Sacrum i profanum w tekstach zespołu Behemoth. Analiza z wykorzystaniem kwadratu semiotycznego Algirdasa Juliena Greimasa
PDF

Słowa kluczowe

sacrum i profanum
Behemoth
kwadrat semiotyczny
semiotyka kultury
transgresja Behemoth
sacred and profane
semiotic square
cultural semiotics
transgression

Jak cytować

Wojciechowski, A. (2025). Sacrum i profanum w tekstach zespołu Behemoth. Analiza z wykorzystaniem kwadratu semiotycznego Algirdasa Juliena Greimasa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(1), 123–139. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.7

Abstrakt

Artykuł analizuje opozycję sacrum i profanum w twórczości zespołu Behemoth, z wykorzystaniem modelu kwadratu semiotycznego Algirdasa Juliena Greimasa. Badania
obejmują teksty utworów, ukazując transgresję tradycyjnych kategorii religijnych na rzecz „nowej sakralności” i „poza podziałem”. Analiza semiotyczno-kulturowa ujawnia,
że transgresja w blackened death metalu to złożony proces negocjacji znaczeń, gdzie negacja staje się narzędziem krytyki władzy symbolicznej.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.7
PDF

Bibliografia

Biblia Tysiąclecia. 2003. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Eliade Mircea. 1993. Traktat o historii religii. Jan Wierusz-Kowalski (przeł.). Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Gombrowicz Witold. 2005. Iwona, księżniczka Burgunda. Ślub. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Greimas Algirdas Julien. 1984. Structural Semantics: An Attempt at Method. Ronald Schleifer, Daniele McDowell, Alan Velie (przeł.). Lincoln.
Zobacz w Google Scholar

La Vey Anton Szandor. 1996. Biblia szatana. Marek Skierkowski (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2020. Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Miciński Tadeusz. 1947. Lucifer. W: Młoda Polska. Wybór poezji. T. Boy-Żeleński (oprac.). Wrocław. 15.
Zobacz w Google Scholar

Nietzsche Friedrich. 2003. Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa. Leopold Staff (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Nietzsche Friedrich. 2010. Wiedza radosna. Leopold Staff (przeł.). Łódź–Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Otto Rudolf. 1999. Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych. Bogdan Kupis (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Panas Władysław. 1976. „Semiotyka kultury”. Znak nr 260. 2–5.
Zobacz w Google Scholar

Peirce Charles Sanders. 1997. Wybór pism semiotycznych. Ryszard Mirek, Andrzej Nowak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Pelkey Jamin. 2017. „Greimas Embodied: How Kinesthetic Opposition Grounds the Semiotic Square”. Semiotica t. 214. 277–305.
Zobacz w Google Scholar

de Saussure Ferdinand. 2002. Kurs językoznawstwa ogólnego. Krystyna Kasprzyk (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wiącek Elżbieta, Wrona Tomasz Marcin. 2015. Semiotyka. Tradycja i współczesność. W: Semiotyczna mapa Małopolski. Elżbieta Wiącek (red.). Kraków. 22–23.
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 1995. From the Pagan Vastelands (Storming Near the Baltic), CD, Pagan Records).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 1995. Sventevith (Storming Near the Baltic, CD, Pagan Records).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 1998. Pandemonic Incantations, CD, Solistitium Records.
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 1999. Decade of Therion (Satanica, CD, Avantgarde Music).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2000. Christians to the Lions (Thelema.6, CD, Avantgarde Music).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2009. Lucifer (Evangelion, CD, Mystic Production).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2009. Shemhamforash (Evangelion, CD, Nuclear Blast).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2014. Amen (The Satanist, CD, Mystic Production).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2014. Blow Your Trumpets Gabriel (The Satanist, CD, Mystic Production).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2014. In the Absence ov Light (The Satanist, CD, Mystic Production).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2014. Ora pro nobis Lucifer (The Satanist, CD, Mystic Production).
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2014. The Satanist, CD, Mystic Production.
Zobacz w Google Scholar

Behemoth. 2018. God = Dog (I Loved You at Your Darkest, CD, Nuclear Blast).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.