Planowane numery czasopisma w 2025 roku:
- Temat numeru: Współczesne dyskursy i gatunki w muzyce popularnej
W planowanym numerze kwartalnika chcemy przyjrzeć się współczesnym kulturowym dyskursom oraz nowym gatunkom, estetykom i konwencjom obecnym w muzyce popularnej. Interesuje nas transdyscyplinarny ogląd wybranych zjawisk muzycznych, obszarów genologicznych oraz praktyk artystycznych z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi badawczych nauk humanistycznych i społecznych, szczególnie z zakresu kulturoznawstwa, medioznawstwa, komunikologii, antropologii kulturowej, muzykologii, literaturoznawstwa oraz socjologii kultury. Szeroka formuła tematyczna numeru pozwala na analizy różnorodnych fenomenów oraz stale rozwijających się podgatunków muzycznych.
Proponujemy zatem namysł nad posthumanistycznymi i transhumanistycznymi dyskursami w muzyce popularnej, działalnością artystów/ek w perspektywie nowej fenomenologii, nowego materializmu, performatyki, (cyber)feminizmu, biopolityki oraz body politics. Interesuje nas również rozwój i kulturowy rezonans muzycznych (pod)gatunków m.in. ekstremalnego metalu, progresywnego rocka, k-popu czy (t)rapu.
Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 3.01.2025 roku.
Serdecznie zapraszamy!
Redakcja czasopisma „AUPC. Studia de Cultura”
- Temat numeru: Przemoc mediów - przemoc w mediach
Zapraszamy do publikacji w numerze czasopisma poświęconym przemocy mediów – przemocy w mediach w ujęciu kulturowym. Proponujemy Państwu namysł nad następującymi zagadnieniami:
- przemoc symboliczna, przemoc wizualna, przemoc audiowizualna, przemoc audialna – analiza zjawisk na przykładzie wybranych zjawisk medialnych;
- przemoc przedstawiona – przemoc wyobrażona: strategie imaginatywne w przekazach (audio)wizualnych;
- mediatyzacja prywatności i intymności w kontekście przemocy symbolicznej, społeczeństwa spektaklu, kapitalizmu inwigilacji czy badań kulturowych nad ekshibicjonizmem/voyeuryzmem medialnym;
- nadreprezentacja przemocy we współczesnych mediach: aspekty socjo- i psychokulturowe oraz wpływ tego zjawiska na rozwój przemysłów kreatywnych 4.0;
- przemoc i pornografia śmierci w reklamach produktów medialnych;
- medialne spektakle przemocy: czyli o roli ofiar, sprawców, świadków i widzów przemocy w mediach – w stronę kulturowych teorii przyjemności i pożądania;
- formy przemocy medialnej w przestrzeniach publicznych – charakterystyka konkretnych mechanizmów i fenomenów (np. autorskie badania medioznawcze/kulturoznawcze z wykorzystaniem antropologii zmysłów, metodologii z zakresu sound studies);
- rola zachowań przemocowych w kreowaniu wizerunku medialnego osób publicznych (np. aktorów, celebrytów, polityków);
- kompetencje kulturowe, medialne i cyfrowe w kontekście profilaktyki przemocy mediów/ przemocy w mediach oraz w odniesieniu do zadań stosowanego kulturoznawstwa medialnego;
- strategie przedstawiania oraz inicjowania jawnej przemocy w mediach (przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, przemoc werbalna, dyskryminacja) w przekazach audiowizualnych oraz grach sieciowych;
- nekromarketing i estetyki szoku oraz ich rola w promocji produktów kulturowych;
- medialne strategie legitymizacji przemocy w mediach (reguły gatunków, formatów medialnych, konwencje komunikacyjne, estetyki „przemocowe”, etc.);
- strategie korupcji dyskursu medialnego w kontekście badań nad dezinformacją i manipulacją medialną oraz przemocą ikoniczną/audiowizualną;
- ukryte i jawne formy promowania przemocy w mediach na przykładzie filmów, gier sieciowych, seriali, mediów społecznościowych, kampanii politycznych, etc.;
- uprzedmiotowienie ludzkiego ciała w przekazach reklamowych oraz w sztuce nowych mediów – analiza zagadnienia na konkretnych przykładach;
- formy i strategie estetyzacji przemocy w produktach medialnych – cele, strategie, skutki (ujęcie historyczne, porównawcze, „archeologia” mediów, badania z zakresu estetyki, historii sztuki, antropologii kultury, antropologii widowisk);
- granice przedstawienia tematów granicznych w mediach (śmierci, umierania, cierpienia, (samo)okaleczania) w kontekście antropologii, etyki, historii, teorii i kulturowej psychologii mediów;
- performatywność przekazów medialnych o tematyce przemocowej – skala/zakres wpływu oraz jego trwałość w odniesieniu do: zasobów pamięci kulturowej, zawartości kolektywnych imaginariów, współczesnych estetyk medialnych;
- patostreaming i mowa/język nienawiści w mediach społecznościowych: formy, „realizacje”, metody badania opisane w perspektywie kulturoznawczej.
Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 10.12.2024 r.
Serdecznie zapraszamy!
