Eso-kitsch in Czech Folk Metal: A Case Study of the Band Odraedir
PDF (English)

Słowa kluczowe

folk metal
współczesne pogaństwo
studia nad metalem
kicz
czeska scena muzyki pogańskiej contemporary Paganism
metal studies
kitsch
Czech Pagan music scene

Jak cytować

Krajtl, O., & Puchovský, M. (2022). Eso-kitsch in Czech Folk Metal: A Case Study of the Band Odraedir. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(3), 122–140. https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.9

Abstrakt

W niektórych mediach można spotkać się z zarzutem, że pogańska muzyka folk-metalowa jest „komercyjna”, tworzona przede wszystkim dla zysku. Jesteśmy przekonani, że takie rozróżnienie jest bezwartościowe, niemierzalne, nieweryfikowalne z analitycznego punktu widzenia. Jednak w obrębie danego gatunku muzycznego fani i krytycy muzyczni nadal rozróżniają bardzo odmienne pod względem jakości utwory. Dlatego proponujemy zastąpienie niejasnego terminu „produkcja komercyjna” terminem kicz ezoteryczny („ezo-kicz”), który opiera się na analityczno-estetycznej teorii kiczu Tomáša Kulki. Na przykładach z czechosłowackiej sceny folk-metalowej postaramy się pokazać, że ezo-kicz jest odpowiednim narzędziem do identyfikacji utworów muzycznych, które charakteryzują się nie tyle wartością ekonomiczną, twórczą czy duchową, ile przede wszystkim estetyczną.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.3.9
PDF (English)

Bibliografia

Adorno Thoeodor, Horkheimer Max. 2009. Dialektika osvícenství: Filosofické fragmenty. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Broch Hermann. 2002. Geist and Zeitgeist: The spiritual in an unspiritual age. New York.
Zobacz w Google Scholar

Gaut Berys. 2010. Art as a cluster concept. In: What is Art? Texts in 20th Century Anglo-American Aesthetics. Tomáš Kulka, Denis Ciporanov (eds.). Červený Kostelec. 377–402.
Zobacz w Google Scholar

Călinescu Matei. 1987. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham.
Zobacz w Google Scholar

Commercial Definition & Meaning | Britannica Dictionary. https://www.britannica.com/dictionary/commercial (access: 01.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Eco Umberto. 2006. Skeptikové a tešitelé. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Foucault Michel. 2016. Myšlení vnějšku. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Frith Simon. 1996. Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Greenberg Clement. 1986. The Collected Essays and Criticism, vol. I, Perceptions and Judgements 1939–1944. Chicago.
Zobacz w Google Scholar

H. 2012. Recenze: Chernobor – Koloběh Luny. Sigmagott. http://sicmaggot.cz/recenze/chernobor-kolobeh-luny/ (access: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Hanegraaff Wouter. 1996. New Age Religion and Western Culture: Esotericism in the Mirror of Secular Thought. London.
Zobacz w Google Scholar

Heesch Florian. 2010. Metal for Nordic Men: Amon Amarth’s Representations of Vikings. In: The Metal Void: First Gatherings. Niall W. R. Scott, Imke von Helden (eds.). Oxford. 71–81.
Zobacz w Google Scholar

Horák Pavel. 2018. Křesťanské koncepty v myšlení a praxi současných novopohanů. Dissertation thesis. Pardubice.
Zobacz w Google Scholar

Ježura. 2012. Recenze: Odraedir – Pagan Forest. Sigmagott. http://sicmaggot.cz/recenze/odraedir-pagan-forest/ (access: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Kivy Peter. 2004. The Profundity of Music, in Lamarque Peter and Stein. In: Aesthetics and the Philosophy of Art: The Analytic Tradition. Haugom Olsen (ed.). Oxford. 463–469.
Zobacz w Google Scholar

Kozák Jan. 2017. Odin: Mýtus, rituál, iniciace. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Kulka Tomáš. 1994. Umění a kýč. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Lyon David. 2002. Ježíš v Disneylandu: Náboženství v postmoderní době. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Mařanová Lucie. 2019. “ELUVEITIE – Zemři a buď znovuzrozen”. Spark no. 311(28). 29–32.
Zobacz w Google Scholar

Sage Vanessa. 2009. “Encountering the Wilderness, Encountering the Mist: Nature, Romanticism, and Contemporary Paganism”. Anthropology of Consciousness no. 20(1). 27–52.
Zobacz w Google Scholar

Moore Allan. 2002. “Authenticity as Authentication”. Popular Music no. 21(2). 209–233.
Zobacz w Google Scholar

Mukařovský Jan. 1936. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Partridge Christopher. 2004. The re-enchantment of the West: Alternative spiritualities, sacralization, popular culture, and occulture. Volume I. London.
Zobacz w Google Scholar

