Abstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu jest późna twórczość angielskiego reżysera Tony’ego Scotta. Wykorzystując teorie francuskiego urbanisty Paula Virilio, autor analizuje, w jaki sposób w omawianych filmach przedstawiane są klasy społeczne, oraz przybliża relację filmów z prędkością. Obrazy Scotta odzwierciedlają rzeczywistość przełomu wieków – jej rosnące tempo, intensywne wykorzystanie „maszyn widzenia” oraz rozwój cyfrowych technik nadzoru. To właśnie te idee zajmowały centralne miejsce w projektach reżysera – zarówno na poziomie fabularnym, jak i wizualnym – co czyniło je kluczowymi dla jego hiperaktywnego, kinetycznego stylu.
Bibliografia
Armitage John. 2000. From Modernism to Hypermodernism and Beyond: An Interview with Paul Virilio. W: Paul Virilio From Modernism to Hypermodemism and Beyond. John Armitage (red.). London. 25–56.
Zobacz w Google Scholar
Arnett Robert. 2015. „Understanding Tony Scott: Authorship and Post‑Classical Hollywood”. Film Criticism vol. 39(3). 48–67.
Zobacz w Google Scholar
Baudrillard Jean. 1988. America. London.
Zobacz w Google Scholar
Bauman Zygmunt. 2007. Płynna nowoczesność. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bordwell David. 2010. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. Oakland.
Zobacz w Google Scholar
Conley Verena Andermatt. (1999). The Passenger: Paul Virilio and Feminism. W: Paul Virilio From Modernism to Hypermodemism and Beyond. John Armitage (red.). London. 201–214.
Zobacz w Google Scholar
Doherty Thomas. 2002. Teenagers and Teenpics. Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar
Fleming Charles. 1998. High Concept: Don Simpson and the Hollywood Culture of Excess. London.
Zobacz w Google Scholar
Innis Harold. 2008. The Bias of Communication. Toronto–Buffalo–London.
Zobacz w Google Scholar
Langford Barry. 2010. Post‑Classical Hollywood: Film Industry, Style, and Ideology since 1945. Edinburgh.
Zobacz w Google Scholar
Loska Krzysztof. 2000. „Wojna i prędkość. W stronę estetyki katastrofy Paula Virilio”.
Zobacz w Google Scholar
Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej. Studia z filozofii filmu t. XXVI. 195–208.
Zobacz w Google Scholar
Marks Karol, Fryderyk Engels. 2007. Manifest Partii Komunistycznej. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Martell William C. 2000. The Secrets of Action Screenwriting. E‑book.
Zobacz w Google Scholar
Virilio Paul. 1991. The Aesthetics of Disappearance. Los Angeles.
Zobacz w Google Scholar
Virilio Paul. 2007. Wypadek Pierworodny. Krystyna Szeżyńska‑Maćkowiak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Virilio Paul. 2008a. Open Sky. London.
Zobacz w Google Scholar
Virilio Paul. 2008b. Prędkość i Polityka. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Wilkoszewska Krystyna. 1993. „Paula Virilio filozofia prędkości i estetyka znikania”. Kultura Współczesna nr 1. 108–113.
Zobacz w Google Scholar
Wyatt Justin. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin.
Zobacz w Google Scholar
Zeidler‑ Janiszewska Anna. 1994. Prędkość – film – media – śmierć. Od futurystycznej fantazji do estetyki zanikania. W: Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej. Andrzej Gwóźdź (red.). Kielce. 49–66.
Zobacz w Google Scholar
Bevan Joseph. 2015. Man on Fire: Tony Scott. https://www.bfi.org.uk/sight‑and‑sound/features/man‑fire‑tony‑scott (dostęp: 6.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Brooks Rosetta, Robert Rauschenberg. 2005. Round the Block Once or Twice. Nowy Jork. https://www.rauschenbergfoundation.org/sites/default/files/2022–12/RRFA01_Interviews_2005_BrooksRosetta_RoundtheBlockOnceOrTwice_ModernPainters.pdf (dostęp: 8.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Clement Nick. 2020. The Billy Weber Interview: Part Two. https://wearecult.rocks/the‑billy‑weber‑interview‑part‑two (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Denby David. 2024. Murphy’s Law: Beverly Hills Cop II. https://www.vulture.com/article/beverly‑hills‑cop‑ii‑review‑david‑denby-1987.html (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Ebert Roger. 1987. Beverly Hills Cop II. https://www.rogerebert.com/reviews/beverly‑hills‑cop‑ii-1987 (dostęp: 19.09.2024).
Zobacz w Google Scholar
Ebert Roger. 2015. Manic Energy Melds Crime, Showbiz. https://www.rogerebert.com/reviews/domino-2005 (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Macdonald Dwight. 1963. „Our Invisabile Poor”. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/1963/01/19/our‑invisible‑poor (dostęp: 2.12.2024).
Zobacz w Google Scholar
Człowiek w ogniu. 2004. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Deja Vu. 2006. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Domino. 2005. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Gliniarz z Beverly Hills II. 1987. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Metro Strachu. 2009. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Niepowstrzymany. 2010. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar
Zawód: Szpieg. 2001. Tony Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura