Abstract
The purpose of the article is to indicate the historical, cultural, ideological and psychosocial foundations of the SAPE Movement (Société des Ambianceurs et des Personnes Élegantés), one of the most characteristic and enduring phenomena occurring in Congo-Brazzaville and the Democratic Republic of the Congo. Sapeurs manifest their worldview, desires and needs through clothing and practices associated with it. They are ritual, communal, compensatory and escapist. The clothing language in SAPE is a specific, largely iconic, communication system. It becomes relatively understandable only in the context of the historical, social and political realities of both countries, using the semiotic key related to the language of fashion.
References
Ayimpam Sylvie, Tsambu Léon. 2015. „De la fripe à la Sape. Migrations congolaises et modes vestimentaires”. Hommes & migration. Revue française de référence sur les dynamiques migratoires, 1.04.2015. http://journals.openedition.org/ hommesmigrations/3167. (dostęp: 8.04.2020).
Barthes Roland. 2005. System mody. Maciej Falski (przeł.). Kraków.
Baudrillard Jean. 2007. Wymiana symboliczna i śmierć. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Bauman Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków.
De block Sédar. 2010. „De la Sape à la Sapelogie. L’histoire des dandys congolais”. Overblog Congoinfos, 18.04.2010. congo-sphere.over-blog.com/article-de-la-sape-a-la-sapelogie-l-histoire-des-dandys-congolais-48861502.html. (dostęp: 22.04.2020).
Dubruelh Camille. 2010. „La Sape, une histoire haute en couleur”. Jeune Afrique, 22.11.2010. https://www.jeuneafrique.com/183599/societe/la-sape-une-histoire-haute-en-couleur/. (dostęp: 20.04.2020).
Grelowska Izabela. 2014. „Moda jest ich religią”. Magazyn Styl.Pl, https://www.styl.pl/magazyn/news-moda-jest-ich-religia,nId,1577659. (dostęp: 8.04.2020).
Hendrykowski Marek. 2013. „Semiotyka mody”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Krytyka nr 4. 227-240.
Hołownia Szymon. 2013. „Krawatem w kałacha”. RMF 24 - Stacja 7.Pl https://www.rmf24.pl/news-szymon-holownia-krawatem-w-kalacha, nId,1016425. (dostęp: 8.04.2020).
Karapinar Onur. 2015. „Dossier. L’art de la SAPE, des ambianceurs congolais à la conquête du monde”. Bonne Gueule. Des Vetements et des Hommes, 28.09.2015. https://www.bonnegueule.fr/histoire-sape-sapologie-congo-paris/. (dostęp: 16.04.2020).
Kostrzewa Monika. 2017. „Kreacja w ubiorze jako element twórczej ekspresji i kreacji artefaktycznej w kontekście zachodzących zmian w estetyce wyglądu kobiety. Na podstawie autorskich doświadczeń i dokonań artystyczno-dydaktycznych”. Scripta Neophilologica Posnaniensia t. 17. 479-493.
Księżyk Rafał. 2018. „O dandysach, hipsterach i mutantach”. Dwutygdnik com. Strona kultury. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7989-prezydent-niewidzialnego-panstwa.html. (dostęp: 2.05.2020).
Kula Marcin. 2002. Nośniki pamięci historycznej. Warszawa.
Lubińska Aleksandra. 2014. Historia ruchu SAPE w kontekście dandyzmu europejskiego. https://www.academia.edu/8352388/Historia_ruchu_SAPE_w_kontek%C5%9Bcie_dandyzmu_europejskiego. 1-50. (dostęp: 8.04.2020).
Łotman Jurij. 1992. Kultura i wzryw. Moskwa.
Makouezi Elvis Guérite. 2013. Dictionnaire de la SAPE. Paris.
Mediavilla Hector (reż.). The Sapeurs, http://vimeo.com/97851543. (dostęp: 21.04.2020).
Okokana Bruno. 2017. „Livre. La Sape au Congo-Brazzaville, élément du patrimoine culturel immatériel”. Agence d’Information d’Afrique centrale. http://adiac-congo.com/content/livre-la-sape-au-congo-brazzaville-element-du-patrimoine-culturel-immateriel-69951. (dostęp: 9.04.2020).
Qicherat Jules. 1875. Historie du costume en France. Paris.
Roach-Higgins Mary, Eicher Joanne. 1992. „Dress and Identity”. Clothing and Textiles Research Journal nr 10. 7-18.
Simmel Georg. 2006. Most i drzwi. Wybór esejów. Małgorzata Łukasiewicz (przeł.). Warszawa.
