Characteristics of Polish Literature for Young People in the Early 21st Century: The example of “Fanfic” by Natalia Osińska
PDF (Język Polski)

Keywords

young adult literature
social media
publishing market
Booktok
LGBTQ+ literature literatura dla młodzieży
media społecznościowe
rynek wydawniczy
Booktok
literatura LGBTQ+

How to Cite

Pocheć, K. (2024). Characteristics of Polish Literature for Young People in the Early 21st Century: The example of “Fanfic” by Natalia Osińska. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 16(4), 127–144. https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.8

Abstract

The aim of this article is to characterize contemporary young adult literature and the influence of social media on its development. The article highlights the profile of Generation Z, which shapes the current publishing market and serves as the target audience for this literature. It also discusses the trends in youth reading that have shaped the present book market. In particular, the article analyzes, within a cultural studies framework, how the teenage reading community and publishers use new media to discuss and promote literature. Additionally, through cited sources, it addresses the role of LGBTQ+ literature, which has gained popularity in recent years and allows for more realistic and diverse models of relationships in young adult literature. The final part of the paper focuses on the book “Fanfik” by Natalia Osińska, which serves as an example of queer young adult fiction.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.8
PDF (Język Polski)

References

Adamus Magdalena. 2022. „BookTok kazał mi to przeczytać”. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/magdalena-adamus-booktok-co-czytaja-nastolatki/ (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar

Albrecht Katharina. 2017. Positioning BookTube in the publishing world: An examination of online book reviewing through the field theory. Leiden University.
View in Google Scholar

Bodzioch Karolina. 2012. „Pokolenie C. Nowa odsłona pokolenia Y?”. https://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y/ (dostęp: 28. 02.2024).
View in Google Scholar

Całek Agnieszka. 2021. „Pokolenie Z – próba diagnozy”. Zeszyty Prasoznawcze nr 64(245).
View in Google Scholar

Chesson Dave. 2024. „A Complete List of Book Tropes: Everything You Need to Know”. https://kindlepreneur.com/book-tropes/ (dostęp: 06.10.2024).
View in Google Scholar

Chomicka Angelika. Cież Magdalena. 2022. „Psychologiczna charakterystyka pokolenia Z. Przegląd badań”. Humanistic Corpus nr 44.
View in Google Scholar

Chrobak Małgorzata. 2019. Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL‑u. Między kreacją a recepcją. Kraków.
View in Google Scholar

Dawidowicz‑Chymkowska Olga. 2023. „Ruch Wydawniczy w Liczbach” (t. 75: 2022 Książki). Biblioteka Narodowa. Warszawa.
View in Google Scholar

Dec Tomasz. 2020. „Najnowsze słownictwo polskie”. https://www.nowewyrazy.pl/haslo/ksiazkara.html (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar

Diaz Anahy. 2023. “What is BookTok? These readers say TikTok has changed their reading habits”. https://www.today.com/popculture/books/what-is-booktok-meaning-rcna70362 (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar

Fidowicz Alicja. 2016. „Bohater nieheteronormatywny w powieści Nad czarną wodą Haliny Górskiej”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne nr 15(4).
View in Google Scholar

Herman Anouk. 2024. „Polska literatura young adult z reprezentacja LGBTQ+ w kontekście neoliberalnej asymilacji podmiotów queerowych”. Przegląd Kulturoznawczy nr 1(59).
View in Google Scholar

Kędzior Jolanta. 2008. Młodzież jako specyficzna kategoria społeczna. W: Kurzępa Jacek. Lisowska Alicja. Pierzchalska Agnieszka. Współczesna młodzież pomiędzy Eros a Thanatos. Wrocław.
View in Google Scholar

KPH. 2021. Mirosława Makuchowska (red.). Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019–2020. Przegląd najważniejszych danych. Warszawa.
View in Google Scholar

Kucharczyk Katarzyna. 2023. „Parę słów o «książkarach». Czyli o tym jak młodzi ludzie zmieniają rynek wydawniczy”. https://plus.nowosci.com.pl/pare-slow-o-ksiazkarach-czyli-o-tym-jak-mlodzi-ludzie-zmieniaja-rynek-wydawniczy/ar/c13-17845351 (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar

Laskowska Jolanta. 2017. „Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce”. Jednak Książki: Gdańskie Czasopismo Humanistyczne nr 7.
View in Google Scholar

Lepalczyk Irena. 1965. Problemy czytelnicze uczniów szkół średnich. Warszawa.
View in Google Scholar

Majcherek Janusz Andrzej. 2022. „Dysforia płciowa u adolescentów i preadolescentów jako wyzwanie pedagogiczne”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny nr 41(2).
View in Google Scholar

Majewska Magda. 2015. „Czytanie jako praktyka społeczna [rozmowa o badaniach czytelnictwa]”. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/badanie-czytelnictwa-roman-chymkowski-wywiad/ (dostęp: 4.02.2024).
View in Google Scholar

Marwick Alice. 2007. „Microcelebrity, Self‑Branding, and the Internet”. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. 1–3. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeos1000.
View in Google Scholar

Matras‑Mastalerz Wanda. 2013. Nowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco‑młodzieżowej. W: Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne. Antczak Mariola. Brzuska‑Kępa Alina. Walczak‑Niewiadomska Agata (red.). Łódź.
View in Google Scholar

Niewielska Malwina. 2021. „Zarys historii amerykańskiej i polskiej młodzieżowej literatury LGBT”. Dzieciństwo. Literatura i Kultura nr 3(1).
View in Google Scholar

Osińska Natalia. 2016. Fanfik. Warszawa.
View in Google Scholar

Peszko Kamila. 2016. „Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji”. Marketing i Zarządzanie nr 4(45).
View in Google Scholar

Rams Damian. 2021. „Marketing szeptany”. https://www.damianrams.pl/marketing-szeptany/#0-marketing-szeptany-%E2%80%93-co-to-jest- (dostęp: 7.02.2024).
View in Google Scholar

Reddan Bronwyn. 2022. „Social reading cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok”. Synegry nr 20(1).
View in Google Scholar

Reszczyńska‑Urban Katarzyna. 2019. „Inicjacje bohaterów nieheteronormatywnych w Fanfiku i Slashu Natalii Osińskiej”. Dzieciństwo. Literatura i Kultura nr 1(1).
View in Google Scholar

Rogoż Michał. 2013. Wydawcy literatury dla dzieci i młodzieży (1945–1989). W: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945–1989) (t. 3). Heska‑Kwaśniewicz Krystyna. Tałuć Katarzyna (red.). Katowice.
View in Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN. 2017. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/influencer;6368873.html (dostęp: 5.02.2024).
View in Google Scholar

Stępniak Julia. 2022. TikTok – co to jest i jak wykorzystać w marketingu marki. https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/tiktok/ (dostęp: 6.02.2024).
View in Google Scholar

Tyson Alec, Kennedy Brian, Funk Cary. 2021. „Gen Z, Millennials Stand Out for Climate Change Activism, Social Media Engagement With Issue”. https://www.pewresearch.org/science/2021/05/26/gen-z-millennials-stand-out-for-climate-change-activism-social-media-engagement-with-issue/ (dostęp: 5.10.2024).
View in Google Scholar

Wydawnictwo NieZwykłe, „Zapowiedzi” https://wydawnictwoniezwykle.pl/zapowiedzi (dostęp: 13.11.2024).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.