Abstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony został omówieniu głównych założeń komparatystyki mediów. Przedstawiono w nim możliwości zaadaptowania metod porównawczych do analizy wieloaspektowych związków kształtujących się obecnie pomiędzy mediasferą a literaturą. Pokazano także, iż perspektywa komparatystyczna może być z powodzeniem zastosowana w badaniach nad kulturową historią prasy, intermedialnymi i transmedialnymi projektami reportażowymi czy literaturą cyfrową. Wskazano ponadto nowe perspektywy i wyzwania, jakie w dobie interdyscyplinarności otwierają się przed współczesną humanistyką.Bibliografia
Chevallier Jim. 2009. August Zang and the French Croissant. How Viennoserie Came to France. North Hollywood.
Clüver Claus. 2007. Intermediality and Interarts Studies. W: Changing Borders. Contemporary Positions in Intermediality. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn, Heidrun Führer (ed.). Lund. 19-37.
Culler Jonathan. 2010. Porównywalność. Tomasz Bilczewski (przeł.). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 105-112.
Ferris David. 2010. Dyscyplina poza dyscypliną. Jakub Momro (przeł.). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 243-273.
Goban-Klas Tomasz. 2005. Społeczeństwo medialne. Warszawa.
Hejmej Andrzej. 2009. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne”. Wielogłos nr 1. 35-53.
Hejmej Andrzej. 2014. „Literatura w społeczeństwie medialnym”. Teksty Drugie nr 2. 239-251.
Hornstra Rob, Van Bruggen Arnold. The Sochi Project, http://www.thesochiproject.org/en/ chapters/the-summer-capital/. (dostęp: 1.12.2019).
Jemielniak Dariusz. 2013. „Netnografia, czyli entografia wirtualna - nowa forma badań entograficznych”. Prakseologia nr 154. 97-116.
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
Kajtoch Wojciech. 2015. Jak badać literaturę popularną? Kolejna odpowiedź. W: Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje. Jakub Zdzisław Lichański, Wojciech Kajtoch, Bogdan Trocha (red.). Wrocław. 55-73.
Kalin Arkadiusz. 2016. „Gatunki autorskie - niedostrzeżony problem genologii?”. Forum Poetyki. Zima. 18-31.
Kaliszewski Andrzej, Żyrek-Horodyska Edyta. 2018a. Fakty i artefakty. Formy paraartystyczne w mediach. Kraków.
Kaliszewski Andrzej, Żyrek-Horodyska Edyta. 2018b. Kilka uwag o metodach analizy tekstów dziennikarskich ze szczególnym uwzględnieniem reportażu. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (red.). Kraków. 113-141.
Kamisińska Dorota. 2011. „Warszawski tygodnik Wędrowiec w latach 1863-1883 (część 2)”. Toruńskie Studia Bibliologiczne nr 1. 65-86.
Kola Adam Franciszek. 2008. „Nie-klasyczna komparatystyka. W stronę nowego paradygmatu”. Teksty Drugie nr 1-2. 56-74
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2018. Badanie wielomodalnych przekazów w mediach masowych. Od teorii do schematu analitycznego. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (red.). Kraków. 143-165.
Nalewajk Żaneta. 2012. „Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce”. Tekstualia nr 4. 51-66.
„O problemach współczesnej komparatystyki rozmawiają Maria Korytowska, Marta Skwara, Olga Płaszczewska, Bogusław Bakuła, Tomasz Bilczewski, Andrzej Borowski, Andrzej Hejmej i Tadeusz Sławek”. 2010. Wielogłos nr 1-2. 7-38.
Raport Bernheimera, 1993. Komparatystyka na przełomie wieku. 2010. Maciej Wzorek (przeł). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 137-148.
Regiewicz Adam. 2013. Na konwergencję - komparatystyka! W: Problemy konwergencji mediów. Michał Kaczmarczyk, Dariusz Rott (red.). Sosnowiec. 143-154.
Regiewicz Adam. 2014. „Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów”. Teksty Drugie nr 2. 49-70.
Remak Henry H.H. 1997. Literatura porównawcza - jej definicja i funkcja. Wanda Tuka (przeł.). W: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Halina Janaszek-Ivaničkova (red.). Warszawa. 25-36.
