Abstract
DOI 10.24917/20837275.10.3.11
Jednym z czynników, które przez wieki kształtowały kulturę Zachodu, jest tradycja judeochrześcijańskaoparta o Biblię. Motywy, cytaty i symbole zaczerpnięte z kart Biblii przenikałydo języków europejskich i oddziaływały, zarówno na kulturę wysoką, jak i popularną.Inspiracji biblijnych po wielokroć można doszukać się także w muzyce metalowej. Pracaniniejsza jest próbą krótkiego scharakteryzowania co oryginalniejszych motywów biblijnychpojawiających się w tekstach zespołów metalowych, zwracając jednocześnie uwagę naniewielkie dotychczas zainteresowanie tym aspektem tradycji biblijnej w opracowaniachnaukowych.
Biblical references in the work of Polish metal bands
One of the many factors which has been creating the west culture is the Judeo-Christiantradition based on the Bible. Motives, quotations and symbols that are coming from the Biblehave been permeating to the European languages as well as they have influenced both thehigh culture and the popular culture. Moreover, the biblical inspirations can be found in metalmusic as well. The underlying paper constitutes an attempt of brief characterization when itcomes to more original biblical motives that are constantly appearing in the lyrics of metalbands, simultaneously, it emphasizes a slight current interest of this biblical aspect in thescientific researches.
References
Bocian Martin. 1995. Leksykon postaci biblijnych. J. Zychowicz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Darski Adam Nergal. 2012. Spowiedź heretyka: sacrum profanum. Warszawa.
View in Google Scholar
Hoffman Beata. 2001. Rock a przemiany kulturowe końca XX wieku. Warszawa.
View in Google Scholar
Kopaliński Władysław. 2012. Wstęp. W Słownik symboli. W. Kopaliński (oprac.). Warszawa.
View in Google Scholar
Majdańska Urszula. 2006. Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego i muzyki okołogotyckiej. Męcina Mała.
View in Google Scholar
Nowak Antoni J. 2000. Satanizm. W Satanizm. Rock. Narkomania. Seks. A.J. Nowak (red.). Lublin: 15–80.
View in Google Scholar
Piasta Krystian P. 2000. Elementy demoniczne w muzyce rockowej na podstawie literatury polskiej i zagranicznej. W Satanizm. Rock. Narkomania. Seks. A.J. Nowak (red.). Lublin: 83–214.
View in Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. 1990. Poznań.
View in Google Scholar
Sellier Philippe. 2012. Biblia w kulturze zachodu. E. Burska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Smołka Tomasz. 2003. Inwazja decybeli, czyli muzyka rockowa i okolice. Tychy.
View in Google Scholar
Socha Krzysztof. 2011. „Dużo jest kretyństwa na świecie. Trzy pytania do Bogusza Rutkiewicza”. Outro nr 2(22). 10–11.
View in Google Scholar
Starowieyski Marek. 2015. Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej. Kraków.
View in Google Scholar
Swanston Roderick. 2005. Muzyka, Biblia w muzyce. W Słownik hermeneutyki biblijnej. R. Coggins (red.). B. Widła (przeł.). Warszawa. 597–602.
View in Google Scholar
Światowa encyklopedia filmu religijnego. 2007. M. Lis, A. Garbicz (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Waters Scott. 2012. Otrzymałem zupełnie nowe życie! W Biblia metalowca, oprac. J. Jonsson, R. Ukesson, [b.m.]. 66–69.
View in Google Scholar
Wiśniewski Bartosz. 2001. Belial. Próba rekonstrukcji postaci przeciwnika Boga w Starym Testamencie i apokryfach. W Antropologia religii. Wybór esejów. A. Sołtysiak (red.). T. 2. Warszawa. 93–104.
View in Google Scholar
Zwoliński Andrzej. 2004. Dźwięk w relacjach społecznych. Kraków.
View in Google Scholar
Dyskografia
View in Google Scholar
TM2,3. 1997. Przyjdź!. Metal Mind Production.
View in Google Scholar
Anastasis. 2003. Anastasis. Sony Music.
View in Google Scholar
Anastasis. 2005. Jutro. Sony Music.
View in Google Scholar
Anastasis. 2014. 2014.[wydany samodzielnie].
View in Google Scholar
Behemoth. 2009. Evangelion. Nuclear Blast.
View in Google Scholar
Behemoth. 2014. The Satanist, Nuclear Blast.
View in Google Scholar
Behemoth. 2002. Zos Kia Cultus. Avantgarde Music
View in Google Scholar
Dragon. 1989. Horda Goga, Metal Master Records.
View in Google Scholar
Frontside. 2006. Absolutus, Mystic Productions.
View in Google Scholar
Frontside. 2002. I odpuść nam nasze winy. Mystic Production.
View in Google Scholar
Frontside. 2001. Nasze jest królestwo, potęga i chwała na wieki. Metal Mind Production.
View in Google Scholar
Frontisde. 2008. Teoria konspiracji. Mystic Production.
View in Google Scholar
Frontside. 2004. Zmierzch bogów. Pierwszy krok do mentalnej rewolucji. Mystic Production.
View in Google Scholar
Illuminandi. 2006. Illumina Tenebras Meas. Bombworks Records.
View in Google Scholar
Illuminandi. 2010. In via. Ars Mundi.
View in Google Scholar
Kat. 1986. 666, Polmark.
View in Google Scholar
Kat. 1992. Bastard. Megaton.
View in Google Scholar
Kat. 1988. Oddech wymarłych światów. Polton.
View in Google Scholar
Kat. 1996. Róże miłości najchętniej przyjmują się na grobach. Silverton.
View in Google Scholar
Kat & Roman Kostrzewski. 2011. Biało-czarna. Mystic Production.
View in Google Scholar
Pneuma. 2001. Berakha. A.P. Catholica.
View in Google Scholar
Turbo. 1986. Kawaleria Szatana. Pronit.
View in Google Scholar
Vader. 1995. De Profundis. Croon Records.
View in Google Scholar
Vader. 2000. Litany. Metal Blade Records.
View in Google Scholar
Vader. 2002. Revelations. Metal Blade Records.
View in Google Scholar
Vader. 1992. The Ultimate Incantation. Earache Records.
View in Google Scholar
Vader. 2014. Tibi et Igni. Nuclear Blast.
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
www.metal-archives.com [dostęp: 20.11.2017].
View in Google Scholar
www.tekstowo.pl [dostęp: 20.11.2017].
View in Google Scholar