Redakcja czasopisma „AUPC. Studia de Cultura”
- Temat numeru: „Generacje medialne”: charakterystyka pokoleniowa, media dominujące, strategie i działania twórcze
Zapraszamy do publikacji w numerze kwartalnika, który poświęcony będzie problematyce "generacji medialnych". Proponujemy Państwu namysł nad następującymi zagadnieniami:
- Pokolenia medialne i ich charakterystyki socjodemograficzne oraz wzorce użytkowania mediów: raporty i badania własne
- Pokolenia medialne w Polsce i na świecie: analiza porównawcza
- Stereotypy przedstawicieli pokoleń Alfa, X, Y, Z i ich źródła
- Edukacja medialna 4.0 w kontekście pokoleń Z i Alfa: wyzwania edukacyjne, technologiczne i psychokulturowe
- Dialog vs konflikt międzygeneracyjny w przestrzeniach medialnych: bezpośrednie konfrontacje i strategie unikowe
- Kompetencje medialne i cyfrowe wybranych generacji medialnych: ujęcia modelowe i wyniki autorskich badań
- Formy uczestnictwa w kulturze medialnej online: uwarunkowania pokoleniowe i strategie komunikacyjne
- Pokoleniowe nawyki i rytuały medialne: w stronę cyfrowej etnografii sieci i jej użytkowników
- Generacje medialne jako obiekty wpływu: od marketingu sieciowego po przemoc symboliczną
- Pokolenia X,Y,Z na rynku pracy: fakty i mity
- Generacje w mediach społecznościowych: jak skutecznie tworzyć przekaz
- Generacje medialne jako twórcy fandomów: w stronę badania zachowań fanowskich
- Pokolenie Alfa i Z w świecie gry: twórcy i wytwórcy doświadczeń medialnych i światów cyfrowych
- Narcyzm sieciowy, ekshibicjonizm i wojeryzm medialny a zachowania medialne wybranych generacji
- Nowe autorytety medialne i influenserzy: źródła wpływu i strategie oddziaływania medialnego
- Gadżety medialne i nowe środowiska VR, AR, MR a preferencje użytkowników
- Wykorzystanie mediów do badania generacji medialnych: w stronę nowych metodologii badań
- Dialog w tradycją w kulturze remiksu, uczestnictwa i konwergencji. Między edukacją a re: mediacją, re-produkcją, re-kontekstualizacją
- Formy profilaktyki zachowań ryzykownych i patologicznych w sieci a edukacja medialna pokolenia Alfa i Z
Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 20.04.2025 roku.
Serdecznie zapraszamy!
Redakcja czasopisma „AUPC. Studia de Cultura”
- Temat numeru: Twórcze metafory medialne: ewolucja, funkcje, autorzy/autorki
Metafora, jako uniwersalny i powszechny element konstruowania znaczeń, wnioskowania i rozumienia rzeczywistości, a także narzędzie służące prezentacji poglądowych modeli świata i jego fragmentów, jest stałym elementem dyskursu naukowego. Pomysł badania metaforycznych konceptualizacji w teoriach socjologicznych pojawia się w książce Richarda H. Browna, w której autor przedstawia swoistą typologię metafor wykorzystywanych w tekstach naukowych. Przekonuje on, że metafory są nieodzownym narzędziem organizowania wszelkich wywodów o charakterze poznawczym oraz że ich badanie ujawnia specyfikę poszczególnych ujęć, szkół, a nawet paradygmatów naukowych. Stanowią one rodzaj „figur myśli”, które znajdują swoje odzwierciedlenie w języku teorii.
W ramach badań nad metaforami medialnymi: dawnymi i współczesnymi proponujemy Państwu namysł na następującymi zagadnieniami:
- rola metafor medialnych w konstruowaniu modeli i teorii z zakresu kulturoznawstwa medialnego i inter- oraz transdyscyplinarnych badań nad mediami;
- twórcze metafory medialne i ich autorzy/autorki we współczesnym dyskursie kulturoznawczym, medioznawczym i komunikologicznym, filmoznawczym, teatrologicznym;
- nowe metafory medialne w badaniach nad mediami społecznościowymi i ich użytkownikami;
- metafora globalnej wioski w dobie mediów sieciowych;
- metafora platońskiej jaskini a nowe konteksty instytucjonalne odbioru filmu;
- sztuczna inteligencja i jej metafory;
- kognitywne i post-kognitywne teorie metafory i ich wykorzystanie w badaniach nad kulturą medialną, audiowizualną, użytkownikami i twórcami mediów;
- potencjał semantyczny i epistemologiczny wybranych metafor medialnych (np. społeczeństwa sieci, społeczeństwa nadzoru, społeczeństwa wiedzy);
- popularność wybranych metafor medialnych w krajowych i zagranicznych badaniach kulturoznawczych: uwarunkowania społeczne, historyczne, polityczne
- ‘materializacja’ metafor medialnych w produktach cyfrowych, przedstawieniach teatralnych, dziełach literackich, obiektach i praktykach artystycznych;
- społeczeństwo nadzoru w dobie kapitalizmu inwigilacyjnego oraz władzy algorytmów;
- postczłowiek i procesy cyborgizacji jednostek w optyce metafory społeczeństwa post-biologicznego;
- psychoanalityczne źródła i konteksty metafor medialnych: metafora platońskiej jaskini, voyeuryzm/ekshibicjonizm medialny, narcyzm sieciowy, skopofilia filmowa;
- rola metafor medialnych w krytyce artystycznej, literackiej, filmowej, teatralnej, etc.: analiza zagadnienia na wybranych przykładach;
- mity i mitologie powiązane z twórczymi metaforami medialnymi;
- metody badania twórczych metafor medialnych: od mediolingwistyki po badania neuropsychologiczne;
- twórcze metafory medialne w badaniach z zakresu estetyki, etyki, etnografii i antropologii mediów sieciowych, społecznościowych, postmediów i biomediów.
Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 20 czerwca 2025 r.
Serdecznie zapraszamy!
Redakcja czasopisma „AUPC. Studia de Cultura”