Abstract
Jedną z ważniejszych ról, którą przyszło pełnić współczesnemu człowiekowi, jest rola konsumenta. Nie jest to specjalnie zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że zasady konsumpcyjne zdają się obowiązywać niemalże we wszystkich aspektach życia. Chociaż w ostatnich latach wzrasta świadomość praw, które przysługują jednostce z racji pełnienia jej konsumpcyjnych powinności, to jednak nie wszędzie są one respektowane. Przyczyn takiego stanu jest wiele; wśród nich decydujące znaczenie ma brak dostatecznej wiedzy oraz dostosowania przestrzeni, wcześniej wymykających się prawom rynkowym, do realiów współczesnego rynku. Edukacja, również ta pobierana w ramach uczelni wyższej, nie jest tutaj wyjątkiem. Celem artykułu jest próba weryfikacji praktyk dyskryminacyjnych prawa studenta-konsumenta oraz działań przeciwdziałającym temu zjawisku.References
Chałasińska-Macukow K. 2011. wypowiedź zarejestrowana podczas KRASP, 6–7.X.2011. Dostęp listopad 2015. http://www.perspektywy.pl/index.php? option=com_content&task=view&id=4335&Itemid=106.
View in Google Scholar
Dziennik Ustaw. 2005. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/.
View in Google Scholar
Dziennik Ustaw. 1997. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/.
View in Google Scholar
Dziennik Ustaw. 2012. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.uz.zgora.pl/ap/docs/Prawo_o_szkolnictwie_wyzszym-23052012.pdf.
View in Google Scholar
Eurobarometr. 2011. Raport z badań. Dostęp listopad 2015. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-455_pl.htm.
View in Google Scholar
Ganczar M. 2014. Uczelnia jako przedsiębiorca a nowe regulacje z zakresu ochrony praw konsumenta [opinia prawna]. Dostęp listopad 2015. http://irsw.pl/artykulyall/uczelnia-jako-przedsiebiorca-a-nowe-regulacje-z-zakresu-ochrony-praw-konsumenta-opinia-prawna/.
View in Google Scholar
Hejwosz-Gromkowska D. 2013. „Studenci, jaki konsumenci – komercjalizacja szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych”. Liberte! (14).
View in Google Scholar
Jarkiewicz K. 2010. „A teraz Was pobłogosławię, abyście zdążyli na najbliższą promocję… Kościół w supermarkecie – między ewangelizacją a komercjalizacją”. Perspektywy (2) : 33–48.
View in Google Scholar
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. 2005. Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007–2013, NPR, 2007–2013.
View in Google Scholar
Sowa J., K. Szadkowski (red.). 2012. Edufactory. Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy. Linia Radykalna Korporacji Ha!art.
View in Google Scholar
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 2009. Znajomość praw konsumenckich oraz analiza barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku. s. 36. Dostęp listopad 2015. www.uokik.gov.pl. Warszawa.
View in Google Scholar
Wierzbowski M., 2011, Opinia prawna dotycząca obowiązku podpisywania przez uczelnie wyższe umów ze studentami. Dostęp listopad 2015. www.krasp.org.pl/pliki/e302ed3d-0c383e7ea40d0e17cde9ca86.pdf.
View in Google Scholar