Women to the Placards! The Socio-economic Situation of Female Choreographers in the Male World of Ballet Art
PDF (English)

Słowa kluczowe

artists’ labour market
ballet
choreographers
women
inequality
cultural economics rynek pracy artystów
balet
choreografia
kobity
nierówności
ekonomika kultury

Jak cytować

Cholewicka, E. (2021). Women to the Placards! The Socio-economic Situation of Female Choreographers in the Male World of Ballet Art. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(2), 72–89. https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.6 (Original work published 20 grudzień 2021)

Abstrakt

Środowisko baletowe jest bardzo specyficzną społecznością - hermetyczną i niewielką. Analizując historię i literaturę baletową, jak również przyglądając się współczesnym repertuarom wiodących zespołów, łatwo można zauważyć liczebną dominację kobiet, która nie stanowi o ich dominacji w sferze kreacyjnej (choreografia) i zarządczej. W Polsce w sezonie 2019/2020 na czele 6 z 9 największych kompanii baletowych stoją mężczyźni. Jak pokazały badania, to płeć męska od lat dominuje w choreografii, stanowiąc o pokazywanych na scenach spektaklach, a w efekcie o dziedzictwie baletowym. W artykule analizuję rynek pracy polskich choreografek pracujących w wiodących zespołach baletowych, wskazując na panujące nierówności między kobietami i mężczyznami, którzy trudnią się choreografią baletową. W badaniu stosuję metody nauk społecznych (analizę dokumentów - repertuarów i składów osobowych 9 wiodących polskich kompanii baletowych w sezonie 2019/2020), analizuję dane zebrane podczas badania "Szacowanie liczebności artystów, twórców i wykonawców w Polsce" (Ilczuk i in. 2018), a ekonomika kultury stanowi o ramach teoretycznych mojego badania. Baza teoretyczno-metodyczna pozwoliła mi naświetlić nierówności, potencjalne przyczyny i zależności panujące na rynku pracy artystów i artystek tworzących choreografie baletowe. Immanentną cechą tego rynku pozostaje deficyt kobiet.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.6
PDF (English)

Bibliografia

Baumol William, William Bowen. 1996. Performing Arts: The Economic Dilemma. New York.
Zobacz w Google Scholar

Berski Jan. 1979. “Conversation with T. Kujawa”. Miesięcznik Literacki 11. 202–209.
Zobacz w Google Scholar

Budrowska Bogusława, Danuta Duch, Anna Titkow. 2003. The Glass Ceiling: Barriers and Restrictions on the Careers of Polish Women. Report from qualitative research, Institute of Public Affairs. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Czyżewski Krzysztof, Janusz Fogler, Jerzy Hausner, Michał Niezabitowski, Michał Komar, Paweł Łysak, Adam Opatowicz, Robert Piaskowski, Jacek Purchla, Łukasz Ronduda, Joanna Sanetra-Szeliga, Tomasz Szlendak, Aleksandra Szymańska, Bogna Świątkowska. 2020. Alert Culture. Open Eyes Economy Summit. https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Alert-Kultura-1-1.pdf (access: 15.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Daly Ann. 1991. “Unlimited Partnership: Dance and Feminist Analysis”. Dance Research Journal no. 23.1.
Zobacz w Google Scholar

Dance Data Project. 208–2019 Season Overview (July 2019).
Zobacz w Google Scholar

Doroszewski Witold. 1966. Słownik języka polskiego. Vol. 8. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Cholewicka Emilia. 2018. “The role of gender in dance education and the dance market. The perspective of the capital city in the national context”. In: Dance in Warsaw – society, education, culture. Hanna Raszewska-Kursa (ed.). Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Etzkowitz Henry, Carol Kemelgor, Brian Uzzi. 2000. Athena Unbound: The Advancement of Women in Science and Technology. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Folbre Nancy. 2012. The invisible heart: care and the global economy. In: Women, Gender and Global Development. A Selection of Texts. Nalini Visvanathan, Lynn Duggan, Laurie Nisonoff, Nancy Wiegersma (eds.). Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Frase-Blunt Martha. 2003. “‘Moving past ‘Mini-Me’: building a diverse succession plan means looking beyond issues of race and gender”. HR Magazine no. 48.11.
Zobacz w Google Scholar

Gromada Anna, Dorka Budacz, Juta Kawalerowicz, Anna Walewska. 2015. Poor chances for promotion? A research report on the presence of women at art universities in Poland. Katarzyna Kozyra Foundation. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Haskell Arnold. 1969. Ballet. Cracow.
Zobacz w Google Scholar

Ibsen Henrik. 2014. A Doll’s House (Nora). In: Selected Dramas. Vol. 1. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Ilczuk Dorota, Ewa Gruszka, Wojciech Walczak. 2018. Estimating the number of creative and performing artists. Report for the Fryderyk Chopin Institute. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Ilczuk Dorota. 2012. Ekonomika kultury. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kelly Colette LaMonica. 2015. “Dancing Up the Glass Escalator: Institutional Advantages for Men in Ballet Choreography”. Columbia Undergraduate Research Journal no. 2.1. 16 Current initiatives include: She Persisted (English National Ballet), ABT Women’s Movement (American Ballet Theater) or Venus Rising (New Zealand Royal Ballet).
Zobacz w Google Scholar

Jennings Luke. 2013. “Sexism in Dance: Where Are All the Female Choreographers?”. The Guardian online. https://www.theguardian.com/stage/2013/apr/28/women-choreographers-glass-ceiling (access: 2.02.2021).
Zobacz w Google Scholar

Macaulay Alastair. 2017. “Of Women, Men and Ballet in the 21st Century”. The New York
Zobacz w Google Scholar

Times. https://www.nytimes.com/2017/01/12/arts/dance/of-women-men-andballet-in-the–21st-century.html (access: 2.02.2021).
Zobacz w Google Scholar

Macdonald Keith, Colin Tipton. 1993. Using documents. In: Researching Social Life. Nigel Gilbert (ed.). Thousand Oaks.
Zobacz w Google Scholar

Magda Iga, Joanna Tyrowicz, Lucas van der Velde. 2015. Gender wage inequality. Measurement, trends, explanations. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Marczyński Jacek. 2016. Ten Dancing Women. Grand Theatre – National Opera. Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Meglin Joellen A., Lynn Matluck Brooks. 2012. “Where are all the women choreographers in ballet?”. Dance Chronicle no. 35.1.
Zobacz w Google Scholar

Michael Cooper. 2016. “Breaking the Glass Slipper: Where Are the Female Choreographers?”. The New York Times. https://www.nytimes.com/2016/06/26/arts/dance/breaking-the-glass-slipper-where-are-the-female-choreographers.html (access: 2.02.2021).
Zobacz w Google Scholar

Młodożeniec Marek, Anna Knapińska. 2013. “Does science still have a male gender? Women’s participation in science”. Science no. 2.
Zobacz w Google Scholar

Pudełek Janina. 1981. The Warsaw Ballet from 1867 to 1915. Polish Music Publishing House.
Zobacz w Google Scholar

Teague Jessica. 2016. Where are the female choreographers? A study on the gender imbalance among professional choreographers working in the fields of classical ballet and contemporary dance. http://www.danceicons.org/_doc/FemanleChoreograohers.pdf (access: 2.02.2021).
Zobacz w Google Scholar

Thomas Helen. 2003. Dance, Modernity and Culture. London.
Zobacz w Google Scholar

Throsby David. 2010. Economics and Culture. Olga Siara (transl.). Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Towse Ruth. 2011. Cultural Economics: A Compendium. Horacy Dębowski, Karol Lew Pogorzelski, Łukasz Skrok (transl.) Warsaw.
Zobacz w Google Scholar

Trimarchi Michele. 2016. Market Options and Public Action for Opera. In: The Artful Economist: A New Look at Cultural Economics. Ilde Rizzo, Ruth Towse (eds.). New York.
Zobacz w Google Scholar

Van Dyke Jan. 2017. Dance in America. Gender and Success. In: Dance and Gender: An Evidence based Approach. Wendy Oliver, Doug Risner (eds.). Florida.
Zobacz w Google Scholar

Williams Christine L. 1992. “The Glass Escalator: Hidden Advantages for Men in the ‘Female’ Professions”. Social Problems no. 39.3.
Zobacz w Google Scholar

Xie Yue, Kimberlee A. Shauman. 2003. Women in Science: Career Processes and Outcomes. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.