“When one smile brings so much joy, it’s worth taking care of with Colgate”. Lexical image of teeth and smile in advertising descriptions of Colgate toothpaste
PDF (Język Polski)

Keywords

teeth
smile
toothpaste
advertising descrip zęby
uśmiech
pasta do zębów
opis reklamowy

How to Cite

Smerecka, H. (2021). “When one smile brings so much joy, it’s worth taking care of with Colgate”. Lexical image of teeth and smile in advertising descriptions of Colgate toothpaste. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(1), 124–139. https://doi.org/10.24917/20837275.13.1.9

Abstract

The article presents a lexical picture of teeth and smile based on the marketing descriptions of Colgate toothpastes. In the collected research material, the terms concerning teeth and smile were characterized and individual expressions related to the discussed nouns were analyzed. In addition, attention was paid to specific marketing tricks and stylistically diverse product descriptions. To sum up, it was emphasized that the manufacturers of toothpastes focus on advertising the pro-healthy functions of the product, convincing about the effectiveness and fast action of the product.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.1.9
PDF (Język Polski)

References

Bąba Stanisław, Dziamska Gabriela, Liberek Jarosław. 1999. Podręczny słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa.
Bralczyk Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk.
Geissberger Marc. 2012. Stomatologia estetyczna w praktyce klinicznej. Joanna Kobierska-Brzoza, Małgorzata Milewska (przeł.). Wrocław. https://bit.ly/3e0739n. (dostęp: 5.07.2020).
Głażewska Ewa, Kusio Urszula. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień. Lublin.
Grzegorczykowa Renata. 2007. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
Grzybowski Przemysław Paweł. 2014. Uśmiech w przestrzeni publicznej. W: Między sferą prywatną a publiczną. XVIII Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Magdalena Czubak-Koch, Piotr Mikiewicz (red.). Wrocław. 126-136.
Hilt Aleksandra, Daszkowska Małgorzata, Marczuk-Kolada Grażyna. 2014. Zalecenia w zakresie higieny jamy ustnej dla dzieci i młodzieży w kolejnych grupach wiekowych. https://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/ 2017/05/Zalecenia_w_zakresie_higieny_jamy_ustnej_dla_dzieci_i_ mlodziezy_w_kolejnych_grupach_wiekowych.pdf. (dostęp: 8.03.2021).
Jędrzejko Ewa. 1993. Słownictwo w opisie języka naturalnego: uwagi o systemowych i pozasystemowych aspektach badań nad słownictwem. W: Z problemów współczesnego języka polskiego. Aleksander Wilkoń, Jacek Warchala (red.). Katowice. 77-94.
Kajtoch Wojciech. 2008. Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej t. 1. Kraków.
Lizak Jadwiga. 2006. Język reklam dla dzieci. Rzeszów.
Ogonowski Paweł. 2019. „9 porad, jak stworzyć opis produktu, który sprzedaje”. https://www.conversion.pl/blog/opis-produktu/#definicja. (dostęp: 6.07.2020).
Parlicki Mariusz. 2011. „Reklama społeczna jako jedna z form komunikowania wartości rodzicielstwa i rodziny oraz wartości rodziny w marketingu społecznym”. Państwo i Społeczeństwo nr 3. 141-161.
Pawlak Marta. 2019. Zęby - budowa, rodzaje, kształt. https://www.medonet.pl/zdrowie,zeby---budowa--rodzaje--ksztalt,artykul,1732476.html. (dostęp: 4.07.2020).
Pogonowski Jerzy. Językoznawstwo ogólne. Wykład 6: System leksykalny. Poznań http://logic.amu.edu.pl/images/1/1d/Jog01.pdf. (dostęp: 12.03.2021).
„Profesor Jerzy Bralczyk na Krakdencie” 2018. https://dentonet.pl/prof-jerzy-bralczyk-krakdencie/#gref. (dostęp: 5.07.2020).
Rutkiewicz-Hanczewska Małgorzata. 2007. „Farmakonimy jako narzędzie brandingu”. Język Polski t. 87, nr 3. 199-211.
Skowronek Katarzyna. 2001. Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków.
Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/. (dostęp: 5.07.2020).
Słownik języka polskiego t. 3. 1981. Mieczysław Szymczak (red.). Warszawa.
Szarota Piotr. 2006. Psychologia uśmiechu. Analiza kulturowa. Gdańsk.
Szarota Piotr. 2008. „Okno duszy czy część ubrania? Twarz w polsko-amerykańskim dialogu kulturowym”. Kultura Współczesna t. 2, nr 56. 56-70.
Szarota Piotr. 2012. Uśmiech. Instrukcja obsługi. Gdańsk.
Tokarski Ryszard. 1984. Struktura pola znaczeniowego. Warszawa.
Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/. (dostęp: 6.07.2020).
Wierzbicka Anna. 1999. Język - umysł - kultura. Warszawa.
Wołowska Katarzyna. 2010. „Czy analiza składnikowa jest metodą przestarzałą? Rozwój badań nad strukturą semantyczną jednostek leksykalnych we współczesnym językoznawstwie francuskim”. Linguistica Copernicana nr 1(3). 141-152.

Downloads

Download data is not yet available.