Call for Papers (2026)

Planowane numery w 2026 roku:

-Cyfrowa kolonizacja a opór epistemiczny: Edukacja medialna 4.0, kompetencje cyfrowe i kulturowe w erze hegemonii danych (nabór tekstów do 1.12.2025)

W XXI wieku jesteśmy świadkami nowej, niemilitarnej formy kolonizacji – realizowanej nie przez armię, lecz przez kod, dane i algorytmy. Władza cyfrowa stała się globalna, niewidzialna, a jednocześnie głęboko zakorzeniona w infrastrukturze codziennego życia. Dane są dziś eksploatowane jak surowce, a algorytmy pełnią funkcję niewidzialnych „urzędników imperium”, którzy wpływają na widzialność, decyzje i możliwości jednostek oraz instytucji.

W odpowiedzi na te zjawiska ogłaszamy nabór tekstów do numeru poświęconego cyfrowej kolonizacji, epistemicznemu oporowi oraz edukacji medialnej 4.0. Interesuje nas interdyscyplinarna refleksja nad relacjami między technologią, wiedzą a władzą, a także propozycje edukacyjne, krytyczne i aktywistyczne, które oferują alternatywne spojrzenia na cyfrową rzeczywistość.

Proponowane obszary tematyczne:

  1. Cyfrowa kolonizacja jako nowa forma hegemonii
    – dane jako zasób kolonialny; platformowy kapitalizm; cyfrowa eksploatacja społeczeństw Globalnego Południa i grup marginalizowanych.
  2. Infrastruktura danych a globalna asymetria władzy
    – suwerenność cyfrowa, kontrola nad infrastrukturą technologiczną, zależność od platform i serwerów należących do korporacji z Globalnej Północy.
  3. Mechanizmy algorytmicznej hegemonii
    – jak algorytmy kształtują epistemologie, narracje społeczne i sposoby poznawania świata?
  4. Edukacja medialna 4.0 jako narzędzie oporu epistemicznego
    – edukacja nie tylko o tym, jak działa technologia, ale dlaczego, dla kogo i czyim kosztem.
  5. Kompetencje cyfrowe, kompetencje kulturowe i suwerenność informacyjna
    – jak kształcić użytkowników, którzy nie tylko potrafią korzystać z technologii, ale także rozumieją ich strukturalne skutki?
  6. Dezinformacja, manipulacja algorytmiczna i edukacyjne odpowiedzi
    – jak przeciwdziałać polaryzacji, manipulacji treściami oraz automatyzacji zgody?
  7. Inkluzywność cyfrowa i wykluczenia informacyjne
    – bariery technologiczne, językowe i kulturowe w dostępie do edukacji medialnej i technologii.
  8. Postkolonialna krytyka technologii
    – dekonstrukcja mitów o neutralności technologicznej; analiza narzędzi cyfrowych jako nośników władzy kulturowej i politycznej.
  9. Algorytmiczna dominacja a wyzwania dla demokracji i współczesnej kultury
    – w jaki sposób systemy oparte na danych wzmacniają nierówności społeczne i kulturowe?
  10. Modele oporu: od data commons po lokalne chmury
    – alternatywne modele zarządzania danymi i technologią jako forma cyfrowej suwerenności.

Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 1.12.2025 roku.

Serdecznie zapraszamy!
Redakcja czasopisma „AUPC. Studia de Cultura”

- Cyborg, postczłowiek, techno-ciało: figury hybrydyczne w kulturze, mediach, sztuce i literaturze (nabór tekstów do 10.02.2026)

Współczesna kultura coraz śmielej rozbraja granice między tym, co ludzkie, a tym, co technologiczne. Figura cyborga – hybrydy ciała i maszyny – stała się nie tylko motywem literackim i filmowym, lecz także epistemologicznym narzędziem do myślenia o świecie po rewolucji biotechnologicznej, informacyjnej i sensorycznej. Wraz z nią pojawia się postać postczłowieka – bytu przekraczającego klasyczne antropologiczne ramy podmiotu, kwestionującego binarne podziały natura/kultura, organizm/technologia, człowiek/maszyna.

Numer ten poświęcony będzie kulturoznawczej refleksji nad cyborgizacją ciała, estetykami posthumanizmu, technologiczną redefinicją ucieleśnienia i sztuką hybrydyczną, która coraz częściej przekracza granice gatunkowe, materialne i konceptualne.

Proponowane obszary tematyczne:

  1. Ciało zmodernizowane, ciało przekroczone
    – cyborg jako figura krytyczna; przemiany cielesności w kontekście technologii augmentacyjnych, bioinżynierii i neurointerfejsów.
  2. Antropomorfizacja technologii i technomorficzna wyobraźnia kultury
    – kultura, w której maszyny zaczynają „mówić”, „odczuwać” i „reagować”; AI jako figura kulturowa i mit technologiczny.
  3. Postczłowiek w świetle transhumanizmu i jego krytyki
    – postludzka kondycja jako projekt utopijny, dystopijny lub dekonstrukcyjny; spory o granice człowieczeństwa.
  4. Cyborg w sztuce i literaturze: od Donny Haraway po sztukę biointerfejsów
    – jak postać cyborga i motyw fuzji z technologią przeobraża narracje literackie, praktyki artystyczne i formy wyrazu?
  5. Ucieleśnione media i somatechnologie
    – mediacje dotykowe, sensoryczne, neuroestetyczne; technologia jako przedłużenie ciała i zmysłów; media performatywne.
  6. Nowe sztuki hybrydyczne
    – bioart, robot art, sztuka generatywna, sztuka interfejsu; jakie formy estetyki i polityki oferują technologie 4.0?
  7. Maszyny afektywne i intymność z technologią
    – emocje, relacje, przywiązanie i empatia wobec sztucznych bytów; erotyzacja maszyn, algorytmy pragnienia.
  8. Posthumanizm krytyczny a kultura codzienna
    – jak posthumanistyczne imaginaria wnikają w popularną kulturę, gry, reklamy, modę i narracje mediów cyfrowych?
  9. Technologie i granice tożsamości
    – cielesność trans, queerowanie cyborga, technologia jako narzędzie negocjowania tożsamości płciowych, rasowych, gatunkowych.
  10. Techno-utopie i bio-dystopie
    – fantazje o nieśmiertelności, cyfrowej transcendencji, ale też groźby totalnej kontroli, zaniku intymności, utraty cielesności.

Zapraszamy do przesyłania oryginalnych artykułów naukowych dotyczących zakreślonej powyżej problematyki, szczególnie tekstów empirycznych i teoretycznych prezentujących wyniki badań własnych. Gotowe artykuły przygotowane zgodnie z wymaganiami edytorskimi czasopisma prosimy przesyłać w formie edytowalnych plików (doc, docx) na adres: studiadecultura@gmail.com do 10.02.2026 roku.