W sztuce ucieleśnione. Strach i „ciało Rosji” w wideoklipie „Straszno” rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis
PDF

Słowa kluczowe

emocje ucieleśnione
wideoklip
ekonomia strachu
cielesność
korposfera embodied emotions
videoclip
economics of fear
corporeality

Jak cytować

Jewdokimow, D. (2025). W sztuce ucieleśnione. Strach i „ciało Rosji” w wideoklipie „Straszno” rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(1), 11–28. https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.1

Abstrakt

Artykuł składa się z dwóch ściśle ze sobą związanych części. W pierwszej autorka formułuje podstawowe założenia teoretyczne tworzące ramę, na której opiera się próba analizy kulturowej wybranego tekstu multimedialnego – wideoklipu rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis, przeprowadzona w drugiej części artykułu. Przywołując wybrane ujęcia emocji podkreślające ich relacyjną naturę, autorka zakłada, że mają charakter rozszerzony i ucieleśniony, obiekt emocji jest kulturowo konstruowany (Łotman) i cyrkuluje (Ahmed). Głównym celem artykułu pozostaje rekonstrukcja znaczeń kulturowych i emocji zakodowanych w analizowanym wideoklipie. Niezwykle istotny jest tutaj społeczno‑kulturowy i polityczny kontekst utworu, pozwalający odbiorcy zrozumieć proces kulturowej konstrukcji przedmiotu emocji, w tym konkretnym przypadku strachu. Obiekt ten staje się niejednoznaczny, tranzytywny, poddany ciągłej cyrkulacji, co powoduje dezorientację i poczucie ciągłego niepokoju; obiektem strachu może być każdy i wszędzie, co ostatecznie konstytuuje „ontologię niepokoju”.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.1.1
PDF

Bibliografia

Ahmed Sara. 2014. The Cultural Politics of Emotion. Edinburg.
Zobacz w Google Scholar

Bierdiajew Mikołaj. 1999. Rosyjska idea. J. C. – S. W. (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bierdiajew Nikolai. 2004. Dusza Rossii. W: Russkaja Idea. Sbornik proizwiedienij russkich mysliteliej. Evgienij Wasiljew (red.). Moskwa. 289–317.
Zobacz w Google Scholar

Colombetti Giovanna. 2014. The Feeling Body. Cambridge–London.
Zobacz w Google Scholar

Dostojewski Fiodor M. 1992. Zbrodnia i kara. Czesław Jastrzębiec‑Kozłowski (przeł.). Londyn.
Zobacz w Google Scholar

Dziadek Adam. 2014. Projekt krytyki somatycznej. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Finol José H. 2014. “On the Corposphere”. Chinese Semiotic Studies vol. 10 is. 3.
Zobacz w Google Scholar

Jewdokimow Dorota. 2006. Zagadka „duszy rosyjskiej”. Próba analizy zjawiska. W: Fenomen duchowości. Anna Grzegorczyk, Jacek Sójka, Rafał Koschany (red.). Poznań. 157–170.
Zobacz w Google Scholar

Kantorowicz Ernst H. 2008. „Misteria państwa. Pewien koncept absolutystyczny i jego późnośredniowieczne korzenie, przeł. Robert Pawlik”. Kronos nr 8. 23–41.
Zobacz w Google Scholar

Kolmogova AnastasiaV. 2015. “Frame Modeling of Social Emotion of Pride in the Context of Distributed Cognition Theory”. Procedia – Social and Behavior Sciences vol. 200. 267–272.
Zobacz w Google Scholar

Lotman Yurij. 1998. „Okhota za ved’mami. Semiotika strakha”. Sign Systems Studies vol. 26. 61–82.
Zobacz w Google Scholar

Łotman Jurij. 2017. O semiosferze. W: idem. Historia, kultura, literatura. Bogusław Żyłko (przeł.). Gdańsk. 93–113.
Zobacz w Google Scholar

Łotman Jurij. 2018. Nieprzewidywalne mechanizmy kultury. Bogusław Żyłko (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Musolff Andreas. 2021. National Conceptualisations of the Body Politic: Cultural Experience and Political Imagination. Singapore.
Zobacz w Google Scholar

Myrdzik Barbara. 2017. „O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych”. Annales. Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. Lublin – Polonia. Sectio N vol. 2, s. 115–128.
Zobacz w Google Scholar

Ross Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Ewa Klekot (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Shusterman Richard. 2007. O sztuce i życiu. Od poetyki hip‑hopu do filozofii somatycznej. Wojciech Małecki (oprac. i przeł.).Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Wachowski Witold. 2021. „Ekologia poznawcza jako tradycja badawcza”. Argument. Biannual Philosophical Journal vol. 11 nr 1. 33–53.
Zobacz w Google Scholar

«Все хотят свободной дискуссии». SHORTPARIS в Онеге: необыкновенный концерт у Полярного круга, https://www.youtube.com/watch?v=D99QwhO0zSU&t=1s (dostęp: 22.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

https://genius.com/Grazhdanskaya‑oborona‑we‑are‑ice‑lyrics (dostęp: 18.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

«Медуза» публикует новый список «запрещенных российских музыкантов», https://meduza.io/feature/2024/02/08/meduza‑publikuet‑novyy‑spisok‑zapreschennyh‑rossiyskih‑muzykantov (dostęp: 18.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

Овчинников Н., «Страшно» – это саундтрек жизни в России 2019 года»: интервью с группой Shortparis, https://daily.afisha.ru/music/11980-strashno‑eto‑saundtrek‑zhizni‑v‑rossii-2019-goda‑intervyu‑s‑gruppoy‑shortparis/ (dostęp: 22.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

SHORTPARIS в Бертгольд Центре, https://www.youtube.com/watch?v=X782DLFDjZs (dostęp: 06.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

SHORTPARIS: страх, ненависть и тело России #ещенепознер, https://www.youtube.com/watch?v=EOaOicuTwjU&t=614s (dostęp: 14.01.2025).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.