Abstract
Celem tekstu jest eksploracja zmieniającego się kontekstu pracy artystów w erze Internetu na przykładzie dwóch zagadnień: relacji między artystą a odbiorcą dzieła na przykładzie crowdsourcingu oraz zacierania się granicy między profesjonalistami a amatorami na rynku pracy artystów. Powyższe zmiany towarzyszą rozwojowi sieci internetowej. Są również swoistą forpocztą zmian na innych rynkach pracy w obecnej gospodarce.References
Acar Oguz, Jan Ende. 2011. Motivation, Reward Size and Contribution in Idea Crowdsourcing. Referat zaprezentowany podczas Dime-Druid Academy Winter Conference 2011, Comwell Rebild Bakker, Aalborg, Denmark.
View in Google Scholar
Anderson Chris. 2010. “In the Next Industrial Revolution, Atoms are the New Bits”. Wired. Dostęp 26 stycznia 2016. http://www.wired.com/2010/01/ff_newrevolution/
View in Google Scholar
Benhamou Francoise. 2011. Artists Labour Markets. W A Handbook of Cultural Economics, Ruth Towse (red.). Cheltenham / Northampton: Edward Elgar.
View in Google Scholar
Benkler Yochai, Helen Nissenbaum. 2006. „Commons-based Peer Production and Virtue”. The Journal of Political Philosophy 14 (4) : 394-419. Dostęp 26 stycznia 2016. http://www.nyu.edu/projects/nissenbaum/papers/jopp_235.pdf
View in Google Scholar
Bishop Claire. 2012. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London/New York: Verso.
View in Google Scholar
Blättel-Mink Birgit, Kai-Uwe Hellmann (red.). 2010. Prosumer Revisited. Zur Aktualität einer Debatte. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
View in Google Scholar
Brabham Daren. 2008. „Crowdsourcing as a Model for Problem Solving. An Introduction and Cases”. The International Journal of Research into New Media Technologies 14 (1) : 75–90.
View in Google Scholar
Brabham Daren. 2010. „Moving the Crowd at Threadless. Motivations For Participation in a Crowdsourcing Application”. Information, Communication & Society 13 (8) : 1122–1145.
View in Google Scholar
Brabham Daren. 2011. „Myth of Amateur Crowds”. Information, Communication and Society 15 (3) : 394–410.
View in Google Scholar
Brabham Daren. 2013. Crowdsourcing. Cambridge: MIT Press Essential Knowledge.
View in Google Scholar
Bruns Alex. 2010. News Produsage in a Pro-Am Mediasphere: Why Citizen Journalism Matters. Dostęp 26 stycznia 2016. http://snurb.info/files/2010/News%20Produsage%20in%20a%20Pro-Am%20Mediasphere.pdf
View in Google Scholar
Buur Jacob, Ben Matthews. 2008. „Participatory innovation”. International Journal of Innovation Management 12 (3) : 255–273.
View in Google Scholar
Castells Manuel. 2008. Społeczeństwo sieci, Kamila Pawluś, Morosława Marody, Janusz Stawiński, Sebastian Szymański. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Dunkel Wolfgang, Frank Kleeman (red.). (2013). Customers at Work. New Perspectives on Interactive Service Work. Londyn: Palgrave Macmillan.
View in Google Scholar
Felis Paweł. 2011. Dzień z życia świata według YouTube. Dostęp 26 stycznia 2016. http://wyborcza.pl/1,75475,9008715,Dzien_z_zycia_swiata_wedlug_YouTube.html
View in Google Scholar
Frank Robert, Philip Cook. 1996. The-Winner-Takes-All-Society: Why the Few at The Top Get So Much More Than the Rest of Us. Nowy Jork: Penguin Books.
View in Google Scholar
Ginsburgh Victor, David Throsby (red.). 2006. Handbook of the Economics of Art and Culture. Amsterdam, North: Holland.
View in Google Scholar
Hesmondhalgh David. 2007. Creative Labour as a Basis for a Critique of Creative Industries Policy. W My Creativity Reader. A Critique of Creative Industries Geert Lovink, Ned Rossiter (red.). Amsterdam: Institute of Network Cultures.
View in Google Scholar
Howe Jeff. 2008. Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business? Nowy Jork: Crown Publishing Group.
View in Google Scholar
Howe Jeff. 2006. „The Rise of Crowdsourcing”. Wired. Dostęp 26 stycznia 2016. www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html
View in Google Scholar
Ilczuk Dorota. 2013. Rynek pracy artystów i twórców w Polsce. Raport z badań. Bydgoszcz – Warszawa. Dostęp 13 maja 2016. http://kultura.gminick.megiteam.pl/download/is_www/Rynek_pracy_artystow_i_tworcow_w_Polsce.pdf
View in Google Scholar
Jemielniak Dariusz. 2013. Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa: Poltext.
