Abstrakt
Muzyka bluesowa ściśle związana jest z emocjonalnością. Nie bez powodu ukuto powiedzenie: „czuć bluesa”. Od etymologii słowa, po historię powstania tego gatunku znajdujemy potwierdzenie tego związku. Blues koncentruje się na trudnościach życiowych, wprowadza odbiorcę w świat uczuć, czarnego cierpienia i radości. Dokonania współczesnych badaczy Black Studies podkreślają: by móc odpowiednio zanalizować muzykę bluesową, trzeba „poczuć ducha”, to znaczy, interpretator musi wczuć się w moc czarnej muzyki, reagując zarówno na jej rytm, jak i na wiarę w doświadczenie, które ona potwierdza. Czy zatem emocjonalna płaszczyzna bluesa wyklucza warunek rozumienia go w szerszym kontekście? A może wręcz przeciwnie – by w pełni poczuć bluesa, najpierw należy poznać jego historię i znaczenie? Celami artykułu są wskazanie współzależności aspektów kognitywnego i metafizycznego muzyki bluesowej oraz wyjaśnienie, dlaczego wykonawcy i słuchacze muzyki bluesowej spoza afroamerykańskiego kręgu kulturowego powinni poznać historię, tropy i funkcje bluesa.
Bibliografia
Abramovitz Robert, Pynoos Robert S., Steinberg Alan M. 2012. The Artistic Transformation of Trauma, Loss, and Adversity in the Blues. W: Blues Philosophy for Everyone. Thinking Deep About Feeling Low. Jesse R. Steinberg and Abrol Fairweather (red.). West Sussex. 51–65.
Zobacz w Google Scholar
Al Azab Aya Lidia. 2019. Ewolucja bluesa w latach 1920–1969 jako odzwierciedlenie przemian społeczności afroamerykańskiej. Praca pisana pod kierunkiem dr Kingi Krzymowskiej-Szacoń [maszynopis]. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Asante Molefi Kete. 2005. African Americans. W: Encyclopedia of Black Studies. Molefi Kete Asante. Ama Mazama (red.). California. 8–13.
Zobacz w Google Scholar
Burnim Mellonee V., Maultsby Portia K. (red.). 2015. African American Music. An Introduction. New York.
Zobacz w Google Scholar
Cone James H. 1992. The Spirituals and the Blues. An Interpretation. New York.
Zobacz w Google Scholar
Floyd Jr. Samuel A. 1995. The Power of Black Music Interpreting Its History from Africa to the United States. New York.
Zobacz w Google Scholar
Floyd Jr. Samuel A. 2008. „Black Music and Writing Black Music History: American Music and Narrative Strategies”. Black Music Research Journal 28. 111–121.
Zobacz w Google Scholar
Kostelanetz Richard, Reiswig Jesse, Leonard Hal. (red.). 2005. The B.B. King Reader: 6 Decades of Commentary. Milwaukee.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins Philip 2012. The Blues as Cultural Expression. W: Blues Philosophy for Everyone. Thinking Deep About Feeling Low. Jesse R. Steinberg, Abrol Fairweather (red.). West Sussex. 38–48.
Zobacz w Google Scholar
Jesse R. Steinberg, Abrol Fairweather. 2012. It Goes a Little Something Like This… An Introduction. W: Blues Philosophy for Everyone. Thinking Deep About Feeling Low, Jesse R. Steinberg and Abrol Fairweather (red.). West Sussex. 16–27.
Zobacz w Google Scholar
Lawrence-White Stephanie. 2011. The Sea Islands of Georgia and South Carolina. W: Encyclopedia of African American Music. Emmett G. Price III. Tammy L. Kernodle. Horace J. Maxile Jr. (red.). Oxford. 857–860.
Zobacz w Google Scholar
Levine W. Lawrence. 1977. Black Culture and Black Consciousness: Afro-American Folk Thought from Slavery to Freedom. New York.
Zobacz w Google Scholar
Lomax Alan. 1993. The Land Where the Blues Began. New York.
Zobacz w Google Scholar
Monge Luigi. 2008. Preachin’ the Blues. A Textual Linguistic Analysis of Son House’s “Dry Spell Blues”. W: Ramblin’ on My Mind New Perspectives on the Blues. David Evans (red.). Chicago. 222–257.
Zobacz w Google Scholar
Prahlad Anand. 2015. Protest Songs. W: African American Music. An Introduction. Mellonee V. Burnim, Portia K. Maultsby (red.). New York. 80–82.
Zobacz w Google Scholar
Reiss Józef Władysław. 1960. Blues. W: Mała encyklopedia muzyki. Stefan Śledziński (red.). Warszawa. 73.
Zobacz w Google Scholar
Roberson Gloria Grant. 2005. The Underground Railroad. W: Encyclopedia of Black Studies. Molefi Kete Asante, Ama Mazama (red.). California. 454–456.
Zobacz w Google Scholar
Schmidt Andrzej. 2009. Historia jazzu. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Spencer Jon Michael. 1992. „The Diminishing Rural Residue of Folklore in City and Urban Blues, Chicago 1915–1950”. Black Music Research Journal 12(1). 25–41.
Zobacz w Google Scholar
Stearns Dan. 2007. Harriet Tubman and the Underground Railroad. Milwaukee.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura