Abstrakt
W artykule przedstawiony został leksykalny obraz zębów oraz uśmiechu na podstawie opisów marketingowych past do zębów firmy Colgate. W zebranym materiale badawczym scharakteryzowano określenia dotyczące zębów i uśmiechu, a także dokonano analizy poszczególnych wyrażeń związanych z omawianymi leksemami. Zwrócono też uwagę na konkretne chwyty marketingowe oraz różnorodne stylistycznie opisy produktu. Podsumowując, zaakcentowano, że producenci past do zębów skupiają się na zareklamowaniu prozdrowotnych funkcji towaru, przekonują o skuteczności i szybkim działaniu produktu.
Bibliografia
Bąba Stanisław, Dziamska Gabriela, Liberek Jarosław. 1999. Podręczny słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa.
Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk.
Geissberger Marc. 2012. Stomatologia estetyczna w praktyce klinicznej. Joanna Kobierska-Brzoza, Małgorzata Milewska (przeł.). Wrocław. https://bit.ly/3e0739n. (dostęp: 5.07.2020).
Głażewska Ewa, Kusio Urszula. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień. Lublin.
Grzegorczykowa Renata. 2007. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
Grzybowski Przemysław Paweł. 2014. Uśmiech w przestrzeni publicznej. W: Między sferą prywatną a publiczną. XVIII Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Magdalena Czubak-Koch, Piotr Mikiewicz (red.). Wrocław. 126-136.
Hilt Aleksandra, Daszkowska Małgorzata, Marczuk-Kolada Grażyna. 2014. Zalecenia w zakresie higieny jamy ustnej dla dzieci i młodzieży w kolejnych grupach wiekowych. https://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/ 2017/05/Zalecenia_w_zakresie_higieny_jamy_ustnej_dla_dzieci_i_ mlodziezy_w_kolejnych_grupach_wiekowych.pdf. (dostęp: 8.03.2021).
Jędrzejko Ewa. 1993. Słownictwo w opisie języka naturalnego: uwagi o systemowych i pozasystemowych aspektach badań nad słownictwem. W: Z problemów współczesnego języka polskiego. Aleksander Wilkoń, Jacek Warchala (red.). Katowice. 77-94.
Kajtoch Wojciech. 2008. Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej t. 1. Kraków.
Lizak Jadwiga. 2006. Język reklam dla dzieci. Rzeszów.
Ogonowski Paweł. 2019. „9 porad, jak stworzyć opis produktu, który sprzedaje”. https://www.conversion.pl/blog/opis-produktu/#definicja. (dostęp: 6.07.2020).
Parlicki Mariusz. 2011. „Reklama społeczna jako jedna z form komunikowania wartości rodzicielstwa i rodziny oraz wartości rodziny w marketingu społecznym”. Państwo i Społeczeństwo nr 3. 141-161.
Pawlak Marta. 2019. Zęby - budowa, rodzaje, kształt. https://www.medonet.pl/zdrowie,zeby---budowa--rodzaje--ksztalt,artykul,1732476.html. (dostęp: 4.07.2020).
Pogonowski Jerzy. Językoznawstwo ogólne. Wykład 6: System leksykalny. Poznań http://logic.amu.edu.pl/images/1/1d/Jog01.pdf. (dostęp: 12.03.2021).
„Profesor Jerzy Bralczyk na Krakdencie” 2018. https://dentonet.pl/prof-jerzy-bralczyk-krakdencie/#gref. (dostęp: 5.07.2020).
Rutkiewicz-Hanczewska Małgorzata. 2007. „Farmakonimy jako narzędzie brandingu”. Język Polski t. 87, nr 3. 199-211.
Skowronek Katarzyna. 2001. Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków.
Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/. (dostęp: 5.07.2020).
Słownik języka polskiego t. 3. 1981. Mieczysław Szymczak (red.). Warszawa.
Szarota Piotr. 2006. Psychologia uśmiechu. Analiza kulturowa. Gdańsk.
Szarota Piotr. 2008. „Okno duszy czy część ubrania? Twarz w polsko-amerykańskim dialogu kulturowym”. Kultura Współczesna t. 2, nr 56. 56-70.
Szarota Piotr. 2012. Uśmiech. Instrukcja obsługi. Gdańsk.
Tokarski Ryszard. 1984. Struktura pola znaczeniowego. Warszawa.
Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/. (dostęp: 6.07.2020).
