Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest analiza i interpretacja obrazów kobiecości w powieści Daphne du Maurier Moja kuzynka Rachela, które odzwierciedlają reprezentacje psychiczne narratora-protagonisty. Analiza dotyczy wybranych czynników potencjalnie mających wpływ jego percepcję głównej postaci kobiecej, takich jak: 1) mizoginia bohatera, 2) stany emocjonalne i somatyczne protagonisty, 3) wyobrażenia na temat kobiet funkcjonujące w wiktoriańskiej Anglii.
Bibliografia
Auerbach Nina. 2002. Daphne du Maurier, Haunted Heiress. Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar
Dobrosiewicz Ilona. 2014. Od Anioła domowego ogniska do Nowej Kobiety. Kwestia kobieca w wiktoriańskiej Anglii. W: Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji. Wanda Laszczak, Daria Ambroziak, Brygida Pudełko, Katarzyna Wysoczańska-Pająk (red.). Opole. 407–414.
Zobacz w Google Scholar
Du Maurier Daphne. 2000. Moje młode lata. Autobiografia. Anna Bańkowska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Du Maurier Daphne. 2017. Moja kuzynka Rachela. Zofia Uhrynowska-Hanasz (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Filipow Elżbieta. 2017. Zasada równości według J.S. Milla i H. Taylor w kontekście wiktoriańskiego systemu aksjo-normatywnego. W: Feministyczne konteksty. Multidyscyplinarnie. Ewa Hyży (red.). Toruń. 116–149.
Zobacz w Google Scholar
Gajewska Agnieszka. 2014. Mizoginia. W: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Monika Rudaś-Grodzka et al. (red.). Warszawa. 319–322.
Zobacz w Google Scholar
Grabowska Barbara. 2015. O gender przed gender, czyli XVIII i XIX-wieczna refleksja na temat kulturowych i społecznych uwarunkowań kobiecości – Mary Wollstonecraft i John Stuart Mill. W: Genderowe filtry. Różnorodność doświadczania i percepcji płci w przestrzeni publicznej i prywatnej. Dorota Majka-Rostek, Ewa Banaszak, Paweł Czajkowski (red.). Wrocław. 1–11.
Zobacz w Google Scholar
Johnson Allan G. 2004. Patriarchy, the System. An It, Not a He, a Them, or an Us. W: Women’s lives. Multicultural Perspectives. Gwyn Kirk, Margo Okazawa-Rey (red.). New York. 25–32.
Zobacz w Google Scholar
Jung Carl Gustav. 1993. Archetypy i symbole. Pisma wybrane. Jerzy Prokopiuk (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Koller Samantha. 2019. Subverting the Patriarchy and Its Ties to Feminism. Du Maurier and Her Adaptations. KUCC – Kutztown University Composition Conference. 59. Kutztown.
Zobacz w Google Scholar
Krzystanek Marek. 2007. Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii (schizotypowe) i urojeniowe. W: Psychiatria. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Irena Krupka-Matuszczyk, Maciej Matuszczyk (red.). Katowice. 35–47.
Zobacz w Google Scholar
Laing Olivia. 2018. Sex, Jealousy and Gender: Daphne du Maurier’s Rebecca 80 Years on. https://www.theguardian.com/books/2018/feb/23/olivia-laing-on-daphne-du-mauriers-rebecca-80-years-on. (dostęp: 5.10.2020).
Zobacz w Google Scholar
Miętkiewicz Tomasz, Litwin Katarzyna, Leis Kamil, Gapska Dominika, Aleksiewicz Tomasz, Gałązka Przemysław. 2018. „Zespół Fregolego”. Psychiatria i Psychologia Kliniczna nr 3. 325–329.
Zobacz w Google Scholar
Mitchell Margaret E. 2009. „»Beatiful Creatures«. The Ethics of Female Beauty in Daphne du Maurier’s Fiction”. Women: A Cultural Review nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Simons Chris. 1977. Daphne du Maurier. Cornwall Guide. https://www.cornwalls.co.uk/history/people/daphne_du_maurier.htm. (dostęp: 28.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Stuart Esther M. 2017. Femme Fatales and the Shifting Gender Norms of the 19th Century. Electronic Theses and Dissertations. 1602. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/etd/1602. (dostęp: 28.09.2020).
Zobacz w Google Scholar
Włodarczyk-Kucab Małgorzata. 2006. „Od miłości do nienawiści. Studium nad postacią kobiety – femme fatale w tragedii greckiej”. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury nr 10. 183–217.
Zobacz w Google Scholar
Wojciszke Bogdan. 1993. Psychologia miłości. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.