Sztuczna inteligencja a inteligencja językowa. Eksperyment poprawnościowy czatu GPT-4
PDF

Słowa kluczowe

algorytm lingwistyczny
czat GPT-4
eksperyment językowy
inteligencja językowa
język mediów
mediolingwistyka GPT-4 chat
language experiment
linguistic algorithm
linguistic intelligence
media language
medialinguistics

Jak cytować

Urzędowska, A. (2024). Sztuczna inteligencja a inteligencja językowa. Eksperyment poprawnościowy czatu GPT-4. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(2), 71–84. https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.5

Abstrakt

Tekst podejmuje próbę oceny poprawności językowej algorytmów lingwistycznych czatu GPT-4. Przeprowadzone i opisane eksperymenty odnoszą się do opisu funkcjonalności czatu jako wysoko inteligentnej pod względem języka w perspektywie poprawności, sprawności i kultury językowej. Przez odniesienie do gardnerowskiego rozumienia inteligencji językowej oraz jego krytyków opisano umiejętności korzystania ze znormalizowanego języka przez sztuczną inteligencję, a także oznaczono błędy w danych i procesie kodowania modeli językowych w czacie GPT-4.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.5
PDF

Bibliografia

Biedroń Adriana. 2017. „Zdolności językowe i inteligencja w nauce języka obcego – teoria naukowa a praktyka dydaktyczna”. Neofilolog 3. 29–40.
Zobacz w Google Scholar

Carroll John B. 1993. Human cognitive abilities: A survey of factor‑analytic studies. New York.
Zobacz w Google Scholar

Dale Robert. 2021. „GPT-3 What’s it good for?”. Natural Language Engineering 27(1). 113–118. https://doi.org/10.1017/S1351324920000601.
Zobacz w Google Scholar

Gajda Janusz. 2007. Język mediów jako system komunikacji i jego kulturowe uwarunkowania. W: Maciej Tanaś (red.). Kultura i język mediów. Kraków. 15–26.
Zobacz w Google Scholar

Gardner Howard. 2002. Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Gardner Howard. 2006. Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gottfredson Linda S. 2004. Social Consequences of Group Differences in Cognitive Ability. https://www1.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/2004socialconsequences.pdf [dostęp: 3.06.2024].
Zobacz w Google Scholar

Haque Mubin Ul, Dharmadasa Isuru, Sworna Zarrin Tasnim, Rajapakse Roshan Namal, Ahmad Hussain. 2022. I think this is the most disruptive technology: Exploring Sentiments of ChatGPT Early Adopters using Twitter Data. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.05856.
Zobacz w Google Scholar

Kołodziejski Maciej. 2009. Inteligencje wielorakie w praktyce edukacyjnej. Kierunki poszukiwań i możliwości wykorzystania. W: Jan Grzesiak (red.). Ewaluacja i innowacje w edukacji. Samoocena i ocena w kształceniu i wychowaniu. Kalisz–Konin. 365–372.
Zobacz w Google Scholar

Loewe Iwona (red.). 2023. Encyklopedia mediolingwistyki. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Lund Brady D., Ting Wang, Nishith Reddy Manuru, Bing Nie, Somipam R. Shimray, Ziang Wang. 2023. „ChatGPT and a new academic reality: Artificial Intelligence‑written research papers and the ethics of the large language models in scholarly publishing”. Journal of the Association for Information Science and Technology 74. 570–581. https://doi.org/10.1002/asi.24750.
Zobacz w Google Scholar

Markowski Andrzej. 2018. Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Sagan‑Bielawa Mirosława. 2017. „Polszczyzna inteligencji jako (nieistniejący) model zachowania językowego”. Poradnik Językowy 10(749). 9–19.
Zobacz w Google Scholar

Shahriar Sakib, Hayawi Kadhim. 2023. „Let’s have a chat! A Conversation with ChatGPT: Technology, Applications, and Limitations”. arXiv 2(1). https://doi.org/10.48550/arXiv.2302.13817.
Zobacz w Google Scholar

Skrowronek Bogusław. 2013. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Skrowronek Bogusław. 2024. Mediolingwistyka. Dekadę później. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ślawska Magdalena. 2019. Perspektywa genologiczna w badaniu tekstów prasowych/medialnych. W: Iwona Hofman, Danuta Kępa‑Figura (red.). Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 2. Lublin. 221–234.
Zobacz w Google Scholar

Visser Beth A., Ashton Michael C., Vernon Philip A. 2006. „g and the Measurement of Multiple Intelli‑gences: A response to Gardner”. Intelligence 34(5). 507–510.
Zobacz w Google Scholar

White John. 2008. „Illusory intelligences?”. Journal of Philosophy of Education 42(3–4). 611–630.
Zobacz w Google Scholar

Willingham Daniel T. 2004. „Reframing the Mind”. Education Next 4(3). 19–24.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.