Abstract
Jednym z podstawowych celów współczesnej edukacji powinno być przełamanie konwencji związanej z wymazywaniem ze społecznej pamięci osób słabosłyszących czy g/Głuchych. Brak zbiorowej świadomości wiąże się często z niedostrzeganiem osób z uszkodzonym słuchem, które są praktycznie niewidoczne na poziomie publicznym. Stereotypizujące określenia, wtłaczanie g/Głuchych w sztucznie wytworzony system językowy mogą zostać wstrzymane poprzez zmiany w nauczaniu oraz budowanie wrażliwości na Drugiego. Czynnikiem wspierającym takie działania może stać się propagowanie wspólnoty doświadczeń osób słyszących, słabosłyszących i niesłyszących.References
Czajkowska-Kisil M. 2006. „Dwujęzyczne nauczenie głuchych w Polsce”. Szkoła Specjalna (4).
View in Google Scholar
Gajdzica Z. 2013. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków.
View in Google Scholar
Garncarek M. 2009. Kultura Głuchych. W Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego, M. Kowalska (red.), 105–109. Łódź.
View in Google Scholar
Kamiński W. 2009. Głusi w środowisku słyszących. W Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego, M. Kowalska (red.), 39–46. Łódź.
View in Google Scholar
Kieniewicz J., Pogranicza i spotkania cywilizacji. Dostęp 10 listopada 2014. http://www.obta.uw.edu.pl/~zoja/KieniewiczPOGRANICZA%20I%20SPOTKANIE.pdf.
View in Google Scholar
Kłoskowska A. 1996. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa.
View in Google Scholar
Kowal J. 2007. Nowe spojrzenia – język polski jako obcy w kulturze i edukacji Głuchych – Głusi i ich języki obce. W Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, E. Woźnicka (red.), 92–107. Łódź.
View in Google Scholar
Lane H. 1996. Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, T. Gałkowski, J. Kobosko (tłum.). Warszawa
View in Google Scholar
Nauczymy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niesłyszących i głuchych. Dostęp 10 listopada 2014. http://pzg.org.pl/rokdownloads/SC/poradnik_PZG.pdf.
View in Google Scholar
Simonides D. 2004. Śląskie kłopoty z tożsamością. W Nadciągają Ślązacy. Czy istnieje narodowość śląska?, M. Lech Nijakowski (red.), 157–164. Warszawa.
View in Google Scholar
Świdziński M. 2007. Jak Głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych. W Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, I. Grzesiak (red.), 16–24. Malbork.
View in Google Scholar
Tomaszewski P. 2007. „Podstawowe dane lingwistyczne i socjolingwistyczne na temat naturalnego języka migowego”. Studia nad językiem migowym (1) : 6–38.
View in Google Scholar
Waląg E. 2015. Przełamując herostratejską konwencję – (nie)obecność g/Głuchych w edukacji. W Społeczno-edukacyjne wymiary wykluczenia i dyskryminacji. W poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk, E. Sapia-Drewniak, M. Pogorzelska (red.), 105–115. Opole.
View in Google Scholar