When readers take matters into their own hands: establishing bestsellers through new media; the case of the "Song of Achilles" by Madeline Miller
PDF (Język Polski)

Keywords

TikTok
bestseller
young adult
reading communities
identification TikTok
literatura młodzieżowa
społeczności czytelnicze
bestseller
identyfikacja

How to Cite

Banasiewicz, D. (2023). When readers take matters into their own hands: establishing bestsellers through new media; the case of the "Song of Achilles" by Madeline Miller. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(2), 39–48. https://doi.org/10.24917/20837275.15.2.3

Abstract

The purpose of this article is to discuss the mechanisms responsible for the formation of a bestseller, with particular reference to the TikTok platform. The analysis takes Madeline Miller’s Song of Achilles from 2011 as its main object. The article also reveals the changes taking place in the fields of book description and promotion, which increasingly downplay the role of the plot itself and focus on motives, and instead place emphasis on the individual processes of experiencing literary works. The author concludes that the publishing market is on the threshold of a cultural change – it is the young generation and the platforms they use that are driving the publication and promotion of new books in the field of youth literature.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.2.3
PDF (Język Polski)

References

Bloom Clive. 2008. Bestsellers. Popular Fiction since 1900. London.
View in Google Scholar

Czapliński Przemysław. 2013. Przedmowa. Gry w prestiż. W: Ekonomia prestiżu. Przemysław Czapliński, Łukasz Zaremba (przeł). Warszawa.
View in Google Scholar

Czapliński Przemysław. 2016. „Nowy szkolny kanon naiwny, anachroniczny i nieskuteczny”. 2.12.2016, wyborcza.pl, https://wyborcza.pl/7,75968,21060091,czaplinski-nowy-szkolny-kanon-naiwny-anachroniczny-i-nieskuteczny.html [dostęp: 21.02.2023].
View in Google Scholar

Eliot Thomas Stearns. 1920. The Sacred Wood. London. https://archive.org/stream/sacredwoodessays00eliorich?ref=ol [dostęp: 20.02.2023].
View in Google Scholar

Eliot Thomas Stearns. 1944. What is a Classic. London.
View in Google Scholar

English James. 2013. Ekonomia prestiżu. Przemysław Czapliński, Łukasz Zaremba (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Fadiman Clifton. 1955. Party of One. The Selected Writings of Clifton Fadiman. New York.
View in Google Scholar

Gorak Jan. 2013. The Making of the Modern Canon: Genesis and Crisis of a Literary Idea. Worcester.
View in Google Scholar

Instytut Książki. 2021. „Duży wzrost sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych”. https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,duzy-wzrost-sprzedazy-ksiazek-w-stanach-zjednoczonych, 5957.html [dostęp: 25.02.2023].
View in Google Scholar

Jarzębski Jerzy. 2002. „Czy arcydzieła istnieją naprawdę?”. Znak 10. 45.
View in Google Scholar

Miller Madeline. [b.r.]. Q & A with Madeline Miller. http://madelinemiller.com/q-a-the-songof-achilles/ [dostęp: 12.02.2023].
View in Google Scholar

Miller Madeline. 2014. Achilles: w pułapce przeznaczenia. Urszula Szczepańska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Mozer Małgorzata. 1998. „Bestseller: wstęp do problematyki badawczej i próba definicji”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum 8. 99–115.
View in Google Scholar

Reading At Risk A Survey of Literary Reading in America. 2002. Washington. https://www.arts.gov/sites/default/files/RaRExec.pdf [dostęp: 12.02.2023].
View in Google Scholar

Shallcross Bożena. 2014. „Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego”. Teksty Drugie 4. 278–294.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.