Ku dydaktyce afirmatywnej
PDF

Słowa kluczowe

dydaktyka
relacje władzy
wzmocnienie
neoliberalizm
didactics
power relations
empowerment
neoliberalism

Jak cytować

Rogowska-Stangret, M. (2016). Ku dydaktyce afirmatywnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 8(1), 57–65. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/3185

Abstrakt

Artykuł „Ku dydaktyce afirmatywnej” jest opisem projektu mającego na celu przyjrzenie się doświadczeniu uczenia (się) w sposób systemowy i kompleksowy oraz próbę określenia warunków, które sprzyjałyby wartościom inkluzywności, tolerancji, uważności,  współodpowiedzialności i zaangażowaniu oraz wspierałyby działanie na ich rzecz. Projekt ma charakter otwarty i składa się z dwóch części. Część krytyczna opisuje zastaną sytuację i główne zagrożenia z nią związane. Część afirmatywna jest próbą wypracowania pozytywnych wskazań, które sprzyjałyby zmianom w podejściu do dydaktyki.
PDF

Bibliografia

Alaimo S. 2010. Bodily Natures. Science, Environment, and the Material Self. Bloomington: Indiana University Press.
Zobacz w Google Scholar

Butler J. 2010 [1997]. Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, A. Ostolski (przeł.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Butler J. 2011 [2009]. Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania?, A. Czarnacka (przeł.). Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Zobacz w Google Scholar

Butler J. 2004. Undoing Gender. New York, London: Routledge.
Zobacz w Google Scholar

Domańska E. 2014. „Humanistyka afirmatywna. Płeć i władza po Butler i Foucaulcie”. Kultura współczesna 4 : 117–129.
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. 2013. Kim pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki, K.M. Jaksender (przeł.). Kraków: Wydawnictwo Libron oraz Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. 1998 [1975]. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, T. Komendant (przeł.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. 1998 [1982]. Podmiot i władza, J. Zychowicz (przeł.). Lewą Nogą 10 : 174–192.
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. 1983. On the Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress. W H.L. Dreyfus, P. Rabinow, Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics, 229–252. Chicago: The University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Freire P., I. Shot. 1987. A Pedagogy for Liberation. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Macmillam.
Zobacz w Google Scholar

Gill R. 2009. Breaking the silence: The hidden injuries of neo-liberal academia. W Secrecy and Silence in the Research Process: Feminist Reflections, R. Flood, R. Gill (red.). London: Routledge.
Zobacz w Google Scholar

Hinton P., P. Treusch (red.). 2015. Teaching with Feminist Materialisms. Utrecht: ATGENDER.
Zobacz w Google Scholar

Illich I. 2010. Odszkolnić społeczeństwo, Ł. Mojsak (przeł.), Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

Kafka F. 1957. Kolonia karna. W F. Kafka, Wyrok, J. Kydryński (przeł.), 140–183. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Okely J. (2007), Uprzywilejowane, wyćwiczone i ułożone. Szkoły z internatem dla dziewcząt, M. Petryk i A. Kościańska (przeł.). W Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom 2, Kobiecość, męskość, seksualność, R.E. Hryciuk i A. Kościańska (red.), 76–107. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Sullivan N. 2015. Somatechnics of swallowing, wykład na konferencji Open Embodiments: Locating Somatechnics in Tucson na University of Arizona w Tucson (15–18.04.2015).
Zobacz w Google Scholar

Wilson E.A. 2004. Gut Feminism. W differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 15 (4) : 66–94.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.