Abstract
Artykuł omawia problemy i wyzwania, jakie stają przed współczesną edukacją akademicką w kontekście rozwoju nowych technologii i mediów cyfrowych. Przemiany zachodzące w przestrzeni edukacyjnej wymuszają dokonanie zmian w stosowanych powszechnie formach i metodach kształcenia, które odpowiadałyby na potrzeby cyfrowego ucznia i studenta. W tekście dokonano charakterystyki pedagogiki cyfrowej, przedstawiono nowe perspektywy badań humanistycznych w kontekście rozwoju cyfrowej edukacji.References
Barabási Albert-lászló. 2012. „Thinking in network terms a conversation with Albert-lászló Barabási”. Edge. Dostęp 30 września 2015. https://edge.org/conversation/albert_l_szl_barab_si-thinking-in-network-terms
View in Google Scholar
Batorowska Hanna. 2013. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzewaniu informacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
View in Google Scholar
Benavides Francisco, Hanna Dumont, David Istance (red.). 2013. Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska i OECD.
View in Google Scholar
Berry David M. 2012. Introduction: Understanding the Digital Humanities. W Understanding Digital Humanities, David M. Barry (red.). New York.
View in Google Scholar
Celiński Piotr. 2013. Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu. W Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/nowe media/kultura 2.0, Andrzej Radomski, Radosław Bomba (red.). Lublin: E-naukowiec.
View in Google Scholar
Downes Stephen. 2012. Connectivism and Connective Knowledge. http://www.downes.ca/files/books/Connective_Knowledge-19May2012.pdf
View in Google Scholar
Frost Davis Rebecca. 2012. Digital Humanities, Digital Teaching, Digital Pedagogy. Session at #THATCamp #LAC 2012 on defining and distinguishing between Digital Humanities, Digital Teaching and Digital Pedagogy. Dostęp 30 września 2015. https://storify.com/FrostDavis/digital-humanities-digital-teaching-digital-pedago
View in Google Scholar
Fyfe Paul. 2011. „Digital Pedagogy Unplugged”. Digital Humanities Quarterly 5 (3).
View in Google Scholar
Horizon Report 2014 Higher Education Edition. 2014. Austin, Texas USA: New Media Consortium (NMC) i EDUCAUSE Learning Initiative (ELI). Dostęp 30 września 2015. http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2014-higher-education-edition/.
View in Google Scholar
Kuhn Thomas S. 2009. Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
View in Google Scholar
Manovich Lev. 2012. How to Compare One Million Images? W Understanding Digital Humanities, David M. Berry (red.). New York.
View in Google Scholar
New modes of learning and teaching in higher education. 2014. High Level Group on the Modernisation of Higher Education report to the European Commission on. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
View in Google Scholar
Ostrowicki Michał. 2013. Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki – ebook. Warszawa: Universitas.
View in Google Scholar
Pulak Irena. 2012. „Projektowanie spersonalizowanego środowiska kształcenia jako element information literacy”. Bibliotheca Nostra: śląski kwartalnik naukowy 2 (2) : 87–99.
View in Google Scholar
Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata. 2013. Cyfrowa humanistyka jako metaforyczna współczesna Republika Listów. W Człowiek – Media – Edukacja. Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP.
View in Google Scholar
Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata. 2013. Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się. W Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska (red.). MCDN, SMWI.
View in Google Scholar
Zawojski Piotr. 2010. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice: Wydawnictwo Poltext.
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
Cyfrowa Przyszłość. Dostęp 30 września 2015. http://cyfrowaprzyszlosc.pl
View in Google Scholar
Edunews. Dostęp 30 września 2015. http://www.Edunews.pl
View in Google Scholar
e-mentor. Dostęp 30 września 2015. http://www.e-mentor.edu.pl
View in Google Scholar
Hybrid Pedagogy. Dostęp 30 września 2015. http://www.hybridpedagogy.com/
View in Google Scholar
Journal of Interactive Technology and Pedagogy. Dostęp 30 września 2015. http://jitp.commons.gc.cuny.edu
View in Google Scholar
Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla Szkół Województwa Małopolskiego. Dostęp 30 września 2015. http://www.ldc.edu.pl
View in Google Scholar