Salamonik Michał. 2019. The Times Bring New Practices. Girolamo Pinocci and the “Merkuriusz Polski”. W: Handwritten Newspapers. An Alternative Medium During the Early Modern and Modern Periods. Heiko Droste, Kirsti Salmi-Niklander (red.). Helsinki. 45-59.
Smaga Agnieszka. 2016. „Komparatystyka mediów. Graficzna edycja pisma i obrazu w środowisku cyfrowym - wprowadzenie”. Rocznik Komparatystyczny nr 7. 91-102.
Szczęsna Ewa. 2006. „Poetyka w świecie domen cyfrowych”. Teksty Drugie nr 4. 219-238.
Szczęsna Ewa. 2009. Znak w cyfrowym świecie. Semiotyczne aspekty komunikacji komputerowej. W: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa. 272-283.
Szczęsna Ewa. 2011. Komparatystyka mediów. Poetyka, semiotyka, komunikacja medialna. W: Komparatystyka dla humanistów. Mieczysław Dąbrowski (red.). Warszawa. 289-321.
Ślósarz Anna. 2017. „Od remediacji do sterowania zbiorowymi emocjami. Interferencje dyskursu literackiego i technologii”. Rocznik Komparatystyczny nr 8. 280-296.
Tatarska Anna. Niezwykły projekt fotograficzno-dziennikarski o Kaukazie: UFO z Kremla, krew na koszuli, piosenka w sercu [rozmowa z Arnoldem Van Bruggenem]. http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,17223336, Niezwykly_projekt_fotograficzno_dziennikarski_o_Kaukazie_.html. (dostęp: 1.12.2019).
Tomaszewski Eugeniusz. 1966. „Wprowadzenie honorariów autorskich do codziennej prasy warszawskiej (1851-1861)”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego nr 5/1. 43-83.
Wellek René. 1968. „Kryzys literatury porównawczej”. Zdzisław Łapiński (przeł.). Pamiętnik Literacki nr 3. 269-279.
Wrzeszcz Natalia. 2013. „Blondynki na krańcu świata. Kobieca opowieść o Czarnym Lądzie”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 5. 203-214.
Żyrek-Horodyska Edyta. 2018. „Reportaż intermedialny Jacka Hugo-Badera i Filipa Springera”. Teksty Drugie nr 5. 372-391.
Clüver Claus. 2007. Intermediality and Interarts Studies. W: Changing Borders. Contemporary Positions in Intermediality. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn, Heidrun Führer (ed.). Lund. 19-37.
Culler Jonathan. 2010. Porównywalność. Tomasz Bilczewski (przeł.). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 105-112.
Ferris David. 2010. Dyscyplina poza dyscypliną. Jakub Momro (przeł.). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 243-273.
Goban-Klas Tomasz. 2005. Społeczeństwo medialne. Warszawa.
Hejmej Andrzej. 2009. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne”. Wielogłos nr 1. 35-53.
Hejmej Andrzej. 2014. „Literatura w społeczeństwie medialnym”. Teksty Drugie nr 2. 239-251.
Hornstra Rob, Van Bruggen Arnold. The Sochi Project, http://www.thesochiproject.org/en/ chapters/the-summer-capital/. (dostęp: 1.12.2019).
Jemielniak Dariusz. 2013. „Netnografia, czyli entografia wirtualna - nowa forma badań entograficznych”. Prakseologia nr 154. 97-116.
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
Kajtoch Wojciech. 2015. Jak badać literaturę popularną? Kolejna odpowiedź. W: Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje. Jakub Zdzisław Lichański, Wojciech Kajtoch, Bogdan Trocha (red.). Wrocław. 55-73.
Kalin Arkadiusz. 2016. „Gatunki autorskie - niedostrzeżony problem genologii?”. Forum Poetyki. Zima. 18-31.
Kaliszewski Andrzej, Żyrek-Horodyska Edyta. 2018a. Fakty i artefakty. Formy paraartystyczne w mediach. Kraków.
