Instagram jako przestrzeń komunikacyjna dla twórców filmowych i młodych widzów: analiza porównawcza profili najpopularniejszych płatnych serwisów VOD w Polsce
PDF

Słowa kluczowe

media społecznościowe
użytkownicy nowych mediów
serwisy VOD
Instagram
cyfrowi tubylcy social media
new media users
VOD platforms
Instagram
digital natives

Jak cytować

Zdunek, R. (2020). Instagram jako przestrzeń komunikacyjna dla twórców filmowych i młodych widzów: analiza porównawcza profili najpopularniejszych płatnych serwisów VOD w Polsce. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 12(4), 122–136. https://doi.org/10.24917/20837275.12.4.10

Abstrakt

Płatne serwisy VOD dzięki mediom społecznościowym wykraczają z przekazem poza ramy tychże serwisów i trafiają do szerszego grona odbiorców, zwiększając zasięg swojego oddziaływania. Portal społecznościowy Instagram jest narzędziem, które pozwala właścicielom serwisów VOD na utrzymanie stałych interakcji między innymi z młodymi widzami, którzy są głównymi użytkownikami tego medium. Artykuł przedstawia wyniki analizy porównawczej, dokonanej z wykorzystaniem metod badawczych takich jak netnografia oraz analiza zawartości mediów, postów opublikowanych w październiku 2019 roku na profilach powiązanych z najpopularniejszymi płatnymi serwisami VOD w Polsce: Netflix, HBO, Ipla i Player.

https://doi.org/10.24917/20837275.12.4.10
PDF

Bibliografia

Alhabash Saleem, Ma Mengyan. 2017. „A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students?”. Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/2056305117691544. (dostęp: 17.11.2019).
Akyıldız Oezguer. 2019. „Framework for Video-On-Demand Industry in Sweden”. Helsinki: Arcada University of Applied Sciences. https://www.researchgate.net/ profile/Oezguer_Akyildiz/publication/ 333682541_Framework_for_ Video-On-Demand_industry_in_Swedenpdf/links/ 5cff829c4585157d15a21932/Framework-for-Video-On-Demand-industry-in-Swedenpdf.pdf. (dostęp: 19.11.2019).
Całek Agnieszka. 2018. Analiza obrazu. Studium przypadku Anny i Roberta Lewandowskich - pierwszej pary Instagrama. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (red.). Kraków. 361-378.
Duggan Maeve. 2015. „The Demographics of Social Media Users”. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/ 2015/08/19/the-demographics- of-social-media-users/. (dostęp: 10.11.2019).
Goczał Beata. 2019. „Netflix najpopularniejszym płatnym serwisem VOD w Polsce, HBO Go przed Iplą i Playerem”. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/ artykul/netflix-najpopularniejszym-platnym- serwisem-vod-w-polsce-hbo-go- przed-ipla-i-playerem. (dostęp: 15.10.2019).
Heale Roberta, Forbes Dorothy. 2013. „Understanding Triangulation in Research”. Evidence-Based Nursing t. 16, nr 4. 98.
Highfield Tim, Leaver Tama. 2015. „A Methodology for Mapping Instagram Hashtags”. First Monday nr 20(1). 1-11. https://doi.org/10.5210/ fm.v20i1.5563. (dostęp: 10.10.2019).
Hine Christine. 2000. Virtual Ethnography. ebook Kindle.
International Telecommunication Union. 2009. „Requirements for the Support of IPTV Services”. Recommendation ITU-T Y.1901. https://www.itu.int/rec/ T-REC-Y.1901-200901-I. (dostęp: 18.11.2019).
Jemielniak Dariusz. 2013. „Netnografia, czyli etnografia wirtualna - nowa forma badań etnograficznych”. Prakseologia nr 154. 97-116.
Jong Stephanie. 2016. „Netnographic Research of Online Communities and Culture”. The Australian Catholic University, Fitzroy, Melbourne. https://www.researchgate.net/publication/ 310607821_Netnographic_research_of_online_communities_ and_culture. (dostęp: 14.10.2019).
Kowalski Thomas. 2016. „What Is Instagram?”. Sotrender. https://www.sotrender.com/resources/ knowledge-base/what-is-instagram/. (dostęp: 5.11.2019).
Lemańska Magdalena. 2019. „Oglądanie na żądanie”. Forbes nr 12. 94-98.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2004. Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów. Wersja 1.1. Kraków.
MacDowall Lachlan John, de Souza Poppy. 2018. „‘I’d Double Tap That!!’: Street Art, Graffiti, and Instagram Research”. Media, Culture & Society nr 40(1). 3-22.
Mindshare Polska. 2019. Raport. Badanie konsumpcji treści wideo przez internautów. Warszawa.
Murthy Dhiray. 2008. „Digital Ethnography: An Examination of the Use of New Technologies for Social Research”. Sociology nr 42(5). 837-855. https://doi.org/10.1177/ 0038038508094565. (dostęp: 23.10.2019).
Oficjalny profil HBO Polska na Instagramie: https://www.instagram.com/ hbopolska/. (dostęp: 1.11.2019).
Oficjalny profil Ipla na Instagramie: https://www.instagram.com/ ipla.tv/. (dostęp:1.11.2019).
Oficjalny profil Netflix Polska na Instagramie: https://www.instagram.com/ netflixpl/. (dostęp: 1.11.2019).
Oficjalny profil Player na Instagramie: https://www.instagram.com/ player.pl/. (dostęp: 1.11.2019).
Prensky Marc. 2001. „Digital Natives, Digital Immigrants Part 1”. On the Horizon t. 9, nr 5.
Raport Facebook IQ. 2019. „How Instagram Boosts Brands and Drives Sales”. https://www.facebook.com/business/ news/insights/how-instagram-boosts-brands-and- drives-sales#. (dostęp: 17.10.2019).
Raport Hootsuite i We Are Social. 2019. Digital: 2019 Poland. https://datareportal.com/reports/ digital-2019-poland. (dostęp: 1.11.2019).
Raport SimilarWeb. 2019. „Top Websites Ranking”. https://www.similarweb.com/top-websites. (dostęp: 7.11.2019).
Raport Statista. 2019. „Digital Media. Video-on-Demand in Poland”. https://www.statista.com/outlook/ 201/146/video-on-demand/poland. (dostęp: 5.11.2019).
Roberts Sarah. 2016. Commercial Content Moderation: Digital Laborers’ Dirty Work. W: The Intersectional Internet. Race, Sex, Class and Culture Online. Safiya Umoja Noble, Brendesha M. Tynes (red.). New York. 147-160.

Downloads

Download data is not yet available.