Abstrakt
Artykuł jest próbą opisania fenomenu ciała nieobecnego w twórczości artystycznej. Traktuje o muzykach, którzy pomimo odniesionej popularności wycofali się ze scenicznej działalności koncertowej, nawet kosztem końca własnej kariery. Przedmiotem badania są artyści pochodzący z różnych środowisk twórczych oraz tacy, których odejście od koncertowania było podyktowane wolnością twórczą, co było warunkiem wybrania niniejszych case studies. Za egzemplifikację posłużyli w artykule kanadyjski pianista Glenn Gould oraz brytyjski wokalista, autor muzyki i tekściarz, Mark Hollis.
Bibliografia
Adorno Theodor W. 2021. Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Aficionado. Spirit of Eden, by Talk Talk, https://musicaficionado.blog/2018/09/13/spirit-of-eden-by-talk-talk/ (dostęp: 13.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Auslander Philip. 2006. „Musical Personae”. The Drama Review nr 50(1). 100–119.
Zobacz w Google Scholar
Auslander Philip 2015. Music as Performance: The Disciplinary Dilemma Revisited. W: Sound und Performance: Positionen, Methoden, Analysen . Wolf-Dieter Ernst et al. (red.). Würzburg.
Zobacz w Google Scholar
Brown Phill. 2011. Are We Still Rolling? Studios, Drugs and Rock ‚n’ Roll – One Man’s Journey Recording Classic Albums. Portland.
Zobacz w Google Scholar
Carpentier Chantal Line. Attention Economy. W: United Nations Economist Network, https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/attention_economy_feb.pdf (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Davies William. 2023. Przemysł szczęścia. Jak politycy i biznesmeni sprzedali nam well-being. Bartłomiej Kaniewski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Domańska Ewa. 2009. „Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce”, Teksty Drugie. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja nr 5. 61.
Zobacz w Google Scholar
Eco Umberto. 2010. Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej. Piotr Salwa (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Foucault Michel. 1999. Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane. Tadeusz Komendant (red.). Bogdan Banasiak i Michał Paweł Markowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Garbus Lizz. 2015. What Happened, Miss Simone?, https://www.imdb.com/title/tt4284010/ (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Gołębiowska Maria. 2013. Performatyka milczenia. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 347–356.
Zobacz w Google Scholar
Gould Glenn. 2010. Perspektywy nagrań. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła et al. (przeł.). Gdańsk. 152–164.
Zobacz w Google Scholar
Hafner Katie. 2010. Romanca na trzy nogi. Opowieść o życiu i muzyce legendarnego pianisty Glenna Goulda. Ewa Pankiewicz (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Ingarden Roman. 1973. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Jeziorek Natalia. 2019. „Nina Simone. Najwyższa Kapłanka Soulu, którą zniszczyły jej własne demony”. Gazeta.pl 8 marzec, sekc. Gazeta Weekend, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177343,24514519,nina-simone-najwyzsza-kaplanka-soulu-ktora-zniszczyly-jej.html (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Katz Mark. 2006. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar
Kowalski Jacek. 2020. Średniowiecze. Obalanie mitów. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. 2010. Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Oleś Marcin. Audio Technica, http://audioidiom.pl/audio-technica-oc-9-iii/ (dostęp: 14.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Oleś Marcin. 2020. „Jak fonografia zmieniła muzykę”. Lizard. Magazyn nr 38. 98–99.
Zobacz w Google Scholar
Restall Matthew. 2024. Ghosts – Journeys to Post Pop: How David Sylvan, Mark Hollis and Kate Bush Reinvented Pop Music. Tewkesbury.
Zobacz w Google Scholar
Reynolds Simon. 2019. „Mark Hollis And Talk Talk’s Brilliant, Nuanced, Stubborn Visions”. NPR 28 luty, sekc. Music Features, https://www.npr.org/2019/02/28/698650688/mark-hollis-and-talk-talks-brilliant-nuanced-stubborn-visions (dostęp: 13.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Rieger Stefan. 2007. Glenn Gould czyli sztuka fugi. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Schaeffer Pierre. 2010. Akuzmatyka. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk. 106–112.
Zobacz w Google Scholar
Wachowski Jacek. 2023. „Ciało jako rekwizyt”. Przestrzenie Teorii. Rekwizyt w Literaturoznawstwie nr 40. 73–86.
Zobacz w Google Scholar
Zwoliński Andrzej. 2013. Szczęście brutto. Człowiek w poszukiwaniu szczęścia. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Zwrot performatywny w estetyce. 2013. Bieszczad Lilianna (red). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura