Abstract
The currently most popular social networking website - Facebook - is a space that allows members of many thematic groups to communicate and cooperate. There are divorced or separated people in one of these groups, treating the community as a kind of support group. On weekends, community members can present their portraits to attract attention, make friends, initiate a romantic relationship. The subject of research was visual communication of the community. One aimed to recognize the strategies of self-presentation of men and women and find out to what extent gender stereotypes are reflected in the composition of the published self-portraits. The other goal was to examine what associations evoke the images of men and women and, finally, community members’ attitude to selfies - a convention typical for social media users. The research was carried out using semiotic analysis, which allowed for the formulation of adequate conclusions. The most important findings were about gender stereotypes in constructing divorced people’s physical attractiveness, even though community members represent different generations, professional groups, and social classes.
References
Boehm Gottfried. 2014. O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik (przeł.). Kraków.
Coleman Marylin, Ganong Lawrence, Mitchell Sarah N. 2018. Divorce and Postdivorce Relationships. W: The Cambridge Handbook of Personal Relationships. Anita L. Vangelisti, Daniel Perlman (red.). Greensboro.
Demartin Marta. 2017. „Selfie - narcystyczne kreowanie wizerunku w Internecie czy nowoczesne pojęcie estetyki w fotografii?”. Media. Biznes. Kultura nr 2. 103-126.
Dijk Jan. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Jacek Konieczny (przeł.). Warszawa.
Głażewska Ewa, Kusio Urszula. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Lublin.
Godziński Bartosz. 2019. Portale randkowe to przeżytek. Prawdziwe „tarło” rozgrywa się na grupach na Facebooku. https://natemat.pl/228131, portale-randkowe-to-przezytek- tysiace-polakow-szuka-milosci-na-grupach-na-facebooku. (dostęp: 29.10.2019).
Golka Marian. 2015. Aparycje współczesności. Warszawa.
Hołda Renata. 2019. „Między biologią a kulturą. Atrakcyjność fizyczna w badaniach międzykulturowych”. Relacje Międzykulturowe nr 1(5). 187-207.
Jamielniak Dariusz. 2013. „Netnografia, czyli etnografia wirtualna - nowa forma badań etnograficznych”. Prakseologia nr 154. 97-116.
Jasińska Joanna, Mizielińska Joanna, Schmidt Filip, Stasińska Agata, Żadkowska Magdalena. 2018. „Kiedy zaczyna się para? Zamieszkanie, ślub i inne wspólne decyzje - debata podsumowująca projekt badaczy i badaczek par”. Studia Socjologiczne nr 3. 101-123.
Kozinets Robert V. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Maja Brzozowska--Brywczyńska (przeł.). Warszawa.
Krasnova Anna, Różańska-Bińczyk Izabela. 2017. Atrakcyjność fizyczna i wygląd jako aspekty różnorodności pracowników. W: Oblicza różnorodności w miejscu pracy. Joanna Cewińska, Patrycja Mizera-Pęczek (red.). Łódź. 39-50.
Kress Gunther, van Leeuwen Theo. 2002. „Colour as a Semiotic Mode: Notes for a Grammar of Colour”. Visual Communication nr 1(3). 343-368.
Krzyżaniak-Gumowska Aleksandra. 2011. „I nie opuszczę cię aż do rozwodu”. Wprost nr 34. 36-39.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2006. „Dyskurs - semiotyka - wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji)”. Global Media Journal - Polish Edition nr 1.
Łosiak-Pilch Julia. 2016. Atrakcyjność budowy męskiego i kobiecego ciała w ocenach osób homo- i heteroseksualnych. „Psychiatria i Psychoterapia” t. 12, nr 3. 3-14.
McQuail Denis. 2019. Teoria komunikowania masowego. Marta Bucholc, Alina Szulżycka (przeł.). Warszawa.
Mercado Gustavo. 2011. Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji. Rafał Mączyński (przeł.). Warszawa.
Morreale Shewyn P., Spitzberg Brian H., Barge J. Kevin. 2007. Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Paweł Izdebski, Aleksandra Jaworska, Dorota Kobylińska (przeł.). Warszawa.
Robinson Margaret. 2005. Through Divorce and Remarriage. A Systemic Approach. London.
Rose Gillian. 2019. Interpretacja materiałów wizualnych. Metodologia badań nad wizualnością. Ewa Klekot (przeł.). Warszawa.
Rosenfeld Michael J., Thomas Reuben J., Hausen Sonia. 2019. Disintermediating Your Friends: How Online Dating in the United States Displaces Other Ways of Meetings. PNAS Report. https://web.stanford.edu/ ~mrosenfe/Rosenfeld_et_al_Disintermediating_Friends.pdf. (dostęp: 20.06.2020).
Stosunek Polaków do rozwodów. 2019. Komunikat z badań CBOS nr 7.
Styrc Marta. 2010. „Czynniki wpływające na stabilność pierwszych małżeństw w Polsce”. Studia Demograficzne nr 1-2. 27-60.
Styrc Marta, Matysiak Anna. 2013. Stabilność małżeństw a status społeczno-ekonomiczny kobiet. Podsumowanie projektu FAMWELL. https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/ struktura/ISiD/projekty/famwell/konferencja/Strony/default.aspx. (dostęp: 23.07.2020).
Szpunar Magdalena. 2016. Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków.
Sztompka Piotr. 2017. Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa.
Turlej Elżbieta. 2019. „Czekając na księcia z apki”. Newsweek nr 8. 9-12.
Żelazińska Aleksandra. 2018. „Jak tworzymy swoje wirtualne ego”. JA, MY, ONI. https://www.polityka.pl/jamyoni/1747988,1, jak-tworzymy-swoje-wirtualne-ego.read. (dostęp: 22.08.2020).