Abstract
W tekście przedstawiam dzisiejszą kondycję polskich gender studies prowadzonych jako studia podyplomowe. W większości miast co roku nie udaje się utworzyć grup słuchaczy i słuchaczek studiów. Jako „odpowiedzialne” za ów stan przywołuje się backlash oraz kampanię „ideologia gender”. Niestety problemy z rekrutacją występowały wcześniej. W wystąpieniu opisuję neoliberalny kształt płatnych studiów podyplomowych prowadzonych w dużych miastach. Uczestniczyć mogą w nich osoby dysponujące odpowiednim potencjałem ekonomicznym oraz wolnym czasem. Ważnym aspektem jest też kwestia aplikacyjności zajęć (oraz jej braku) prowadzonych w ramach GS. Zgodnie z założeniami studiów podyplomowych słuchacze i słuchaczki GS kształcić powinny zawodowe kompetencje. Problematyczny jest również język kampanii informacyjnych/promocyjnych, którego używamy zachęcając do udziału w prowadzonych zajęciach. Ten często wykorzystuje kapitalistyczne klisze: zysku i inwestycji w siebie. Wystąpienie jest głosem krytycznym wykładowcy, który uczył na studiach genderowych w Warszawie oraz brał udział w kształtowaniu genderów w Poznaniu i Szczecinie.References
Balcerowicz L. 1998. Wolności i rozwój. Ekonomia wolnego rynku. Kraków.
View in Google Scholar
Charkiewicz E. 2006. Kobiety i rynek pracy w NPR. Feministyczna krytyka neoliberalnej polityki ekonomicznej. Dostęp 23 listopada 2015. http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/articles.php?article_id=13.
View in Google Scholar
Dybel P. 2015. Dylematy demokracji. Kontekst polski. Kraków.
View in Google Scholar
Fraser N. 2014. Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, A. Weseli (przeł.), Warszawa.
View in Google Scholar
Graff A. 2014. Jestem stąd, rozmawia Michał Sutowski. Warszawa.
View in Google Scholar
Klein N. 2014. Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, H. Jankowska, T. Krzyżanowski, K. Makaruk, M. Penkala (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Kochanowski J. 2006. „Wiedza, uniwersytet i radykalna demokracja. Uwagi na temat gender studies i humanistyki ponowoczesnej”. UniGENDER 1(2). Dostęp 23 listopada 2015. www.unigender.org.
View in Google Scholar
Kołakowska A. 2000. „Brygady politycznej poprawności”. Rzeczpospolita. Dostęp 23 listopada 2015. http://niniwa22.cba.pl/feminizm5.htm
View in Google Scholar
Lurde A. 2015. Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia, B. Szelewa (przeł.), A. Graff (wstęp), Warszawa.
View in Google Scholar
Ritz G. 2008. „Gender studies dziś. Budowanie teorii i wędrowanie teorii”. Teksty Drugie (5) : 9–15.
View in Google Scholar
Sokołowska-Nowak M., M. Teodorczyk. 2006. „Happy Birthday, Gender Studies! Rozmowa redakcyjna z Bożeną Umińską z okazji dziesięciolecia studiów”. UniGENDER 1(2). Dostęp 23 listopada 2015. www.unigender.org.
View in Google Scholar
Wilk M. 2006. „Universitas vs. Pluriversitas”. uniGENDER 1 (2). Dostęp 23 listopada 2015. www.unigender.org.
View in Google Scholar
Young B. 2000. Dyscyplinarny neoliberalizm w Unii Europejskiej a polityka na rzecz równości płci, A. Grzybek (przeł.). Dostęp 23 listopada 2015. http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/articles.php?article_id=78.
View in Google Scholar
Schunter-Kleeman S., D. Plehwe. 2009. Gender mainstreaming. Włączanie kobiet do neoliberalnej Europy? M. Elas (przeł.). Dostęp 23 listopada 2015. http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/articles.php?article_id=250.
View in Google Scholar
Unmüßig B. 2008, Gender mainstreaming. Co zostało z radykalizmu koncepcji 10 lat po Pekinie? W Gender Mainstreaming. Jak skutecznie wykorzystać jego polityczny potencjał, 9–16. Warszawa.
View in Google Scholar