Wierzbicka Anna. 1999. Język - umysł - kultura. Warszawa.
Wołowska Katarzyna. 2010. „Czy analiza składnikowa jest metodą przestarzałą? Rozwój badań nad strukturą semantyczną jednostek leksykalnych we współczesnym językoznawstwie francuskim”. Linguistica Copernicana nr 1(3). 141-152.
Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk.
Geissberger Marc. 2012. Stomatologia estetyczna w praktyce klinicznej. Joanna Kobierska-Brzoza, Małgorzata Milewska (przeł.). Wrocław. https://bit.ly/3e0739n. (dostęp: 5.07.2020).
Głażewska Ewa, Kusio Urszula. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień. Lublin.
Grzegorczykowa Renata. 2007. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
Grzybowski Przemysław Paweł. 2014. Uśmiech w przestrzeni publicznej. W: Między sferą prywatną a publiczną. XVIII Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Magdalena Czubak-Koch, Piotr Mikiewicz (red.). Wrocław. 126-136.
Hilt Aleksandra, Daszkowska Małgorzata, Marczuk-Kolada Grażyna. 2014. Zalecenia w zakresie higieny jamy ustnej dla dzieci i młodzieży w kolejnych grupach wiekowych. https://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/ 2017/05/Zalecenia_w_zakresie_higieny_jamy_ustnej_dla_dzieci_i_ mlodziezy_w_kolejnych_grupach_wiekowych.pdf. (dostęp: 8.03.2021).
Jędrzejko Ewa. 1993. Słownictwo w opisie języka naturalnego: uwagi o systemowych i pozasystemowych aspektach badań nad słownictwem. W: Z problemów współczesnego języka polskiego. Aleksander Wilkoń, Jacek Warchala (red.). Katowice. 77-94.
Kajtoch Wojciech. 2008. Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej t. 1. Kraków.
Lizak Jadwiga. 2006. Język reklam dla dzieci. Rzeszów.
Ogonowski Paweł. 2019. „9 porad, jak stworzyć opis produktu, który sprzedaje”. https://www.conversion.pl/blog/opis-produktu/#definicja. (dostęp: 6.07.2020).
Parlicki Mariusz. 2011. „Reklama społeczna jako jedna z form komunikowania wartości rodzicielstwa i rodziny oraz wartości rodziny w marketingu społecznym”. Państwo i Społeczeństwo nr 3. 141-161.
Pawlak Marta. 2019. Zęby - budowa, rodzaje, kształt. https://www.medonet.pl/zdrowie,zeby---budowa--rodzaje--ksztalt,artykul,1732476.html. (dostęp: 4.07.2020).
Pogonowski Jerzy. Językoznawstwo ogólne. Wykład 6: System leksykalny. Poznań http://logic.amu.edu.pl/images/1/1d/Jog01.pdf. (dostęp: 12.03.2021).
„Profesor Jerzy Bralczyk na Krakdencie” 2018. https://dentonet.pl/prof-jerzy-bralczyk-krakdencie/#gref. (dostęp: 5.07.2020).
Rutkiewicz-Hanczewska Małgorzata. 2007. „Farmakonimy jako narzędzie brandingu”. Język Polski t. 87, nr 3. 199-211.
Skowronek Katarzyna. 2001. Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków.
Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/. (dostęp: 5.07.2020).
Słownik języka polskiego t. 3. 1981. Mieczysław Szymczak (red.). Warszawa.
Szarota Piotr. 2006. Psychologia uśmiechu. Analiza kulturowa. Gdańsk.
Szarota Piotr. 2008. „Okno duszy czy część ubrania? Twarz w polsko-amerykańskim dialogu kulturowym”. Kultura Współczesna t. 2, nr 56. 56-70.
Szarota Piotr. 2012. Uśmiech. Instrukcja obsługi. Gdańsk.
Tokarski Ryszard. 1984. Struktura pola znaczeniowego. Warszawa.
Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/. (dostęp: 6.07.2020).
Wierzbicka Anna. 1999. Język - umysł - kultura. Warszawa.
Wołowska Katarzyna. 2010. „Czy analiza składnikowa jest metodą przestarzałą? Rozwój badań nad strukturą semantyczną jednostek leksykalnych we współczesnym językoznawstwie francuskim”. Linguistica Copernicana nr 1(3). 141-152.
Downloads
Download data is not yet available.