Abstrakt
Deathcore to jeden z gatunków metalu ekstremalnego powstały na początku XXI w. Celem niniejszej pracy jest wykazanie pozamuzycznych (gatunkowych) elementów charakterystycznych dla deathcore’u w pierwszej fazie jego rozwoju (do 2007 r.). Zgodnie z teoriami Alana F. Moore’a i Franca Fabbriego na temat gatunku i stylu w muzyce popularnej szukam wyznaczników deathcore’u za pośrednictwem cech przejawiających się w: tekstach utworów, okładkach albumów, logotypach zespołów, zachowaniach na koncertach, cechach ubioru artystów i odbiorców, a także narracji na temat tego nurtu.
Bibliografia
Alpaca Satanica. 2024. Suicide Silence Stopping Show After Someone Got Hurt at Wall of Death – Welcome To Rockville 2023, https://www.youtube.com/watch?v=2ITeh6NtZeU (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Ambrose Joe. 2010. The Violent World of Moshpit Culture. London.
Zobacz w Google Scholar
Angeler David, Sundstrom Shana, Allen Craig Reece. 2016. “Deathcore, Creativity, and Scientific Thinking”. Research Ideas and Outcomes vol. 2. Br. s.
Zobacz w Google Scholar
Cineary. 2002. Malamor, https://www.metal-archives.com/bands/Malamor/325 (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Dan SW. 2012. Interview with Vincent Bennett: The Acacia Strain, Diamond Cut Clothing, Shut In, Cockpunch!, https://straightedgeworldwide.com/blogs/interviews/vincent-bennett-the-acacia-strain-diamond-cut-clothing-shut-in-cockpunch (dostęp: 13.02.2025).
Zobacz w Google Scholar
Dawson David. 2012. Deathcore… And How Hard is to Find a Good Band, http://www.daviddawson.com.au/music/deathcore-and-how-hard-it-is-to-find-good-bands/ (dostęp: 10.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Debenedictis Matt. 2010. Carnifex Vocalist Doesn’t Fear the Deathcore Tag, https://noisecreep.com/carnifex-deathcore-tag/ (dostęp: 10.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Erbe Marcus. 2016. This Isn’t Over ‘Til I Say It’s Over!”: Narratives of Male Frustration in Deathcore and Beyond. W: Heavy Metal, Gender and Sexuality: Interdisciplinary Approaches. Florian Heesch, Niall Scott (red.). London. 182–192.
Zobacz w Google Scholar
Fabbri Franco. 1982. A Theory of Musical Genres: Two Applications. W: Popular Music Perspectives. Vol 1. David Horn, Phillip Tagg (red.). Göteborg–London. 52–81.
Zobacz w Google Scholar
Fartinmymouth. 2006. Whitechapel “Articulo Mortis” Live 2006, https://www.youtube.com/watch?v=88jh9yV4nHo (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Free Essay Writer. 2007. CD Review: WHITECHAPEL – The Somatic Defilement. https://metalinjection.net/reviews/cd-review-whitechapel-the-somatic-defilement (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Garza Podcast Clips. 2021. Scott Ian Lewis and Garza Discuss the Future of Deathcore, Carnifex And Suicide Silence, https://www.youtube.com/watch?v=FXhUSIbGPSE (dostęp: 03.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Haenfler Ross. 2004. “Rethinking Subcultural Resistance: Core Values of the Straight Edge Movement”. Journal of Contemporary Ethnography vol. 33, nr 4. 406–436.
Zobacz w Google Scholar
Harris Keith. 2001. Transgression and Mundanity: The Global Extreme Metal Music Scene. London.
Zobacz w Google Scholar
Herbst Jan, Mynett Mark. 2023. “Lorna Shore’s ‘To the Hellfire’: A Study in Heaviness”. Metal Music Studies vol. 9, nr 2. 189–213.
Zobacz w Google Scholar
Kennedy Lewis. 2015. The Symbiotic Relationship Between Metal and Hardcore in the 21st Century. W: Modern Heavy Metal Markets, Practices and Cultures. Toni-Matti Karjalainen, Kimi Kärki (red.). Helsinki. 424–433.
Zobacz w Google Scholar
Kennedy Lewis. 2018. Functions of Genre in Metal and Hardcore Music. Hull.
Zobacz w Google Scholar
Live Without. 2013. The Dennys Grand Slam, https://www.youtube.com/watch?v=xbPwaAFHDG8 (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Meeks Ciaran. 2005. Despised Icon – The Healing Process, http://www.metaleater.com/albumreviews-despisedicon2005.php (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Moore Allan. 2001. “Categorical Conventions in Music Discourse: Style and Genre”. Music & Letters vol. 82, nr 3. 432-442.
Zobacz w Google Scholar
Moore Doug. 2013. Death Metal English, https://www.invisibleoranges.com/death-metal-english/ (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Murderedfuture, Job for a Cowboy – Entombment of a Machine Live, https://www.youtube.com/watch?v=BI0wTmqsOMc (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Novembre. Vegetarian Metal Bands/Vegan Metal Bands/Artists/Famous Vegetarians. https://rateyourmusic.com/list/Novembre/vegetarian_metal_bands___vegan_metal_bands___artists___famous_vegetarians/ (dostęp: 14.02.2025).
Zobacz w Google Scholar
Pereira Ansel. 2023. 100 Best Deathcore Bands of All Time, https://spinditty.com/genres/100-Best-Deathcore-Bands (dostęp: 11.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
The Punk Rock MBA, https://www.youtube.com/@ThePunkRockMBA (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
The Punk Rock MBA. 2020. What Killed Deathcore?, https://www.youtube.com/watch?v=hzFXTz_2G9E (dostęp: 12.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Punk Rock MBA Podcast Clips. 2023. Real Talk About Violence in the Scene (Crowdkilling) with SANGUISUGABOGG, https://www.youtube.com/watch?v=PDBn-RXF8tA (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Rockworld.tv. 2006. Bring Me the Horizon, https://www.rockworld.tv/Bring-Me-The-Horizon-Live-On-Rockworld.TV.html (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Sergeant D. 2011. The Evolution of Deathcore: A Framework for Analysis, http://www.metalsucks.net/2011/08/15/the-evolution-of-deathcore-a-framework-for-analysis (dostęp: 21.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Smialek Eric. 2016. Genre and Expression in Extreme Metal Music, ca. 1990–2015. Montreal.
Zobacz w Google Scholar
Smith James John. 2007. Crowd Kill, https://www.urbandictionary.com/define.php?term=crowd%20kill (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Straight Edge Poland. 2010. Lista Polskich zespołów Straight Edge / List of Polish Straight Edge Bands, https://straightedgepoland.blogspot.com/2010/05/lista-polskich-zespolow-straight-edge.html (dostęp: 13.02.2025).
Zobacz w Google Scholar
Supitsclaire. Emmure. 2007, https://www.youtube.com/watch?v=k_VAFHZHhK4 (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Tofalvy Tamas. 2014. “«MySpace Bands» and «Tagging Wars» Conflicts of Genre, Work Ethic and Media Platforms in an Extreme Music Scene”. First Monday nr 19(9). Br. s.
Zobacz w Google Scholar
Victory Records. Carnifex, https://victoryrecords.com/artist/carnifex/ (dostęp:02.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Victory Records. Emmure, https://victoryrecords.com/artist/emmure/ (dostęp:02.10.2024).
Zobacz w Google Scholar
Wiederhorn Jon., Turman Katherine. 2014. Głośno jak diabli. Kompletna historia metalu bez cenzury. Łukasz Szymański (przeł). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura