Heaviness: A Key Concept of Metal Music Through the Lens of Deleuzian Philosophy
PDF (English)

Słowa kluczowe

metal music
heaviness
intensity
percept
affect muzyka metalowa
ciężkość
intensywność
percepcja
afekt

Jak cytować

Volák, V. (2022). Heaviness: A Key Concept of Metal Music Through the Lens of Deleuzian Philosophy. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(3), 53–62. https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.4

Abstrakt

W artykule skoncentrowano się na pojęciu ciężkości i jego wykorzystaniu w kontekście muzyki metalowej. Najpierw analizowano tę kategorię w pracach innych badaczy zainteresowanych muzyką metalową, a następnie starano się znaleźć punkt zbieżności pomiędzy różnymi definicjami ciężkości poprzez filozofię Gilles‘a Deleuze'a i filozofię Deleuzo-Guattariańską. W ten sposób w pracy połączono zarówno kulturowe podejście do badania muzyki, jak i podejście ekologiczne, tworząc poznawczo-semiotyczną koncepcję ciężkości jako ambaras fizyczno-przestrzennych właściwości dźwięku i doświadczenia muzycznego słuchacza.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.4
PDF (English)

Bibliografia

Berger Harris. 1999. Metal, Rock and jazz: Perception and the phenomenology of musical experience. Middletown.
Zobacz w Google Scholar

Berger Harris, Fales Cornelia. 2005. “Heaviness” in the Perception of Heavy Metal Guitar Timbres: The Match of Perceptual and Acoustic Features over Time. In: Wired for Sound: Engineering and Technologies in Sonic Cultures. Paul D. Green, Thomas Porcello (eds.). Middletown.
Zobacz w Google Scholar

Deleuze Gilles. 1994. Difference and Repetition. Paul Patton (transl.). London.
Zobacz w Google Scholar

Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2001. Co je filosofie?: Miroslav Petříček ml. (transl.). Cyril Říha (ed.). Prague.
Zobacz w Google Scholar

Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2010. Tisíc Plošin: Kapitalismus a Schizofrenie II. Marie Caruccio Caporale (transl.). Miroslav Petříček (ed.). Prague.
Zobacz w Google Scholar

Herbst Jan-Peter. 2017. “Shredding, tapping and sweeping: Effects of guitar distortion on playability and expressiveness in rock and metal solos”. Metal Music Studies no. 3(2). 231–250.
Zobacz w Google Scholar

Herbst Jan-Peter. 2018. “Heaviness and the electric guitar: Considering the interaction between distortion and harmonic structures”. Metal Music Studies no. 4(1). 95–113.
Zobacz w Google Scholar

Huron David. 2015. “Cues and Signals: An Ethological Approach to Music-Related Emotion”. Signata no. 6. 331–351.
Zobacz w Google Scholar

Huron David. 2006. Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. London.
Zobacz w Google Scholar

Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Moore Allan F. 2012. Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. Farnham.
Zobacz w Google Scholar

Moore Allan F., Dockwray Ruth. 2008. “The Establishment of the Virtual Performance Space in Rock”. Twentieth-Century Music no. 5(2). 219–241.
Zobacz w Google Scholar

Morton Eugene S. 1977. “On the occurrence and significance of motivation-structural rules in some bird and mammal sounds”. American Naturalist no. 111(981). 855–
Zobacz w Google Scholar

Mynett Mark. 2012. “Achieving Intelligibility whilst Maintaining Heaviness when Producing Contemporary Metal Music”. Journal on the Art of Record Production no. 6. https://www.arpjournal.com/asarpwp/achieving-intelligibility-whilst-maintaining-heaviness-when-producing-contemporary-metal-music/ (access: 15.05.2021).
Zobacz w Google Scholar

Mynett Mark. 2013. Contemporary Metal Music Production. Huddersfield.
Zobacz w Google Scholar

Phillipov Michelle. 2012. Death Metal and Music Criticism: Analysis at the Limits. Plymouth.
Zobacz w Google Scholar

Švantner Martin. 2019. “Inferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosis”. Cognitive Semiotics no. 35(1/2). 93–115.
Zobacz w Google Scholar

Thall Tv, YouTube, “FRACTALIZE – suneater”, www.youtube.com/watch?v=8nxN2x3_xsI (access: 15.05.2021).
Zobacz w Google Scholar

Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal: The Music And Its Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar

Wiederhorn Jon, Turman Katherine. 2013. Louder Than Hell: The Definitive Oral History of Metal. New York.
Zobacz w Google Scholar

Zagorski-Thomas Simon. 2012. Musical Meaning And The Musicology of Record Production. In: Black Box Pop: Analysen populärer Musik. Dietrich Helms, Thomas Phleps (eds.). Bielefeld. 135–147.
Zobacz w Google Scholar

Zagorski-Thomas Simon. 2015. An Analysis of Space, Gesture and Interaction in Kings of Leon’s ‘Sex On Fire’. In: Song Interpretation in 21st-Century Pop Music. Ralf von
Zobacz w Google Scholar

Appen, André Doehring, Dietrich Helms, Allan F. Moore (eds.). Farnham. 115–132.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.