Kaliszewski Andrzej, Żyrek-Horodyska Edyta. 2018b. Kilka uwag o metodach analizy tekstów dziennikarskich ze szczególnym uwzględnieniem reportażu. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (red.). Kraków. 113-141.
Kamisińska Dorota. 2011. „Warszawski tygodnik Wędrowiec w latach 1863-1883 (część 2)”. Toruńskie Studia Bibliologiczne nr 1. 65-86.
Kola Adam Franciszek. 2008. „Nie-klasyczna komparatystyka. W stronę nowego paradygmatu”. Teksty Drugie nr 1-2. 56-74
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2018. Badanie wielomodalnych przekazów w mediach masowych. Od teorii do schematu analitycznego. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (red.). Kraków. 143-165.
Nalewajk Żaneta. 2012. „Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce”. Tekstualia nr 4. 51-66.
„O problemach współczesnej komparatystyki rozmawiają Maria Korytowska, Marta Skwara, Olga Płaszczewska, Bogusław Bakuła, Tomasz Bilczewski, Andrzej Borowski, Andrzej Hejmej i Tadeusz Sławek”. 2010. Wielogłos nr 1-2. 7-38.
Raport Bernheimera, 1993. Komparatystyka na przełomie wieku. 2010. Maciej Wzorek (przeł). W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Tomasz Bilczewski (red.). Kraków. 137-148.
Regiewicz Adam. 2013. Na konwergencję - komparatystyka! W: Problemy konwergencji mediów. Michał Kaczmarczyk, Dariusz Rott (red.). Sosnowiec. 143-154.
Regiewicz Adam. 2014. „Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów”. Teksty Drugie nr 2. 49-70.
Remak Henry H.H. 1997. Literatura porównawcza - jej definicja i funkcja. Wanda Tuka (przeł.). W: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Halina Janaszek-Ivaničkova (red.). Warszawa. 25-36.
Salamonik Michał. 2019. The Times Bring New Practices. Girolamo Pinocci and the “Merkuriusz Polski”. W: Handwritten Newspapers. An Alternative Medium During the Early Modern and Modern Periods. Heiko Droste, Kirsti Salmi-Niklander (red.). Helsinki. 45-59.
Smaga Agnieszka. 2016. „Komparatystyka mediów. Graficzna edycja pisma i obrazu w środowisku cyfrowym - wprowadzenie”. Rocznik Komparatystyczny nr 7. 91-102.
Szczęsna Ewa. 2006. „Poetyka w świecie domen cyfrowych”. Teksty Drugie nr 4. 219-238.
Szczęsna Ewa. 2009. Znak w cyfrowym świecie. Semiotyczne aspekty komunikacji komputerowej. W: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa. 272-283.
Szczęsna Ewa. 2011. Komparatystyka mediów. Poetyka, semiotyka, komunikacja medialna. W: Komparatystyka dla humanistów. Mieczysław Dąbrowski (red.). Warszawa. 289-321.
Ślósarz Anna. 2017. „Od remediacji do sterowania zbiorowymi emocjami. Interferencje dyskursu literackiego i technologii”. Rocznik Komparatystyczny nr 8. 280-296.
Tatarska Anna. Niezwykły projekt fotograficzno-dziennikarski o Kaukazie: UFO z Kremla, krew na koszuli, piosenka w sercu [rozmowa z Arnoldem Van Bruggenem]. http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,17223336, Niezwykly_projekt_fotograficzno_dziennikarski_o_Kaukazie_.html. (dostęp: 1.12.2019).
Tomaszewski Eugeniusz. 1966. „Wprowadzenie honorariów autorskich do codziennej prasy warszawskiej (1851-1861)”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego nr 5/1. 43-83.
Wellek René. 1968. „Kryzys literatury porównawczej”. Zdzisław Łapiński (przeł.). Pamiętnik Literacki nr 3. 269-279.
Wrzeszcz Natalia. 2013. „Blondynki na krańcu świata. Kobieca opowieść o Czarnym Lądzie”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 5. 203-214.
Żyrek-Horodyska Edyta. 2018. „Reportaż intermedialny Jacka Hugo-Badera i Filipa Springera”. Teksty Drugie nr 5. 372-391.
Downloads
Download data is not yet available.