Mynett Mark. 2020. Maximum Sonic Impact: (Authenticity/Commerciality) Fidelity-Dualism in Contemporary Metal Music Production. In: The Bloomsbury Handbook of Music Production. Simon Zagorski-Thomas, Andrew Bourbon (eds.). New York–London–Oxford–New Delhi–Sydney. 293–303.
Zobacz w Google Scholar

Osborne Richard, Laing David. 2021. Music by Numbers: The Use and Abuse of Statistics in the Music Industries. Bristol.
Zobacz w Google Scholar

Pachmanová Martina, Dvořák Joachim. 2000. “Interview o kýči s profesorem estetiky Tomášem Kulkou”. Labyrint Revue no. 7–8. 23–29.
Zobacz w Google Scholar

Odraedir. O kapele. Bandzone. https://bandzone.cz/odraedir?at=info (access: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Odraedir. Encyclopaedia Metallum. https://www.metal-archives.com/bands/Odraedir/3540346916 (access: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Odraedir – Pagan Forest. Encyclopaedia Metallum. https://www.metal-archives.com/albums/Odraedir/Pagan_Forest/341938 (access: 25.02.2022)
Zobacz w Google Scholar

Odraedirofficial. 2011. Odraedir – Pagan Forest (demo 2011). https://www.youtube.com/watch?v=3z25gVj_Scg&ab_channel=Odraedirofficial (access: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Pospíšil Zdeněk. 2019. “Ušný průplach: Chrigel Glanzmann—Eluveitie”. Spark no. 317(28). 38–39.
Zobacz w Google Scholar

Pospíšil Zdeněk. 2018. “AMON AMARTH – Vikingové budoucnosti”. Spark no. 306(27). 28–33.
Zobacz w Google Scholar

Rezek Petr. 1991. Filosofie a politika kýče. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Rossolatos George. 2015. “Servicing a Heavy Metal Fandom Posthumously: A Sociosemiotic Account of Collective Identity Formation in Dio’s Memorial”. Social Semiotics no. 25(5). 633–655.
Zobacz w Google Scholar

Savapip. 2017. Jakub DRŽMÍŠEK (ODRAEDIR)—Našim nejaktuálnějším plánem je příprava materiálu na další album. Metalforever & Metal Men. https://www.metalforever.info/article.php?id=32486 (access: 01.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Savapip. 2020. Jakub DRŽMÍŠEK (ODRAEDIR)—Je to sakra příjemný bonus získat trochu uznání od lidí. Metalforever & Metal Men. https://www.metalforever.info/article.php?id=34782 (access: 01.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Scruton Roger. 2000. “Kýč a soudobé dilema”. Labyrinth Revue no. 7–8. 17–119.
Zobacz w Google Scholar

Simpson Scott. 2000. Native Faith: Polish Neo-Paganism at the Brink of the 21st Century. Krakow.
Zobacz w Google Scholar

Simpson Scott. 2012. Strategies for Constructing Religious Practise in Polish “Rodzimowierstwo”. In: Walking the Old Ways: Studies in Contemporary European Paganism. Adam Anczyk, Halina Grzymała-Moszczyńska (eds.). Katowice. 11–37.
Zobacz w Google Scholar

Strmiska Michael F. (ed.). 2005. Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives. Santa Barbara.
Zobacz w Google Scholar

Strmiska Michael F. 2012. Paganism-Inspired Folk Music, Folk Music-Inspired Paganism, and New Cultural Fusions in Lithuania and Latvia. In: Brill Handbook of New Religions and Cultural Productions. Carole Cusack, Alex Norma (eds.). Leiden. 349–98.
Zobacz w Google Scholar

Vrzal Miroslav. 2017. “Pagan Terror: The Role of Pagan Ideology in Church Burnings and the 1990s Norwegian Black Metal Subculture”. Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies no. 19(2). 173–204.
Zobacz w Google Scholar

Walser Robert. 1993. Running with The Devil: Power, Gender and Madness in Heavy Metal Music. Middletown.
Zobacz w Google Scholar

Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal: The Music and Its Culture. New York.
Zobacz w Google Scholar

Weinstein Deena. 2014. Pagan Metal. In: Pop Pagans: Paganism and Popular Music. Donna Weston, Andy Bennet (eds.). London. 58–76.
Zobacz w Google Scholar

Weston Donna, Bennet Andy (eds.). 2014. Pop Pagans: Paganism and Popular Music. London.
Zobacz w Google Scholar

Weston Donna. 2017. Paganism and Popular Music. In: The Bloomsbury Handbook of Religion and Popular Music. Christopher Partridge, Marcus Moberg (eds.). London–New York. 184–198.
Zobacz w Google Scholar

Odraedir, Pagan Forest, Independent 2011.
Zobacz w Google Scholar

Odraedir, Troll’s Cave, Independent 2013.
Zobacz w Google Scholar

Odraedir, Legends of the Dark Times, Independent 2017.
Zobacz w Google Scholar

Odraedir, Treason, Independent 2021.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.