Abstrakt
W artykule skoncentrowano się na pojęciu ciężkości i jego wykorzystaniu w kontekście muzyki metalowej. Najpierw analizowano tę kategorię w pracach innych badaczy zainteresowanych muzyką metalową, a następnie starano się znaleźć punkt zbieżności pomiędzy różnymi definicjami ciężkości poprzez filozofię Gilles‘a Deleuze'a i filozofię Deleuzo-Guattariańską. W ten sposób w pracy połączono zarówno kulturowe podejście do badania muzyki, jak i podejście ekologiczne, tworząc poznawczo-semiotyczną koncepcję ciężkości jako ambaras fizyczno-przestrzennych właściwości dźwięku i doświadczenia muzycznego słuchacza.
Bibliografia
Berger Harris. 1999. Metal, Rock and jazz: Perception and the phenomenology of musical experience. Middletown.
Zobacz w Google Scholar
Berger Harris, Fales Cornelia. 2005. “Heaviness” in the Perception of Heavy Metal Guitar Timbres: The Match of Perceptual and Acoustic Features over Time. In: Wired for Sound: Engineering and Technologies in Sonic Cultures. Paul D. Green, Thomas Porcello (eds.). Middletown.
Zobacz w Google Scholar
Deleuze Gilles. 1994. Difference and Repetition. Paul Patton (transl.). London.
Zobacz w Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2001. Co je filosofie?: Miroslav Petříček ml. (transl.). Cyril Říha (ed.). Prague.
Zobacz w Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2010. Tisíc Plošin: Kapitalismus a Schizofrenie II. Marie Caruccio Caporale (transl.). Miroslav Petříček (ed.). Prague.
Zobacz w Google Scholar
Herbst Jan-Peter. 2017. “Shredding, tapping and sweeping: Effects of guitar distortion on playability and expressiveness in rock and metal solos”. Metal Music Studies no. 3(2). 231–250.
Zobacz w Google Scholar
Herbst Jan-Peter. 2018. “Heaviness and the electric guitar: Considering the interaction between distortion and harmonic structures”. Metal Music Studies no. 4(1). 95–113.
Zobacz w Google Scholar
Huron David. 2015. “Cues and Signals: An Ethological Approach to Music-Related Emotion”. Signata no. 6. 331–351.
Zobacz w Google Scholar
Huron David. 2006. Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. London.
Zobacz w Google Scholar
Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Moore Allan F. 2012. Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. Farnham.
Zobacz w Google Scholar
Moore Allan F., Dockwray Ruth. 2008. “The Establishment of the Virtual Performance Space in Rock”. Twentieth-Century Music no. 5(2). 219–241.
Zobacz w Google Scholar
Morton Eugene S. 1977. “On the occurrence and significance of motivation-structural rules in some bird and mammal sounds”. American Naturalist no. 111(981). 855–
Zobacz w Google Scholar
Mynett Mark. 2012. “Achieving Intelligibility whilst Maintaining Heaviness when Producing Contemporary Metal Music”. Journal on the Art of Record Production no. 6. https://www.arpjournal.com/asarpwp/achieving-intelligibility-whilst-maintaining-heaviness-when-producing-contemporary-metal-music/ (access: 15.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Mynett Mark. 2013. Contemporary Metal Music Production. Huddersfield.
Zobacz w Google Scholar
Phillipov Michelle. 2012. Death Metal and Music Criticism: Analysis at the Limits. Plymouth.
Zobacz w Google Scholar
Švantner Martin. 2019. “Inferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosis”. Cognitive Semiotics no. 35(1/2). 93–115.
Zobacz w Google Scholar
Thall Tv, YouTube, “FRACTALIZE – suneater”, www.youtube.com/watch?v=8nxN2x3_xsI (access: 15.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal: The Music And Its Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar
Wiederhorn Jon, Turman Katherine. 2013. Louder Than Hell: The Definitive Oral History of Metal. New York.
Zobacz w Google Scholar
Zagorski-Thomas Simon. 2012. Musical Meaning And The Musicology of Record Production. In: Black Box Pop: Analysen populärer Musik. Dietrich Helms, Thomas Phleps (eds.). Bielefeld. 135–147.
Zobacz w Google Scholar
Zagorski-Thomas Simon. 2015. An Analysis of Space, Gesture and Interaction in Kings of Leon’s ‘Sex On Fire’. In: Song Interpretation in 21st-Century Pop Music. Ralf von
Zobacz w Google Scholar
Appen, André Doehring, Dietrich Helms, Allan F. Moore (eds.). Farnham. 115–132.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.