Abstract
The goal of this article is to analyze concept of medialab and meaning of paradigm for media education. The author takes into account contemporary discourse of digital humanities laboratories and laboratory turn. Theoretical considerations are filled by case study of Medialab Gdańsk, Medialab Katowice and UBU lab in Krakow. Analysis of these institutions was provided by qualitative research. The perspective of three different initiatives indicates various methods of implementation of media and digital education postulates set in local cultural-social context.
References
Abriszewski Krzysztof. 2021. „Popularyzacja, innowacje i rozproszone laboratoria w humanistyce”. Teksty Drugie nr 2. 45–62.
View in Google Scholar
Badania jakościowe. Metody i narzędzia. 2012. Dariusz Jemielniak (red.). Tom 2. Warszawa.
View in Google Scholar
Biedrzycki Krzysztof. 2015. Elementy edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązującej w polskiej szkole od 2009 roku. Jak w świetle zapisów podstawy programowej mogą i powinny być kształtowane kompetencje medialne ucznia?. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Michał Fedorowicz, Sławomir Ratajski (red.). Warszawa. 241–266.
View in Google Scholar
Celiński Piotr. 2011. Medialab: silnik nowego alfabetyzmu. W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 57–64.
View in Google Scholar
Dąbrowska Anna Justyna. 2012. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – katalog inicjatyw. W: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Jarosław Lipszyc (red.). Warszawa. 174–191.
View in Google Scholar
Dąbrowska Anna Justyna, Drzewiecki Piotr, Jasiewicz Justyna, Lipszyc Jarosław, Stunża Grzegorz D. 2012. Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej. W: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Jarosław Lipszyc (red.). Warszawa. 9–16.
View in Google Scholar
Drzewiecki Piotr, Stunża Grzegorz Dominik. 2015. Znaczenie organizacji pozarządowych i instytucji kultury dla rozwoju edukacji medialnej w Polsce. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Michał Fedorowicz, Sławomir Ratajski (red.). Warszawa. 337–355.
View in Google Scholar
Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek. 2011. Medialab – instrukcja obsługi. W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 11–16.
View in Google Scholar
Jałosińska Agata. 2010. „Medialab Chrzelice – Obóz Kultury 2.0”. Dwutygodnik. Strona Kultury nr 39. https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice-oboz-kultury-20.html. (dostęp: 3.04.2021).
View in Google Scholar
Kil Aleksandra. 2021. „Postfiguracje humanistycznej infrastruktury: Laboratorium Mundaneum Paula Otleta”. Teksty Drugie nr 2. 118–138.
View in Google Scholar
Kozinets Robert. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Maja Brzozowska-Brywczyńska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Laboratoria mediów. 2012. Grzegorz Stunża (red.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Latour Bruno, Woolgar Steve. 2020. Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych. Krzysztof Abriszewski, Paweł Gąska, Maciej Smoczyński, Adrian Zabielski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Lévy Pierre. 1997. Collective Intelligence – Mankind’s Emerging World in Cyberspace. Cambridge.
View in Google Scholar
Lovink Geert. 2011. Tymczasowe miejsce spotkań. Mirosław Filiciak (przeł.). W: Medialab. Instrukcja obsługi. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska (red.). Chrzelice. 29–33.
View in Google Scholar
Maj Anna. 2017. „Medialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania”. Państwo i Społeczeństwo nr 3. 86–103.
View in Google Scholar
Marecki Piotr. 2019. Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki. Kraków.
View in Google Scholar
Marecki Piotr, Argasiński Jan K., Woynarowski Jakub, Yerzmiej, Straka Robert „Hellboj”, Onak Leszek, Olczyk Jacek. 2019. UBU lab. Raporty techniczne 2016–2019. Kraków.
View in Google Scholar
Marecki Piotr, Bociański Wojciech. 2018. Robbo. Solucja. Kraków.
View in Google Scholar
Marecki Piotr, Woynarowski Jakub. 2017. UBU lab Poster. Konferencja Digital Humanities. Montreal. http://ubulab.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/DH_POSTER.jpg. (dostęp: 20.06.2021).
View in Google Scholar
Montfort Nick. 2017. Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce i humanistyce. Michał Tabaczyński, Mariusz Pisarski, Adam Ladziński (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Pawlicka Urszula. 2017. „Humanistyka: pracownia, centrum czy laboratorium?”. Teksty Drugie nr 1. 314–333.
View in Google Scholar
Pawlicka-Deger Urszula. 2020. „The Laboratory Turn. Exploring Discourses, Landscapes, and Models of Humanities Labs”. Digital Humanities Quarterly nr 14.3. [b.n.s.]. http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/3/000466/000466.html. (dostęp: 12.08.2021).
View in Google Scholar
Przyjemność eksperymentowania. Medialab Katowice 2012. 2013. Karol Piekarski (red.). Katowice.
View in Google Scholar
Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
View in Google Scholar
Stunża Grzegorz 2012a. Medialab – wyjść poza formalną edukację. W: Laboratoria mediów. Grzegorz Stunża (red.). Gdańsk. 15–18.
View in Google Scholar
Stunża Grzegorz 2012b. Medialab – laboratorium edukacji (medialnej). W: Digitalizacja dziedzictwa. Anna Orlik (red.). Chrzelice. 10–15.
View in Google Scholar
Wershler Darren, Emerson Lori, Parikka Jussi. 2017. An Interview with Piotr Marecki of UBU lab, Poland. W: Darren Wershler, Lori Emerson, Jussi Parikka. The Lab Book. Situated Practices in Media Studies. https://manifold.umn.edu/read/an-interview-with-piotr-marecki-of-ubu-lab/section/8de103db-f056-43af-a356-70147a86a500. [b.n.s.]. (dostęp: 20.06.2021).
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
Pan Turbo Cogito. Noc Poezji. UBU lab. 2018. http://ubulab.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/PANcurbo.pdf. (dostęp: 20.06.2021).
View in Google Scholar
Wywiady przeprowadzone w ramach kwerendy badawczej
View in Google Scholar
Oskar Adamus. 25.05.2021. Medialab Katowice
View in Google Scholar
Jan Argasiński. 1.06.2021. UBU lab
View in Google Scholar
Karol Piekarski. 4.06.2021. Medialab Katowice
View in Google Scholar
Karina Rojek. 25.05.2021. Medialab Gdańsk.
View in Google Scholar
Grzegorz Stunża. 11.06.2021. Uniwersytet Gdański, Medialab Gdańsk
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.