Tagmani Daniele. 2009. Gentelmen of Bacongo. London.
Veblen Theorstain. 2008. Teoria klasy próżniaczej. Janina i Krzysztof Zagórscy (przeł.). Warszawa.
Velikonja Mitja. 2017. „»Yugo-vintage?« - ubiór jako narzędzie pielęgnowania i kreowania pamięci”. Łódzkie Studia Etnograficzne t. 56. 83-103.
Barthes Roland. 2005. System mody. Maciej Falski (przeł.). Kraków.
Baudrillard Jean. 2007. Wymiana symboliczna i śmierć. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Bauman Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków.
De block Sédar. 2010. „De la Sape à la Sapelogie. L’histoire des dandys congolais”. Overblog Congoinfos, 18.04.2010. congo-sphere.over-blog.com/article-de-la-sape-a-la-sapelogie-l-histoire-des-dandys-congolais-48861502.html. (dostęp: 22.04.2020).
Dubruelh Camille. 2010. „La Sape, une histoire haute en couleur”. Jeune Afrique, 22.11.2010. https://www.jeuneafrique.com/183599/societe/la-sape-une-histoire-haute-en-couleur/. (dostęp: 20.04.2020).
Grelowska Izabela. 2014. „Moda jest ich religią”. Magazyn Styl.Pl, https://www.styl.pl/magazyn/news-moda-jest-ich-religia,nId,1577659. (dostęp: 8.04.2020).
Hendrykowski Marek. 2013. „Semiotyka mody”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Krytyka nr 4. 227-240.
Hołownia Szymon. 2013. „Krawatem w kałacha”. RMF 24 - Stacja 7.Pl https://www.rmf24.pl/news-szymon-holownia-krawatem-w-kalacha, nId,1016425. (dostęp: 8.04.2020).
Karapinar Onur. 2015. „Dossier. L’art de la SAPE, des ambianceurs congolais à la conquête du monde”. Bonne Gueule. Des Vetements et des Hommes, 28.09.2015. https://www.bonnegueule.fr/histoire-sape-sapologie-congo-paris/. (dostęp: 16.04.2020).
Kostrzewa Monika. 2017. „Kreacja w ubiorze jako element twórczej ekspresji i kreacji artefaktycznej w kontekście zachodzących zmian w estetyce wyglądu kobiety. Na podstawie autorskich doświadczeń i dokonań artystyczno-dydaktycznych”. Scripta Neophilologica Posnaniensia t. 17. 479-493.
Księżyk Rafał. 2018. „O dandysach, hipsterach i mutantach”. Dwutygdnik com. Strona kultury. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7989-prezydent-niewidzialnego-panstwa.html. (dostęp: 2.05.2020).
Kula Marcin. 2002. Nośniki pamięci historycznej. Warszawa.
Lubińska Aleksandra. 2014. Historia ruchu SAPE w kontekście dandyzmu europejskiego. https://www.academia.edu/8352388/Historia_ruchu_SAPE_w_kontek%C5%9Bcie_dandyzmu_europejskiego. 1-50. (dostęp: 8.04.2020).
Łotman Jurij. 1992. Kultura i wzryw. Moskwa.
Makouezi Elvis Guérite. 2013. Dictionnaire de la SAPE. Paris.
Mediavilla Hector (reż.). The Sapeurs, http://vimeo.com/97851543. (dostęp: 21.04.2020).
Okokana Bruno. 2017. „Livre. La Sape au Congo-Brazzaville, élément du patrimoine culturel immatériel”. Agence d’Information d’Afrique centrale. http://adiac-congo.com/content/livre-la-sape-au-congo-brazzaville-element-du-patrimoine-culturel-immateriel-69951. (dostęp: 9.04.2020).
Qicherat Jules. 1875. Historie du costume en France. Paris.
Roach-Higgins Mary, Eicher Joanne. 1992. „Dress and Identity”. Clothing and Textiles Research Journal nr 10. 7-18.
Simmel Georg. 2006. Most i drzwi. Wybór esejów. Małgorzata Łukasiewicz (przeł.). Warszawa.
Tagmani Daniele. 2009. Gentelmen of Bacongo. London.
Veblen Theorstain. 2008. Teoria klasy próżniaczej. Janina i Krzysztof Zagórscy (przeł.). Warszawa.
Velikonja Mitja. 2017. „»Yugo-vintage?« - ubiór jako narzędzie pielęgnowania i kreowania pamięci”. Łódzkie Studia Etnograficzne t. 56. 83-103.
Downloads
Download data is not yet available.