Abstrakt
Artykuł ten jest próbą ukazania zasadniczej roli mediów społecznościowych w promowaniu ruchu body positive na przykładzie jednego z najpopularniejszych portali - Instagrama. Celem rozważań jest przedstawienie, w jaki sposób Instagram przyczynia się do akceptacji własnego ciała przez jego użytkowników oraz jak ruch ten prezentowany jest w reklamach społecznych i komercyjnych właśnie na tym medium. Analiza jakościowa przeprowadzona została na wybranych kampaniach społecznych oraz kampaniach komercyjnych znanych marek modowych i kosmetycznych, które wywołały żywą dyskusję wśród opinii publicznej. Rozważania te stanowić mogą przyczynek do dalszych badań medioznawczych w tym kierunku, a zwłaszcza nad ruchem body neutrality, który jest odpowiedzią na ruch body positive.
Bibliografia
Bogunia-Borowska Małgorzata. 2004. Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cwynar-Horta Jessica. 2016a. „The Commodification of the Body Positive Movement on Instagram”. Stream: Culture/Politics/Technology t. 8. 36–56. https://journals.sfu.ca/stream/index.php/stream/article/view/203. (dostęp: 14.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Cwynar-Horta Jessica. 2016b. Documenting Femininity. Body Positive and Female Empowerment on Instagram. Toronto. https://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/32785/Cwynar-Horta_Jessica_C_2016_MA.pdf?sequence=2&isAllowed=y. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Dallesandro Alysse. 2016. 15 Influencers Define Body Positivity. https://www.bustle.com/articles/165804-15-definitions-of-body-positivity-straight-from-influencers-activists. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Dragan Marta. 2019. Body positive, czyli dlaczego nie musisz kochać swojego ciała, aby dobrze się w nim czuć?. https://www.hellozdrowie.pl/body-positive-czyli-dlaczego-nie-musisz-kochac-swojego-ciala-aby-dobrze-sie-w-nim-czuc/. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Filipiak Marian. 2003. Homo communicans: wprowadzenie do teorii masowego komunikowania. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Głębocka Alicja. 2010. Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Gołaszewska-Kaczan Urszula. 2009. Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa. Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Gołębiewska Maria. 2003. Demontaż atrakcji. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Herbuś Iwona. 2016. „Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych”. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie nr 22. 93–100.
Zobacz w Google Scholar
Hosie Rachel. 2018. What Is Body Neutrality and Why Do Some People Prefer It to Body Positivity?. https://www.independent.co.uk/life-style/body-neutrality-definition-movement-positivity-image-difference-explained-a8494646.html. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Hughes Emma. 2019. The Instagramization of the City. Understanding the Spatial Reflections of Digital Trends. https://www.4cities.eu/wp-content/uploads/2019/10/C10_MAthesis_4CITIES_HUGHES_EMMA.pdf. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Kemp Nicole. 2019. Beautiful, Isn’t It: Mothercare’s Redefinition of Marketing to Mums. https://www.campaignlive.co.uk/article/beautiful-isnt-it-mothercares-redefinition-marketing-mums/1579930. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Kemp Simon. 2020. Digital 2020: Poland. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland. (dostęp: 15.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Limański Andrzej, Drabik Ireneusz. 2007. Marketing w organizacjach non-profit. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Ludwig Zuzanna. 2018. „Body Mirror” – polski projekt body positive ukazujący naturalne piękno kobiet. https://www.elle.pl/artykul/body-mirror-polski-projekt-body-positive-pokazujacy-piekno-naturalnych-kobiet. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Maison Dominika, Wasilewski Piotr. 2002. Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków – Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Matchar Emily. 2017. How Instagram Is Changing the Way We Design Cultural Spaces. https://www.smithsonianmag.com/innovation/how-instagram-changing-way-we-design-cultural-spaces-180967071/. (dostęp: 10.08.2020).
Zobacz w Google Scholar
Noor Poppy. 2019. What Is Body Neutrality, the New Trend Loved by Beautiful Celebs?. https://www.theguardian.com/fashion/2019/oct/31/body-neutrality-taylor-swift-jameela-jamil-latest-trend. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Prochenko Paweł. 2010. Kampania społeczna – definicja Fundacji Komunikacji Społecznej. http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2324,kampania_spoleczna_definicja_fundacji_komunikacji_spolecznej. (dostęp: 7.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Sobczak Connie, Scott Elizabeth. Our Story. https://thebodypositive.org/faq/. (dostęp: 13.07.2020).
Zobacz w Google Scholar
Sosnowska Danuta. 2005. „Doskonałość niedoskonała”. Znak nr 6. 31–40.
Zobacz w Google Scholar
Zakowicz Ilona. 2012. „Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowania późnej dorosłości w reklamie”. Ogrody Nauk i Sztuk nr 2. 381–388.
Zobacz w Google Scholar
Wykaz zamieszczonych materiałów
Zobacz w Google Scholar
Tab. 1. Użycie hashtagów związanych z ruchem body positive na Instagramie
Zobacz w Google Scholar
Il. 1. Profil instagramowy @behindthescars_, https://www.instagram.com/behindthescars_/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 2. Kampania „Body Proud Mums”, https://www.campaignlive.co.uk/article/beautiful-isnt-it-mothercares-redefinition-marketing-mums/1579930 (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 3. Profil instagramowy @body_mirror, https://www.instagram.com/body_mirror/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 4. Kampania „Fake Off! I’m Perfect!”, https://www.instagram.com/p/BgR5wnFj0eT/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 5. Arvida Byström w reklamie butów firmy Adidas, https://www.instagram.com/p/BZd1cbNggu7/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 6. Reklama marki Louie, https://www.instagram.com/p/B7B_hFqFNIO/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Il. 7. Reklama szminek firmy Gucci, https://www.instagram.com/p/BxCj2q9gdA6/?utm_source=ig_embed (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.