Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza koncepcji medialabu oraz jej znaczenia dla edukacji medialnej. Artykuł uwzględnia współczesny dyskurs dotyczący laboratoriów cyfrowej humanistyki oraz szerzej ujmowanego zwrotu laboratoryjnego. Rozważania teoretyczne uzupełnia studium przypadku Medialabu Gdańsk, Medialabu Katowice oraz UBU labu w Krakowie. Analiza instytucji została przeprowadzona na podstawie badań jakościowych. Perspektywa trzech zróżnicowanych inicjatyw wskazuje na zupełnie odmienne wdrażanie postulatów edukacji medialnej i cyfrowej osadzonej w lokalnym kontekście kulturowo-społecznym.
Bibliografia
Abriszewski Krzysztof. 2021. „Popularyzacja, innowacje i rozproszone laboratoria w humanistyce”. Teksty Drugie nr 2. 45–62.
Zobacz w Google Scholar
Badania jakościowe. Metody i narzędzia. 2012. Dariusz Jemielniak (red.). Tom 2. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Biedrzycki Krzysztof. 2015. Elementy edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązującej w polskiej szkole od 2009 roku. Jak w świetle zapisów podstawy programowej mogą i powinny być kształtowane kompetencje medialne ucznia?. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Michał Fedorowicz, Sławomir Ratajski (red.). Warszawa. 241–266.
Zobacz w Google Scholar
Celiński Piotr. 2011. Medialab: silnik nowego alfabetyzmu. W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 57–64.
Zobacz w Google Scholar
Dąbrowska Anna Justyna. 2012. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – katalog inicjatyw. W: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Jarosław Lipszyc (red.). Warszawa. 174–191.
Zobacz w Google Scholar
Dąbrowska Anna Justyna, Drzewiecki Piotr, Jasiewicz Justyna, Lipszyc Jarosław, Stunża Grzegorz D. 2012. Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej. W: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Jarosław Lipszyc (red.). Warszawa. 9–16.
Zobacz w Google Scholar
Drzewiecki Piotr, Stunża Grzegorz Dominik. 2015. Znaczenie organizacji pozarządowych i instytucji kultury dla rozwoju edukacji medialnej w Polsce. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Michał Fedorowicz, Sławomir Ratajski (red.). Warszawa. 337–355.
Zobacz w Google Scholar
Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek. 2011. Medialab – instrukcja obsługi. W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 11–16.
Zobacz w Google Scholar
Jałosińska Agata. 2010. „Medialab Chrzelice – Obóz Kultury 2.0”. Dwutygodnik. Strona Kultury nr 39. https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice-oboz-kultury-20.html. (dostęp: 3.04.2021).
Zobacz w Google Scholar
Kil Aleksandra. 2021. „Postfiguracje humanistycznej infrastruktury: Laboratorium Mundaneum Paula Otleta”. Teksty Drugie nr 2. 118–138.
Zobacz w Google Scholar
Kozinets Robert. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Maja Brzozowska-Brywczyńska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Laboratoria mediów. 2012. Grzegorz Stunża (red.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Latour Bruno, Woolgar Steve. 2020. Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych. Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska, Maciej Smoczyński, Adrian Zabielski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Lévy Pierre. 1997. Collective Intelligence – Mankind’s Emerging World in Cyberspace. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar
Lovink Geert. 2011. Tymczasowe miejsce spotkań. Mirosław Filiciak (przeł.). W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 29–33.
Zobacz w Google Scholar
Maj Anna. 2017. „Medialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania”. Państwo i Społeczeństwo nr 3. 86–103.
Zobacz w Google Scholar
Marecki Piotr. 2019. Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Marecki Piotr, Argasiński Jan K., Woynarowski Jakub, Yerzmiej, Straka Robert „Hellboj”, Onak Leszek, Olczyk Jacek. 2019. UBU lab. Raporty techniczne 2016–2019. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Marecki Piotr, Bociański Wojciech. 2018. Robbo. Solucja. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Marecki Piotr, Woynarowski Jakub. 2017. UBU lab Poster. Konferencja Digital Humanities. Montreal. http://ubulab.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/DH_POSTER.jpg. (dostęp: 20.06.2021).
Zobacz w Google Scholar
Montfort Nick. 2017. Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce i humanistyce. Michał Tabaczyński, Mariusz Pisarski, Adam Ladziński (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Pawlicka Urszula. 2017. „Humanistyka: pracownia, centrum czy laboratorium?”. Teksty Drugie nr 1. 314–333.
Zobacz w Google Scholar
Pawlicka-Deger Urszula. 2020. „The Laboratory Turn. Exploring Discourses, Landscapes, and Models of Humanities Labs”. Digital Humanities Quarterly nr 14.3. [b.n.s.]. http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/3/000466/000466.html. (dostęp: 12.08.2021).
Zobacz w Google Scholar
Przyjemność eksperymentowania. Medialab Katowice 2012. 2013. Karol Piekarski (red.). Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Stunża Grzegorz 2012a. Medialab – wyjść poza formalną edukację. W: Laboratoria mediów. Grzegorz Stunża (red.). Gdańsk. 15–18.
Zobacz w Google Scholar
Stunża Grzegorz 2012b. Medialab – laboratorium edukacji (medialnej). W: Digitalizacja dziedzictwa. Anna Orlik (red.). Chrzelice. 10–15.
Zobacz w Google Scholar
Wershler Darren, Emerson Lori, Parikka Jussi. 2017. An Interview with Piotr Marecki of UBU lab, Poland. W: Darren Wershler, Lori Emerson, Jussi Parikka. The Lab Book. Situated Practices in Media Studies. https://manifold.umn.edu/read/an-interview-with-piotr-marecki-of-ubu-lab/section/8de103db-f056-43af-a356-70147a86a500. [b.n.s.]. (dostęp: 20.06.2021).
Zobacz w Google Scholar
Netografia
Zobacz w Google Scholar
Pan Turbo Cogito. Noc Poezji. UBU lab. 2018. http://ubulab.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/PANcurbo.pdf. (dostęp: 20.06.2021).
Zobacz w Google Scholar
Wywiady przeprowadzone w ramach kwerendy badawczej
Zobacz w Google Scholar
Oskar Adamus. 25.05.2021. Medialab Katowice
Zobacz w Google Scholar
Jan Argasiński. 1.06.2021. UBU lab
Zobacz w Google Scholar
Karol Piekarski. 4.06.2021. Medialab Katowice
Zobacz w Google Scholar
Karina Rojek. 25.05.2021. Medialab Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Grzegorz Stunża. 11.06.2021. Uniwersytet Gdański, Medialab Gdańsk
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.