Nie taki motyl straszny, jak go malują – kulturowy obraz g/Głuchego
PDF (Język Polski)

How to Cite

Waląg, E. (2016). Nie taki motyl straszny, jak go malują – kulturowy obraz g/Głuchego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 8(1), 78–92. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/3187

Abstract

Jednym z podstawowych celów współczesnej edukacji powinno być przełamanie konwencji związanej z wymazywaniem ze społecznej pamięci osób słabosłyszących czy g/Głuchych. Brak zbiorowej świadomości wiąże się często z niedostrzeganiem osób z uszkodzonym słuchem, które są praktycznie niewidoczne na poziomie publicznym. Stereotypizujące określenia, wtłaczanie g/Głuchych w sztucznie wytworzony system językowy mogą zostać wstrzymane poprzez zmiany w nauczaniu oraz budowanie wrażliwości na Drugiego. Czynnikiem wspierającym takie działania może stać się propagowanie wspólnoty doświadczeń osób słyszących, słabosłyszących i niesłyszących.
PDF (Język Polski)

References

Czajkowska-Kisil M. 2006. „Dwujęzyczne nauczenie głuchych w Polsce”. Szkoła Specjalna (4).
View in Google Scholar

Gajdzica Z. 2013. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków.
View in Google Scholar

Garncarek M. 2009. Kultura Głuchych. W Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego, M. Kowalska (red.), 105–109. Łódź.
View in Google Scholar

Kamiński W. 2009. Głusi w środowisku słyszących. W Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego, M. Kowalska (red.), 39–46. Łódź.
View in Google Scholar

Kieniewicz J., Pogranicza i spotkania cywilizacji. Dostęp 10 listopada 2014. http://www.obta.uw.edu.pl/~zoja/KieniewiczPOGRANICZA%20I%20SPOTKANIE.pdf.
View in Google Scholar

Kłoskowska A. 1996. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa.
View in Google Scholar

Kowal J. 2007. Nowe spojrzenia – język polski jako obcy w kulturze i edukacji Głuchych – Głusi i ich języki obce. W Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, E. Woźnicka (red.), 92–107. Łódź.
View in Google Scholar

Lane H. 1996. Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, T. Gałkowski, J. Kobosko (tłum.). Warszawa
View in Google Scholar

Nauczymy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niesłyszących i głuchych. Dostęp 10 listopada 2014. http://pzg.org.pl/rokdownloads/SC/poradnik_PZG.pdf.
View in Google Scholar

Simonides D. 2004. Śląskie kłopoty z tożsamością. W Nadciągają Ślązacy. Czy istnieje narodowość śląska?, M. Lech Nijakowski (red.), 157–164. Warszawa.
View in Google Scholar

Świdziński M. 2007. Jak Głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych. W Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, I. Grzesiak (red.), 16–24. Malbork.
View in Google Scholar

Tomaszewski P. 2007. „Podstawowe dane lingwistyczne i socjolingwistyczne na temat naturalnego języka migowego”. Studia nad językiem migowym (1) : 6–38.
View in Google Scholar

Waląg E. 2015. Przełamując herostratejską konwencję – (nie)obecność g/Głuchych w edukacji. W Społeczno-edukacyjne wymiary wykluczenia i dyskryminacji. W poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk, E. Sapia-Drewniak, M. Pogorzelska (red.), 105–115. Opole.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.