Pozamuzyczne cechy deathcore’u we wczesnym stadium zjawiska (do 2007 r.)
PDF

Słowa kluczowe

deathcore
hardcore
death metal
gatunek
styl
metal ekstremalny deathcore
genre
style
extreme metal
hardcore
death metal

Jak cytować

Brunka, A. (2025). Pozamuzyczne cechy deathcore’u we wczesnym stadium zjawiska (do 2007 r.). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(1), 151–166. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.9

Abstrakt

Deathcore to jeden z gatunków metalu ekstremalnego powstały na początku XXI w. Celem niniejszej pracy jest wykazanie pozamuzycznych (gatunkowych) elementów charakterystycznych dla deathcore’u w pierwszej fazie jego rozwoju (do 2007 r.). Zgodnie z teoriami Alana F. Moore’a i Franca Fabbriego na temat gatunku i stylu w muzyce popularnej szukam wyznaczników deathcore’u za pośrednictwem cech przejawiających się w: tekstach utworów, okładkach albumów, logotypach zespołów, zachowaniach na koncertach, cechach ubioru artystów i odbiorców, a także narracji na temat tego nurtu.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.9
PDF

Bibliografia

Alpaca Satanica. 2024. Suicide Silence Stopping Show After Someone Got Hurt at Wall of Death – Welcome To Rockville 2023, https://www.youtube.com/watch?v=2ITeh6NtZeU (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Ambrose Joe. 2010. The Violent World of Moshpit Culture. London.
Zobacz w Google Scholar

Angeler David, Sundstrom Shana, Allen Craig Reece. 2016. “Deathcore, Creativity, and Scientific Thinking”. Research Ideas and Outcomes vol. 2. Br. s.
Zobacz w Google Scholar

Cineary. 2002. Malamor, https://www.metal-archives.com/bands/Malamor/325 (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Dan SW. 2012. Interview with Vincent Bennett: The Acacia Strain, Diamond Cut Clothing, Shut In, Cockpunch!, https://straightedgeworldwide.com/blogs/interviews/vincent-bennett-the-acacia-strain-diamond-cut-clothing-shut-in-cockpunch (dostęp: 13.02.2025).
Zobacz w Google Scholar

Dawson David. 2012. Deathcore… And How Hard is to Find a Good Band, http://www.daviddawson.com.au/music/deathcore-and-how-hard-it-is-to-find-good-bands/ (dostęp: 10.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Debenedictis Matt. 2010. Carnifex Vocalist Doesn’t Fear the Deathcore Tag, https://noisecreep.com/carnifex-deathcore-tag/ (dostęp: 10.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Erbe Marcus. 2016. This Isn’t Over ‘Til I Say It’s Over!”: Narratives of Male Frustration in Deathcore and Beyond. W: Heavy Metal, Gender and Sexuality: Interdisciplinary Approaches. Florian Heesch, Niall Scott (red.). London. 182–192.
Zobacz w Google Scholar

Fabbri Franco. 1982. A Theory of Musical Genres: Two Applications. W: Popular Music Perspectives. Vol 1. David Horn, Phillip Tagg (red.). Göteborg–London. 52–81.
Zobacz w Google Scholar

Fartinmymouth. 2006. Whitechapel “Articulo Mortis” Live 2006, https://www.youtube.com/watch?v=88jh9yV4nHo (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Free Essay Writer. 2007. CD Review: WHITECHAPEL – The Somatic Defilement. https://metalinjection.net/reviews/cd-review-whitechapel-the-somatic-defilement (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Garza Podcast Clips. 2021. Scott Ian Lewis and Garza Discuss the Future of Deathcore, Carnifex And Suicide Silence, https://www.youtube.com/watch?v=FXhUSIbGPSE (dostęp: 03.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Haenfler Ross. 2004. “Rethinking Subcultural Resistance: Core Values of the Straight Edge Movement”. Journal of Contemporary Ethnography vol. 33, nr 4. 406–436.
Zobacz w Google Scholar

Harris Keith. 2001. Transgression and Mundanity: The Global Extreme Metal Music Scene. London.
Zobacz w Google Scholar

Herbst Jan, Mynett Mark. 2023. “Lorna Shore’s ‘To the Hellfire’: A Study in Heaviness”. Metal Music Studies vol. 9, nr 2. 189–213.
Zobacz w Google Scholar

Kennedy Lewis. 2015. The Symbiotic Relationship Between Metal and Hardcore in the 21st Century. W: Modern Heavy Metal Markets, Practices and Cultures. Toni-Matti Karjalainen, Kimi Kärki (red.). Helsinki. 424–433.
Zobacz w Google Scholar

Kennedy Lewis. 2018. Functions of Genre in Metal and Hardcore Music. Hull.
Zobacz w Google Scholar

Live Without. 2013. The Dennys Grand Slam, https://www.youtube.com/watch?v=xbPwaAFHDG8 (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Meeks Ciaran. 2005. Despised Icon – The Healing Process, http://www.metaleater.com/albumreviews-despisedicon2005.php (dostęp: 13.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Moore Allan. 2001. “Categorical Conventions in Music Discourse: Style and Genre”. Music & Letters vol. 82, nr 3. 432-442.
Zobacz w Google Scholar

Moore Doug. 2013. Death Metal English, https://www.invisibleoranges.com/death-metal-english/ (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Murderedfuture, Job for a Cowboy – Entombment of a Machine Live, https://www.youtube.com/watch?v=BI0wTmqsOMc (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Novembre. Vegetarian Metal Bands/Vegan Metal Bands/Artists/Famous Vegetarians. https://rateyourmusic.com/list/Novembre/vegetarian_metal_bands___vegan_metal_bands___artists___famous_vegetarians/ (dostęp: 14.02.2025).
Zobacz w Google Scholar

Pereira Ansel. 2023. 100 Best Deathcore Bands of All Time, https://spinditty.com/genres/100-Best-Deathcore-Bands (dostęp: 11.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

The Punk Rock MBA, https://www.youtube.com/@ThePunkRockMBA (dostęp: 20.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

The Punk Rock MBA. 2020. What Killed Deathcore?, https://www.youtube.com/watch?v=hzFXTz_2G9E (dostęp: 12.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Punk Rock MBA Podcast Clips. 2023. Real Talk About Violence in the Scene (Crowdkilling) with SANGUISUGABOGG, https://www.youtube.com/watch?v=PDBn-RXF8tA (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Rockworld.tv. 2006. Bring Me the Horizon, https://www.rockworld.tv/Bring-Me-The-Horizon-Live-On-Rockworld.TV.html (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Sergeant D. 2011. The Evolution of Deathcore: A Framework for Analysis, http://www.metalsucks.net/2011/08/15/the-evolution-of-deathcore-a-framework-for-analysis (dostęp: 21.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Smialek Eric. 2016. Genre and Expression in Extreme Metal Music, ca. 1990–2015. Montreal.
Zobacz w Google Scholar

Smith James John. 2007. Crowd Kill, https://www.urbandictionary.com/define.php?term=crowd%20kill (dostęp: 17.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Straight Edge Poland. 2010. Lista Polskich zespołów Straight Edge / List of Polish Straight Edge Bands, https://straightedgepoland.blogspot.com/2010/05/lista-polskich-zespolow-straight-edge.html (dostęp: 13.02.2025).
Zobacz w Google Scholar

Supitsclaire. Emmure. 2007, https://www.youtube.com/watch?v=k_VAFHZHhK4 (dostęp: 30.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Tofalvy Tamas. 2014. “«MySpace Bands» and «Tagging Wars» Conflicts of Genre, Work Ethic and Media Platforms in an Extreme Music Scene”. First Monday nr 19(9). Br. s.
Zobacz w Google Scholar

Victory Records. Carnifex, https://victoryrecords.com/artist/carnifex/ (dostęp:02.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Victory Records. Emmure, https://victoryrecords.com/artist/emmure/ (dostęp:02.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Wiederhorn Jon., Turman Katherine. 2014. Głośno jak diabli. Kompletna historia metalu bez cenzury. Łukasz Szymański (przeł). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.