacja atmosfery, budowanie specyficznego nastroju. Introdukcje i outrodukcje odwołują się do wyobraźni odbiorcy, tworząc wraz z okładką albumu i tekstami swoistą ilustrację imaginacyjną, rodzaj pejzażu dźwiękowego, który nie daje się sprowadzić wyłącznie do skoncentrowanej na przebiegach melodycznych i rytmicznych percepcji słuchowej, lecz który tę percepcję ukierunkowuje, konkretyzuje, wyposaża ją w określone znaczenia poprzez wykorzystanie rozmaitych komponentów asocjacyjnych. Dokonuje się instrumentalizacja, funkcjonalizacja odgłosów zewnętrznych, a zarazem semantyzacja materii dźwiękowej: muzyka zostaje przyobleczona w dodatkowe treści. Introdukcje i outrodukcje determinują kompozycję albumów, pełniąc w nich funkcję klamry czy też ramy strukturalnej, która może być kojarzona (zwłaszcza na trzech pierwszych albumach Bathorego) z próbą naśladowania przebiegu ceremonii religijnej czy imitacją porządku rytualnego, z jego wyraźnie zaznaczającym się otwarciem i zamknięciem. Introdukcja ma więc za zadanie wprowadzić słuchacza w atmosferę określonej rzeczywistości (religijnej lub quasi‑religijnej, mitologicznej, społeczno‑politycznej), outrodukcja natomiast odpowiada za zwieńczenie tego doświadczenia. Na albumach Forsberga można wyróżnić kilka uogólnionych kręgów semantycznych, w jakie wpisują się introdukcje i outrodukcje. Każdorazowo mamy tutaj do czynienia z korelacją – łatwiej lub trudniej uchwytną, mniej lub bardziej bezpośrednią – tychże elementów struktury albumu/utworu z warstwą tekstową.
Bibliografia
Baka Anna. 2018. „Metal studies – historia powstania i przegląd badań”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 10(3). 6–18. https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/4745/4454 (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Barrón Jose Luis Cano. 2021. Z Hadesu do Valhalli… Bathory. Epicka historia. Monomaniax Productions. [b.m.].
Zobacz w Google Scholar
Bathory lyrics. www.darklyrics.com/b/bathory.html (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Donarski Bartosz. [b.r.]. Bathory. Marterful Magazine. http://www.masterful-magazine.com/interviews.php?intId=104 (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Kosek Jakub (red.). 2018. „Metal Studies. Studia nad kulturą metalową”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 10(3). https://studiadecultura.up.krakow.pl/issue/view/343 (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Oldschool Metal Maniac. 2021. 20 [numer monograficzny poświęcony twórczości Quorthona i Bathory].
Zobacz w Google Scholar
Oppenheimer Robert J. 2011. „I am become Death, the destroyer of worlds”. Plenilune Pictures. https://www.youtube.com/watch?v=lb13ynu3Iac (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Quorthon lyrics. www.darklyrics.com/q/quorthon.html (dostęp: 30.01.2023).
Zobacz w Google Scholar
Waluch Adam. 1994. „Quorthon”. Metal Hammer 5. 45.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura