Media społecznościowe a akceptacja własnego ciała – ruch body positive na Instagramie
PDF

Słowa kluczowe

ruch body positive
ciałopozytywność
reklama społeczna
reklama komercyjna body positive movement
body positive
social advertising
commercial advertising

Jak cytować

Woźniak, M. (2021). Media społecznościowe a akceptacja własnego ciała – ruch body positive na Instagramie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(3), 72–87. https://doi.org/10.24917/20837275.13.3.6

Abstrakt

Artykuł ten jest próbą ukazania zasadniczej roli mediów społecznościowych w promowaniu ruchu body positive na przykładzie jednego z najpopularniejszych portali - Instagrama. Celem rozważań jest przedstawienie, w jaki sposób Instagram przyczynia się do akceptacji własnego ciała przez jego użytkowników oraz jak ruch ten prezentowany jest w reklamach społecznych i komercyjnych właśnie na tym medium. Analiza jakościowa przeprowadzona została na wybranych kampaniach społecznych oraz kampaniach komercyjnych znanych marek modowych i kosmetycznych, które wywołały żywą dyskusję wśród opinii publicznej. Rozważania te stanowić mogą przyczynek do dalszych badań medioznawczych w tym kierunku, a zwłaszcza nad ruchem body neutrality, który jest odpowiedzią na ruch body positive.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.3.6
PDF

Bibliografia

Bogunia-Borowska Małgorzata. 2004. Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Cwynar-Horta Jessica. 2016a. „The Commodification of the Body Positive Movement on Instagram”. Stream: Culture/Politics/Technology t. 8. 36–56. https://journals.sfu.ca/stream/index.php/stream/article/view/203. (dostęp: 14.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Cwynar-Horta Jessica. 2016b. Documenting Femininity. Body Positive and Female Empowerment on Instagram. Toronto. https://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/32785/Cwynar-Horta_Jessica_C_2016_MA.pdf?sequence=2&isAllowed=y. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Dallesandro Alysse. 2016. 15 Influencers Define Body Positivity. https://www.bustle.com/articles/165804-15-definitions-of-body-positivity-straight-from-influencers-activists. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Dragan Marta. 2019. Body positive, czyli dlaczego nie musisz kochać swojego ciała, aby dobrze się w nim czuć?. https://www.hellozdrowie.pl/body-positive-czyli-dlaczego-nie-musisz-kochac-swojego-ciala-aby-dobrze-sie-w-nim-czuc/. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Filipiak Marian. 2003. Homo communicans: wprowadzenie do teorii masowego komunikowania. Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Głębocka Alicja. 2010. Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Gołaszewska-Kaczan Urszula. 2009. Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa. Białystok.
Zobacz w Google Scholar

Gołębiewska Maria. 2003. Demontaż atrakcji. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Herbuś Iwona. 2016. „Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych”. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie nr 22. 93–100.
Zobacz w Google Scholar

Hosie Rachel. 2018. What Is Body Neutrality and Why Do Some People Prefer It to Body Positivity?. https://www.independent.co.uk/life-style/body-neutrality-definition-movement-positivity-image-difference-explained-a8494646.html. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Hughes Emma. 2019. The Instagramization of the City. Understanding the Spatial Reflections of Digital Trends. https://www.4cities.eu/wp-content/uploads/2019/10/C10_MAthesis_4CITIES_HUGHES_EMMA.pdf. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Kemp Nicole. 2019. Beautiful, Isn’t It: Mothercare’s Redefinition of Marketing to Mums. https://www.campaignlive.co.uk/article/beautiful-isnt-it-mothercares-redefinition-marketing-mums/1579930. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Kemp Simon. 2020. Digital 2020: Poland. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland. (dostęp: 15.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Limański Andrzej, Drabik Ireneusz. 2007. Marketing w organizacjach non-profit. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Ludwig Zuzanna. 2018. „Body Mirror” – polski projekt body positive ukazujący naturalne piękno kobiet. https://www.elle.pl/artykul/body-mirror-polski-projekt-body-positive-pokazujacy-piekno-naturalnych-kobiet. (dostęp: 13.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Maison Dominika, Wasilewski Piotr. 2002. Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków – Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Matchar Emily. 2017. How Instagram Is Changing the Way We Design Cultural Spaces. https://www.smithsonianmag.com/innovation/how-instagram-changing-way-we-design-cultural-spaces-180967071/. (dostęp: 10.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Noor Poppy. 2019. What Is Body Neutrality, the New Trend Loved by Beautiful Celebs?. https://www.theguardian.com/fashion/2019/oct/31/body-neutrality-taylor-swift-jameela-jamil-latest-trend. (dostęp: 27.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Prochenko Paweł. 2010. Kampania społeczna – definicja Fundacji Komunikacji Społecznej. http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2324,kampania_spoleczna_definicja_fundacji_komunikacji_spolecznej. (dostęp: 7.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Sobczak Connie, Scott Elizabeth. Our Story. https://thebodypositive.org/faq/. (dostęp: 13.07.2020).
Zobacz w Google Scholar

Sosnowska Danuta. 2005. „Doskonałość niedoskonała”. Znak nr 6. 31–40.
Zobacz w Google Scholar

Zakowicz Ilona. 2012. „Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowania późnej dorosłości w reklamie”. Ogrody Nauk i Sztuk nr 2. 381–388.
Zobacz w Google Scholar

Wykaz zamieszczonych materiałów
Zobacz w Google Scholar

Tab. 1. Użycie hashtagów związanych z ruchem body positive na Instagramie
Zobacz w Google Scholar

Il. 1. Profil instagramowy @behindthescars_, https://www.instagram.com/behindthescars_/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 2. Kampania „Body Proud Mums”, https://www.campaignlive.co.uk/article/beautiful-isnt-it-mothercares-redefinition-marketing-mums/1579930 (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 3. Profil instagramowy @body_mirror, https://www.instagram.com/body_mirror/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 4. Kampania „Fake Off! I’m Perfect!”, https://www.instagram.com/p/BgR5wnFj0eT/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 5. Arvida Byström w reklamie butów firmy Adidas, https://www.instagram.com/p/BZd1cbNggu7/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 6. Reklama marki Louie, https://www.instagram.com/p/B7B_hFqFNIO/ (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Il. 7. Reklama szminek firmy Gucci, https://www.instagram.com/p/BxCj2q9gdA6/?utm_source=ig_embed (dostęp: 10.12.2021)
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.