Absentee Body. Performative Absence
PDF (Język Polski)

Keywords

Glenn Gould
Mark Hollis
absentee body
creative freedom
performative absence ciało nieobecne
nieobecność performatywna
wolność twórcza
Glenn Gould
Mark Hollis

How to Cite

Oleś, M. (2025). Absentee Body. Performative Absence. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 17(1), 67–81. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.4

Abstract

This article is an attempt to describe the phenomenon of the body absence in artistic creation. It focuses on musicians who, in spite of their popularity, withdrew from live performance, even at the cost of ending their own careers. The study examines artists from diverse creative backgrounds, concentrating on those whose withdrawal from the stage was motivated by a pursuit of creative freedom, which was the key criterion for the selection of these case studies. The Canadian pianist Glenn Gould and the British singer, songwriter, and lyricist Mark Hollis serve as primary examples.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.4
PDF (Język Polski)

References

Adorno Theodor W. 2021. Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Aficionado. Spirit of Eden, by Talk Talk, https://musicaficionado.blog/2018/09/13/spirit-of-eden-by-talk-talk/ (dostęp: 13.11.2024).
View in Google Scholar

Auslander Philip. 2006. „Musical Personae”. The Drama Review nr 50(1). 100–119.
View in Google Scholar

Auslander Philip 2015. Music as Performance: The Disciplinary Dilemma Revisited. W: Sound und Performance: Positionen, Methoden, Analysen . Wolf-Dieter Ernst et al. (red.). Würzburg.
View in Google Scholar

Brown Phill. 2011. Are We Still Rolling? Studios, Drugs and Rock ‚n’ Roll – One Man’s Journey Recording Classic Albums. Portland.
View in Google Scholar

Carpentier Chantal Line. Attention Economy. W: United Nations Economist Network, https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/attention_economy_feb.pdf (dostęp: 14.11.2024).
View in Google Scholar

Davies William. 2023. Przemysł szczęścia. Jak politycy i biznesmeni sprzedali nam well-being. Bartłomiej Kaniewski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Domańska Ewa. 2009. „Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce”, Teksty Drugie. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja nr 5. 61.
View in Google Scholar

Eco Umberto. 2010. Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej. Piotr Salwa (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Foucault Michel. 1999. Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane. Tadeusz Komendant (red.). Bogdan Banasiak i Michał Paweł Markowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Garbus Lizz. 2015. What Happened, Miss Simone?, https://www.imdb.com/title/tt4284010/ (dostęp: 14.11.2024).
View in Google Scholar

Gołębiowska Maria. 2013. Performatyka milczenia. W: Zwrot performatywny w estetyce. Lilianna Bieszczad (red.). Kraków. 347–356.
View in Google Scholar

Gould Glenn. 2010. Perspektywy nagrań. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła et al. (przeł.). Gdańsk. 152–164.
View in Google Scholar

Hafner Katie. 2010. Romanca na trzy nogi. Opowieść o życiu i muzyce legendarnego pianisty Glenna Goulda. Ewa Pankiewicz (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Ingarden Roman. 1973. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków.
View in Google Scholar

Jeziorek Natalia. 2019. „Nina Simone. Najwyższa Kapłanka Soulu, którą zniszczyły jej własne demony”. Gazeta.pl 8 marzec, sekc. Gazeta Weekend, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177343,24514519,nina-simone-najwyzsza-kaplanka-soulu-ktora-zniszczyly-jej.html (dostęp: 14.11.2024).
View in Google Scholar

Katz Mark. 2006. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley.
View in Google Scholar

Kowalski Jacek. 2020. Średniowiecze. Obalanie mitów. Warszawa.
View in Google Scholar

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. 2010. Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Oleś Marcin. Audio Technica, http://audioidiom.pl/audio-technica-oc-9-iii/ (dostęp: 14.11.2024).
View in Google Scholar

Oleś Marcin. 2020. „Jak fonografia zmieniła muzykę”. Lizard. Magazyn nr 38. 98–99.
View in Google Scholar

Restall Matthew. 2024. Ghosts – Journeys to Post Pop: How David Sylvan, Mark Hollis and Kate Bush Reinvented Pop Music. Tewkesbury.
View in Google Scholar

Reynolds Simon. 2019. „Mark Hollis And Talk Talk’s Brilliant, Nuanced, Stubborn Visions”. NPR 28 luty, sekc. Music Features, https://www.npr.org/2019/02/28/698650688/mark-hollis-and-talk-talks-brilliant-nuanced-stubborn-visions (dostęp: 13.11.2024).
View in Google Scholar

Rieger Stefan. 2007. Glenn Gould czyli sztuka fugi. Gdańsk.
View in Google Scholar

Schaeffer Pierre. 2010. Akuzmatyka. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej Cox Christoph, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk. 106–112.
View in Google Scholar

Wachowski Jacek. 2023. „Ciało jako rekwizyt”. Przestrzenie Teorii. Rekwizyt w Literaturoznawstwie nr 40. 73–86.
View in Google Scholar

Zwoliński Andrzej. 2013. Szczęście brutto. Człowiek w poszukiwaniu szczęścia. Kraków.
View in Google Scholar

Zwrot performatywny w estetyce. 2013. Bieszczad Lilianna (red). Kraków.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.