Ciało nieobecne. Nieobecność performatywna
PDF

Słowa kluczowe

Glenn Gould
Mark Hollis
absentee body
creative freedom
performative absence ciało nieobecne
nieobecność performatywna
wolność twórcza
Glenn Gould
Mark Hollis

Jak cytować

Oleś, M. (2025). Ciało nieobecne. Nieobecność performatywna. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(1), 67–81. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.4

Abstrakt

Artykuł jest próbą opisania fenomenu ciała nieobecnego w twórczości artystycznej. Traktuje o muzykach, którzy pomimo odniesionej popularności wycofali się ze scenicznej działalności koncertowej, nawet kosztem końca własnej kariery. Przedmiotem badania są artyści pochodzący z różnych środowisk twórczych oraz tacy, których odejście od koncertowania było podyktowane wolnością twórczą, co było warunkiem wybrania niniejszych case studies. Za egzemplifikację posłużyli w artykule kanadyjski pianista Glenn Gould oraz brytyjski wokalista, autor muzyki i tekściarz, Mark Hollis.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.4
PDF

Bibliografia

Adorno Theodor W. 2021. Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Aficionado. Spirit of Eden, by Talk Talk, https://musicaficionado.blog/2018/09/13/spirit-of-eden-by-talk-talk/ (dostęp: 13.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Auslander Philip. 2006. „Musical Personae”. The Drama Review nr 50(1). 100–119.
Zobacz w Google Scholar

Auslander Philip 2015. Music as Performance: The Disciplinary Dilemma Revisited. W: Sound und Performance: Positionen, Methoden, Analysen . Wolf-Dieter Ernst et al. (red.). Würzburg.
Zobacz w Google Scholar

Brown Phill. 2011. Are We Still Rolling? Studios, Drugs and Rock ‚n’ Roll – One Man’s Journey Recording Classic Albums. Portland.
Zobacz w Google Scholar

Carpentier Chantal Line. Attention Economy. W: United Nations Economist Network, https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/attention_economy_feb.pdf (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Davies William. 2023. Przemysł szczęścia. Jak politycy i biznesmeni sprzedali nam well-being. Bartłomiej Kaniewski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Domańska Ewa. 2009. „Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce”, Teksty Drugie. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja nr 5. 61.
Zobacz w Google Scholar

Eco Umberto. 2010. Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej. Piotr Salwa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Foucault Michel. 1999. Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane. Tadeusz Komendant (red.). Bogdan Banasiak i Michał Paweł Markowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Garbus Lizz. 2015. What Happened, Miss Simone?, https://www.imdb.com/title/tt4284010/ (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Gołębiowska Maria. 2013. Performatyka milczenia. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 347–356.
Zobacz w Google Scholar

Gould Glenn. 2010. Perspektywy nagrań. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła et al. (przeł.). Gdańsk. 152–164.
Zobacz w Google Scholar

Hafner Katie. 2010. Romanca na trzy nogi. Opowieść o życiu i muzyce legendarnego pianisty Glenna Goulda. Ewa Pankiewicz (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Ingarden Roman. 1973. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Jeziorek Natalia. 2019. „Nina Simone. Najwyższa Kapłanka Soulu, którą zniszczyły jej własne demony”. Gazeta.pl 8 marzec, sekc. Gazeta Weekend, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177343,24514519,nina-simone-najwyzsza-kaplanka-soulu-ktora-zniszczyly-jej.html (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Katz Mark. 2006. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar

Kowalski Jacek. 2020. Średniowiecze. Obalanie mitów. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. 2010. Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Oleś Marcin. Audio Technica, http://audioidiom.pl/audio-technica-oc-9-iii/ (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Oleś Marcin. 2020. „Jak fonografia zmieniła muzykę”. Lizard. Magazyn nr 38. 98–99.
Zobacz w Google Scholar

Restall Matthew. 2024. Ghosts – Journeys to Post Pop: How David Sylvan, Mark Hollis and Kate Bush Reinvented Pop Music. Tewkesbury.
Zobacz w Google Scholar

Reynolds Simon. 2019. „Mark Hollis And Talk Talk’s Brilliant, Nuanced, Stubborn Visions”. NPR 28 luty, sekc. Music Features, https://www.npr.org/2019/02/28/698650688/mark-hollis-and-talk-talks-brilliant-nuanced-stubborn-visions (dostęp: 13.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Rieger Stefan. 2007. Glenn Gould czyli sztuka fugi. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Schaeffer Pierre. 2010. Akuzmatyka. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk. 106–112.
Zobacz w Google Scholar

Wachowski Jacek. 2023. „Ciało jako rekwizyt”. Przestrzenie Teorii. Rekwizyt w Literaturoznawstwie nr 40. 73–86.
Zobacz w Google Scholar

Zwoliński Andrzej. 2013. Szczęście brutto. Człowiek w poszukiwaniu szczęścia. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Zwrot performatywny w estetyce. 2013. Bieszczad Lilianna (red). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.