Co użytkownicy robią z treściami medialnymi? Reklama i „partyzantka semiotyczna” w kulturze uczestnictwa
PDF

Słowa kluczowe

reklama
kultura uczestnictwa
prowokacja kulturowa
„partyzantka semiotyczna”
parodia
advertising
participatory culture
culture jamming
“guerrilla semiotics”
parody

Jak cytować

Ptaszek, G. (2014). Co użytkownicy robią z treściami medialnymi? Reklama i „partyzantka semiotyczna” w kulturze uczestnictwa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 5, 215–225. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1484

Abstrakt

What do the participants do with the media content? Advertising and “guerilla semiotics” in the participatory culture

Creating contents and distributing it in the Internet by the media recipients/customers is one of the determinants of the participatory culture. Amateur creativity takes different forms: from entries and comments, to reviews and common content editing, to the short videos posted on YouTube. With regard to the advertising industry, the contents created by the users may be both promotional (strengthening the attachment to a brand) and countercultural (undermining the sense of communication). The article discusses, on the example of the advertising spot Evolution (made by Dove) and related amateur videos posted on YouTube, the users’ actions which undermine, ridicule and consequently devalue the meaning of the original text.

PDF

Bibliografia

The Real Truth about Beauty: A Global Report, 2004, http://www.strategyone.com/documents/dove_white_paper_final.pdf (data dostępu: 15.11.2011).
Zobacz w Google Scholar

Blackshow P. (2006), Real Beauty, Real Breakthrough in Consumer-Fortified Media, http://www.clickz.com/clickz/column/1698912/real-beauty-real-breakthrough-consumer-fortified-media (data dostępu: 25.10.2011).
Zobacz w Google Scholar

Eco U. (1996), Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska i P. Salwa, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Dawkins R. (1989), Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Genette G. (1992), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań za granicą. Antologia, t. 4, cz. 2, red. H. Markiewicz, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins H. (2009), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Cambridge–London.
Zobacz w Google Scholar

Klein N. (2004), No logo, tłum. H. Pustuła, Izabelin.
Zobacz w Google Scholar

Levinson P. (2010), Nowe, nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Nycz R. (1993), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Trzeciak D. (2008), Marketing wirusowy, [w:] E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji, red. K. Pankiewicz, Gliwice.
Zobacz w Google Scholar

Tuten L.T. (2008), Advertising 2.0. Social Media Marketing in a Web 2.0 World, London.
Zobacz w Google Scholar

Wolf N. (2008), Mit piękności tłum. B. Limanowska, [w:] Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.