Nowsze Hollywood, nowsza jakość, nowsza prędkość – o późnej twórczości Tony’ego Scotta
PDF

Słowa kluczowe

prędkość
Tony Scott
Paul Virilio
High Concept
klasa społeczna Tony Scott
speed
Paul Virilio
High Concept
social class

Jak cytować

Krupa, M. (2025). Nowsze Hollywood, nowsza jakość, nowsza prędkość – o późnej twórczości Tony’ego Scotta. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(2), 157–171. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.10

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest późna twórczość angielskiego reżysera Tony’ego Scotta. Wykorzystując teorie francuskiego urbanisty Paula Virilio, autor analizuje, w jaki sposób w omawianych filmach przedstawiane są klasy społeczne, oraz przybliża relację filmów z prędkością. Obrazy Scotta odzwierciedlają rzeczywistość przełomu wieków – jej rosnące tempo, intensywne wykorzystanie „maszyn widzenia” oraz rozwój cyfrowych technik nadzoru. To właśnie te idee zajmowały centralne miejsce w projektach reżysera – zarówno na poziomie fabularnym, jak i wizualnym – co czyniło je kluczowymi dla jego hiperaktywnego, kinetycznego stylu.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.10
PDF

Bibliografia

Armitage John. 2000. From Modernism to Hypermodernism and Beyond: An Interview with Paul Virilio. W: Paul Virilio From Modernism to Hypermodemism and Beyond. John Armitage (red.). London. 25–56.
Zobacz w Google Scholar

Arnett Robert. 2015. „Understanding Tony Scott: Authorship and Post‑Classical Hollywood”. Film Criticism vol. 39(3). 48–67.
Zobacz w Google Scholar

Baudrillard Jean. 1988. America. London.
Zobacz w Google Scholar

Bauman Zygmunt. 2007. Płynna nowoczesność. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bordwell David. 2010. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. Oakland.
Zobacz w Google Scholar

Conley Verena Andermatt. (1999). The Passenger: Paul Virilio and Feminism. W: Paul Virilio From Modernism to Hypermodemism and Beyond. John Armitage (red.). London. 201–214.
Zobacz w Google Scholar

Doherty Thomas. 2002. Teenagers and Teenpics. Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar

Fleming Charles. 1998. High Concept: Don Simpson and the Hollywood Culture of Excess. London.
Zobacz w Google Scholar

Innis Harold. 2008. The Bias of Communication. Toronto–Buffalo–London.
Zobacz w Google Scholar

Langford Barry. 2010. Post‑Classical Hollywood: Film Industry, Style, and Ideology since 1945. Edinburgh.
Zobacz w Google Scholar

Loska Krzysztof. 2000. „Wojna i prędkość. W stronę estetyki katastrofy Paula Virilio”.
Zobacz w Google Scholar

Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej. Studia z filozofii filmu t. XXVI. 195–208.
Zobacz w Google Scholar

Marks Karol, Fryderyk Engels. 2007. Manifest Partii Komunistycznej. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Martell William C. 2000. The Secrets of Action Screenwriting. E‑book.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 1991. The Aesthetics of Disappearance. Los Angeles.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 2007. Wypadek Pierworodny. Krystyna Szeżyńska‑Maćkowiak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 2008a. Open Sky. London.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 2008b. Prędkość i Polityka. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wilkoszewska Krystyna. 1993. „Paula Virilio filozofia prędkości i estetyka znikania”. Kultura Współczesna nr 1. 108–113.
Zobacz w Google Scholar

Wyatt Justin. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin.
Zobacz w Google Scholar

Zeidler‑ Janiszewska Anna. 1994. Prędkość – film – media – śmierć. Od futurystycznej fantazji do estetyki zanikania. W: Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej. Andrzej Gwóźdź (red.). Kielce. 49–66.
Zobacz w Google Scholar

Bevan Joseph. 2015. Man on Fire: Tony Scott. https://www.bfi.org.uk/sight‑and‑sound/features/man‑fire‑tony‑scott (dostęp: 6.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Brooks Rosetta, Robert Rauschenberg. 2005. Round the Block Once or Twice. Nowy Jork. https://www.rauschenbergfoundation.org/sites/default/files/2022–12/RRFA01_Interviews_2005_BrooksRosetta_RoundtheBlockOnceOrTwice_ModernPainters.pdf (dostęp: 8.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Clement Nick. 2020. The Billy Weber Interview: Part Two. https://wearecult.rocks/the‑billy‑weber‑interview‑part‑two (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Denby David. 2024. Murphy’s Law: Beverly Hills Cop II. https://www.vulture.com/article/beverly‑hills‑cop‑ii‑review‑david‑denby-1987.html (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Ebert Roger. 1987. Beverly Hills Cop II. https://www.rogerebert.com/reviews/beverly‑hills‑cop‑ii-1987 (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar

Ebert Roger. 2015. Manic Energy Melds Crime, Showbiz. https://www.rogerebert.com/reviews/domino-2005 (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Macdonald Dwight. 1963. „Our Invisabile Poor”. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/1963/01/19/our‑invisible‑poor (dostęp: 2.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Człowiek w ogniu. 2004. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Deja Vu. 2006. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Domino. 2005. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Gliniarz z Beverly Hills II. 1987. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Metro Strachu. 2009. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Niepowstrzymany. 2010. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Zawód: Szpieg. 2001. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.