View in Google Scholar
Jenkins Henry, et al. 2009. Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century: MIT Press.
View in Google Scholar
Kozłowski Michał, Jan Sowa, Kuba Szreder. 2014. Fabryka sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów społecznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce, Wolny Uniwersytet Warszawa. Warszawa. Dostęp 13 maja 2016. http://nck.pl/media/attachments/317188/Fabryka%20Sztuki.pdf
View in Google Scholar
Lakhani Karim, Lars Bo Jeppesen, Peter A. Lohse, Jill A. Panetta. 2007. „The Value of Openness in Scientific Problem Solving”. Harvard Business School Working Paper. Dostęp 4 lutego 2016. http://www.hbs.edu/research/pdf/07-050.pdf
View in Google Scholar
Leadbeater Charles, Paul Miller. 2004. The Pro-Am Revolution. How Enthusiasts Are Changing Our Economy and Society. Demos. Dostęp 26 stycznia 2016. http://www.demos.co.uk/files/proamrevolutionfinal.pdf
View in Google Scholar
Life in a Day. Dostęp 26 stycznia 2016. https://www.youtube.com/user/lifeinaday.
View in Google Scholar
Literat Iona. 2012. „The Work of Art in the Age of Mediated Participation: Crowdsourced Art and Collective Creativity”. International Journal of Communication 6 : 2962–2984.
View in Google Scholar
Menger Pierre-Michel. 2001. „Artists as Workers. Theoretical and Methodological Challenges”. Poetics 28 : 241–254.
View in Google Scholar
O’Reilly Tom. 2005. What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. Dostępny 7 lutego 2016. http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
View in Google Scholar
Reichwald Ralf, Frank Piller. 2006. Interaktive Wertschöpfung: Open Innovation, Individualisierung und neue Formen der Arbeitsteilung. Wiesbaden: Gabler Verlag.
View in Google Scholar
Ritzer George J., Nathan Jurgenson. 2010. „Production, Consumption, Prosumption: The Nature of Capitalism in the Age of the Digital ‘Prosumer’”. Journal of Consumer Culture 10 (1) : 13−36.
View in Google Scholar
Ross Andrew. 2009. Nice Work If You Can Get It. Life and Labour in Precarious Times. Nowy Jork/Londyn: New York University Press.
View in Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 14 listopada 1985 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych, zasad i trybu stwierdzania kwalifikacji oraz dokonywania ocen kwalifikacyjnych, uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury. Dziennik Ustaw z 1985 r. nr 56 poz. 291.
View in Google Scholar
Scholz Trebor (red.). 2013. Digital Labor. The Internet as Playground and Factory. Nowy Jork: Routledge.
View in Google Scholar
Sennett Richard. 2006. Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Warszawa: Muza.
View in Google Scholar
Sennett Richard. 2010. Kultura nowego kapitalizmu, Grzegorz Brzozowski, Karol Osłowski (przeł.). Warszawa: Muza.
View in Google Scholar
Tapscott Don, Anthony D. Williams. 2006. Wikinomics. How Mass Collaboration Changes Everything, Jan Dzirzgowski, Łukasz Mikołajewski (przeł). Nowy Jork: Penguin.
View in Google Scholar
The Sheep Market. Dostęp 26 stycznia 2016. www.thesheepmarket.com.
View in Google Scholar
Throsby David, Bob Thompson. 1995. Artists at Work. Sydney: Australia Council.
View in Google Scholar
Toffler Alvin. 1986. Trzecia fala, Ewa Woydyłło (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Toffler Alvin, Heidi Toffler. 2006. Revolutionary Wealth. Nowy Jork: Knopf Doubleday Publishing Group.
View in Google Scholar
Towse Ruth. 2011. A Handbook of Cultural Economics, Second Edition. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
View in Google Scholar
Webb Pauline, Mark Suggitt. 2000. Gadgets and Necessities: An Encyclopedia of Household Innovations. Kalifornia. Dostęp 26 stycznia 2016. http://www.markboulder.com/CONTENT/media/ebooks/page04/Encyclopedia.of.Household.Innovations.pdf#page=191
View in Google Scholar
What’s the score at the Bodleian? Dostęp 26 stycznia 2016. http://www.bodleian.ox.ac.uk/bodley/finding-resources/special/projects/whats-the-score
View in Google Scholar
Xie Chunyan. 2005. Trying to Prosume: Toward a Perspective on Prosumption, dysertacja, Department of Strategy and Management, Norwegian School of Economics and Business Administration. Dostęp 26 stycznia 2016. http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/164410/Xie_2005.pdf?sequence=1&isAllowed=y
View in Google Scholar