Abstract
The aim of this article is to characterize contemporary young adult literature and the influence of social media on its development. The article highlights the profile of Generation Z, which shapes the current publishing market and serves as the target audience for this literature. It also discusses the trends in youth reading that have shaped the present book market. In particular, the article analyzes, within a cultural studies framework, how the teenage reading community and publishers use new media to discuss and promote literature. Additionally, through cited sources, it addresses the role of LGBTQ+ literature, which has gained popularity in recent years and allows for more realistic and diverse models of relationships in young adult literature. The final part of the paper focuses on the book “Fanfik” by Natalia Osińska, which serves as an example of queer young adult fiction.
References
Adamus Magdalena. 2022. „BookTok kazał mi to przeczytać”. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/magdalena-adamus-booktok-co-czytaja-nastolatki/ (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar
Albrecht Katharina. 2017. Positioning BookTube in the publishing world: An examination of online book reviewing through the field theory. Leiden University.
View in Google Scholar
Bodzioch Karolina. 2012. „Pokolenie C. Nowa odsłona pokolenia Y?”. https://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y/ (dostęp: 28. 02.2024).
View in Google Scholar
Całek Agnieszka. 2021. „Pokolenie Z – próba diagnozy”. Zeszyty Prasoznawcze nr 64(245).
View in Google Scholar
Chesson Dave. 2024. „A Complete List of Book Tropes: Everything You Need to Know”. https://kindlepreneur.com/book-tropes/ (dostęp: 06.10.2024).
View in Google Scholar
Chomicka Angelika. Cież Magdalena. 2022. „Psychologiczna charakterystyka pokolenia Z. Przegląd badań”. Humanistic Corpus nr 44.
View in Google Scholar
Chrobak Małgorzata. 2019. Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL‑u. Między kreacją a recepcją. Kraków.
View in Google Scholar
Dawidowicz‑Chymkowska Olga. 2023. „Ruch Wydawniczy w Liczbach” (t. 75: 2022 Książki). Biblioteka Narodowa. Warszawa.
View in Google Scholar
Dec Tomasz. 2020. „Najnowsze słownictwo polskie”. https://www.nowewyrazy.pl/haslo/ksiazkara.html (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar
Diaz Anahy. 2023. “What is BookTok? These readers say TikTok has changed their reading habits”. https://www.today.com/popculture/books/what-is-booktok-meaning-rcna70362 (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar
Fidowicz Alicja. 2016. „Bohater nieheteronormatywny w powieści Nad czarną wodą Haliny Górskiej”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne nr 15(4).
View in Google Scholar
Herman Anouk. 2024. „Polska literatura young adult z reprezentacja LGBTQ+ w kontekście neoliberalnej asymilacji podmiotów queerowych”. Przegląd Kulturoznawczy nr 1(59).
View in Google Scholar
Kędzior Jolanta. 2008. Młodzież jako specyficzna kategoria społeczna. W: Kurzępa Jacek. Lisowska Alicja. Pierzchalska Agnieszka. Współczesna młodzież pomiędzy Eros a Thanatos. Wrocław.
View in Google Scholar
KPH. 2021. Mirosława Makuchowska (red.). Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019–2020. Przegląd najważniejszych danych. Warszawa.
View in Google Scholar
Kucharczyk Katarzyna. 2023. „Parę słów o «książkarach». Czyli o tym jak młodzi ludzie zmieniają rynek wydawniczy”. https://plus.nowosci.com.pl/pare-slow-o-ksiazkarach-czyli-o-tym-jak-mlodzi-ludzie-zmieniaja-rynek-wydawniczy/ar/c13-17845351 (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar
Laskowska Jolanta. 2017. „Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce”. Jednak Książki: Gdańskie Czasopismo Humanistyczne nr 7.
View in Google Scholar
Lepalczyk Irena. 1965. Problemy czytelnicze uczniów szkół średnich. Warszawa.
View in Google Scholar
Majcherek Janusz Andrzej. 2022. „Dysforia płciowa u adolescentów i preadolescentów jako wyzwanie pedagogiczne”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny nr 41(2).
View in Google Scholar
Majewska Magda. 2015. „Czytanie jako praktyka społeczna [rozmowa o badaniach czytelnictwa]”. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/badanie-czytelnictwa-roman-chymkowski-wywiad/ (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar
Marwick Alice. 2007. „Microcelebrity, Self‑Branding, and the Internet”. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. 1–3. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeos1000.
View in Google Scholar
Matras‑Mastalerz Wanda. 2013. Nowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco‑młodzieżowej. W: Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne. Antczak Mariola. Brzuska‑Kępa Alina. Walczak‑Niewiadomska Agata (red.). Łódź.
View in Google Scholar
Niewielska Malwina. 2021. „Zarys historii amerykańskiej i polskiej młodzieżowej literatury LGBT”. Dzieciństwo. Literatura i Kultura nr 3(1).
View in Google Scholar
Osińska Natalia. 2016. Fanfik. Warszawa.
View in Google Scholar
Peszko Kamila. 2016. „Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji”. Marketing i Zarządzanie nr 4(45).
View in Google Scholar
Rams Damian. 2021. „Marketing szeptany”. https://www.damianrams.pl/marketing-szeptany/#0-marketing-szeptany-%E2%80%93-co-to-jest- (dostęp: 7.02.2024).
View in Google Scholar
Reddan Bronwyn. 2022. „Social reading cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok”. Synegry nr 20(1).
View in Google Scholar
Reszczyńska‑Urban Katarzyna. 2019. „Inicjacje bohaterów nieheteronormatywnych w Fanfiku i Slashu Natalii Osińskiej”. Dzieciństwo. Literatura i Kultura nr 1(1).
View in Google Scholar
Rogoż Michał. 2013. Wydawcy literatury dla dzieci i młodzieży (1945–1989). W: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945–1989) (t. 3). Heska‑Kwaśniewicz Krystyna. Tałuć Katarzyna (red.). Katowice.
View in Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN. 2017. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/influencer;6368873.html (dostęp: 5.02.2024).
View in Google Scholar
Stępniak Julia. 2022. TikTok – co to jest i jak wykorzystać w marketingu marki. https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/tiktok/ (dostęp: 6.02.2024).
View in Google Scholar
Tyson Alec, Kennedy Brian, Funk Cary. 2021. „Gen Z, Millennials Stand Out for Climate Change Activism, Social Media Engagement With Issue”. https://www.pewresearch.org/science/2021/05/26/gen-z-millennials-stand-out-for-climate-change-activism-social-media-engagement-with-issue/ (dostęp: 5.10.2024).
View in Google Scholar
Wydawnictwo NieZwykłe, „Zapowiedzi” https://wydawnictwoniezwykle.pl/zapowiedzi (dostęp: 13.11.2024).
View in Google Scholar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura