Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.10.3.11
Jednym z czynników, które przez wieki kształtowały kulturę Zachodu, jest tradycja judeochrześcijańskaoparta o Biblię. Motywy, cytaty i symbole zaczerpnięte z kart Biblii przenikałydo języków europejskich i oddziaływały, zarówno na kulturę wysoką, jak i popularną.Inspiracji biblijnych po wielokroć można doszukać się także w muzyce metalowej. Pracaniniejsza jest próbą krótkiego scharakteryzowania co oryginalniejszych motywów biblijnychpojawiających się w tekstach zespołów metalowych, zwracając jednocześnie uwagę naniewielkie dotychczas zainteresowanie tym aspektem tradycji biblijnej w opracowaniachnaukowych.
Biblical references in the work of Polish metal bands
One of the many factors which has been creating the west culture is the Judeo-Christiantradition based on the Bible. Motives, quotations and symbols that are coming from the Biblehave been permeating to the European languages as well as they have influenced both thehigh culture and the popular culture. Moreover, the biblical inspirations can be found in metalmusic as well. The underlying paper constitutes an attempt of brief characterization when itcomes to more original biblical motives that are constantly appearing in the lyrics of metalbands, simultaneously, it emphasizes a slight current interest of this biblical aspect in thescientific researches.
Bibliografia
Bocian Martin. 1995. Leksykon postaci biblijnych. J. Zychowicz (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Darski Adam Nergal. 2012. Spowiedź heretyka: sacrum profanum. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hoffman Beata. 2001. Rock a przemiany kulturowe końca XX wieku. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kopaliński Władysław. 2012. Wstęp. W Słownik symboli. W. Kopaliński (oprac.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Majdańska Urszula. 2006. Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego i muzyki okołogotyckiej. Męcina Mała.
Zobacz w Google Scholar
Nowak Antoni J. 2000. Satanizm. W Satanizm. Rock. Narkomania. Seks. A.J. Nowak (red.). Lublin: 15–80.
Zobacz w Google Scholar
Piasta Krystian P. 2000. Elementy demoniczne w muzyce rockowej na podstawie literatury polskiej i zagranicznej. W Satanizm. Rock. Narkomania. Seks. A.J. Nowak (red.). Lublin: 83–214.
Zobacz w Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. 1990. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Sellier Philippe. 2012. Biblia w kulturze zachodu. E. Burska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Smołka Tomasz. 2003. Inwazja decybeli, czyli muzyka rockowa i okolice. Tychy.
Zobacz w Google Scholar
Socha Krzysztof. 2011. „Dużo jest kretyństwa na świecie. Trzy pytania do Bogusza Rutkiewicza”. Outro nr 2(22). 10–11.
Zobacz w Google Scholar
Starowieyski Marek. 2015. Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Swanston Roderick. 2005. Muzyka, Biblia w muzyce. W Słownik hermeneutyki biblijnej. R. Coggins (red.). B. Widła (przeł.). Warszawa. 597–602.
Zobacz w Google Scholar
Światowa encyklopedia filmu religijnego. 2007. M. Lis, A. Garbicz (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Waters Scott. 2012. Otrzymałem zupełnie nowe życie! W Biblia metalowca, oprac. J. Jonsson, R. Ukesson, [b.m.]. 66–69.
Zobacz w Google Scholar
Wiśniewski Bartosz. 2001. Belial. Próba rekonstrukcji postaci przeciwnika Boga w Starym Testamencie i apokryfach. W Antropologia religii. Wybór esejów. A. Sołtysiak (red.). T. 2. Warszawa. 93–104.
Zobacz w Google Scholar
Zwoliński Andrzej. 2004. Dźwięk w relacjach społecznych. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Dyskografia
Zobacz w Google Scholar
TM2,3. 1997. Przyjdź!. Metal Mind Production.
Zobacz w Google Scholar
Anastasis. 2003. Anastasis. Sony Music.
Zobacz w Google Scholar
Anastasis. 2005. Jutro. Sony Music.
Zobacz w Google Scholar
Anastasis. 2014. 2014.[wydany samodzielnie].
Zobacz w Google Scholar
Behemoth. 2009. Evangelion. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar
Behemoth. 2014. The Satanist, Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar
Behemoth. 2002. Zos Kia Cultus. Avantgarde Music
Zobacz w Google Scholar
Dragon. 1989. Horda Goga, Metal Master Records.
Zobacz w Google Scholar
Frontside. 2006. Absolutus, Mystic Productions.
Zobacz w Google Scholar
Frontside. 2002. I odpuść nam nasze winy. Mystic Production.
Zobacz w Google Scholar
Frontside. 2001. Nasze jest królestwo, potęga i chwała na wieki. Metal Mind Production.
Zobacz w Google Scholar
Frontisde. 2008. Teoria konspiracji. Mystic Production.
Zobacz w Google Scholar
Frontside. 2004. Zmierzch bogów. Pierwszy krok do mentalnej rewolucji. Mystic Production.
Zobacz w Google Scholar
Illuminandi. 2006. Illumina Tenebras Meas. Bombworks Records.
Zobacz w Google Scholar
Illuminandi. 2010. In via. Ars Mundi.
Zobacz w Google Scholar
Kat. 1986. 666, Polmark.
Zobacz w Google Scholar
Kat. 1992. Bastard. Megaton.
Zobacz w Google Scholar
Kat. 1988. Oddech wymarłych światów. Polton.
Zobacz w Google Scholar
Kat. 1996. Róże miłości najchętniej przyjmują się na grobach. Silverton.
Zobacz w Google Scholar
Kat & Roman Kostrzewski. 2011. Biało-czarna. Mystic Production.
Zobacz w Google Scholar
Pneuma. 2001. Berakha. A.P. Catholica.
Zobacz w Google Scholar
Turbo. 1986. Kawaleria Szatana. Pronit.
Zobacz w Google Scholar
Vader. 1995. De Profundis. Croon Records.
Zobacz w Google Scholar
Vader. 2000. Litany. Metal Blade Records.
Zobacz w Google Scholar
Vader. 2002. Revelations. Metal Blade Records.
Zobacz w Google Scholar
Vader. 1992. The Ultimate Incantation. Earache Records.
Zobacz w Google Scholar
Vader. 2014. Tibi et Igni. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar
Netografia
Zobacz w Google Scholar
www.metal-archives.com [dostęp: 20.11.2017].
Zobacz w Google Scholar
www.tekstowo.pl [dostęp: 20.11.2017].
Zobacz w Google Scholar