Wątki futurystyczne i cyberpunkowe w wybranych telewizyjnych produkcjach popkultury w kontekście retoryczno-językoznawczej analizy utworu audiowizualnego
PDF

Słowa kluczowe

wątki futurystyczne
cyberpunk
popkultura
telewizja
retoryka
futuristic themes
popculture
television
rhetoric
linguistics

Jak cytować

Jakiel, R. (2018). Wątki futurystyczne i cyberpunkowe w wybranych telewizyjnych produkcjach popkultury w kontekście retoryczno-językoznawczej analizy utworu audiowizualnego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(4), 104–115. https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.10

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.9.4.10

W artykule pokazano liczne możliwości podjęcia analizy językoznawczej filmów zawierających wątki futurystyczne i cyberpunkowe. Dokonany przeze mnie wybór materiału badawczego był nietypowy. Większość wybranych seriali telewizyjnych nie stanowi klasycznego przykładu analizowanej przeze mnie literatury i jej adaptacji. Próbowałem odnaleźć i opisać popkulturowe produkty tylko zainspirowane literaturą futurystyczną i cyberpunkową; takie, które nie muszą spełniać wszystkich warunków stawianych pracom tego nurtu, np. Westworld (HBO), Doctor Who (BBC) and Mr. Robot (USA Network). Moim celem było zebranie i omówienie interesujących jednostek językowym i ich najróżniejszych złożonych zastosowań, które mogą interesować badaczy retoryki i językoznawców. Niektóre audiowizualne utwory opisałem jedynie pokrótce. Stanowić mają one zaproszenie do dalszych badawczych aktywności: Black Mirror (Channel 4 / Netflix), Extant (CBS).

Futuristic and cyberpunk themes in popculture television shows and rhetoricallinguistic analysis of audiovisual work

The purpose of this paper was to show a number of linguistic analysis possibilities of futuristic and cyberpunk movie themes. My choice of material was untypical; Many of my chosen TV-shows were not the classical example of analyzed type of literature and its adaptations. I attempted to find and describe popculture products inspired by futuristic and cyberpunk literature, which don’t have to meet all the conditions for being defined as cyberpunk work, for example: Westworld (HBO), Doctor Who (BBC), and Mr. Robot (USA Network). My goal was to collect and discuss interesting language units and their combinations which may be used as material in rhetoric and linguistic studies. Some of the examples used were only succinctly described as an invitation to further scholarly activities: Black Mirror (Channel 4 / Netflix), Extant (CBS).

https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.10
PDF

Bibliografia

Bartoszewicz Iwona. 2008. Krainy retoryczne. Zapiski z podróży. Wrocław: Atut.
Zobacz w Google Scholar

Bendyk Edwin. 2005. „Duch w maszynie”. Polityka nr 12. 80–82.
Zobacz w Google Scholar

Brzygutko Wacław. 2014. Maszyny w filozofii (seria artykułów popularnonaukowych). http://machinamysli.org/category/wszystkie-wpisy/opracowania/maszyny-w-filozofii/page/2/ [dostęp: 1.12.2016].
Zobacz w Google Scholar

Clark Andy, D. Chalmers. 1998. Umysł rozszerzony. M. Miłkowski (przeł.). W Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje. M. Miłkowski, R. Poczobut (red.). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. 343–359.
Zobacz w Google Scholar

Diekmannshenke Hans-Joachim, M. Klemm, H. Stöckl (red.). 2011. Bildlinguistik: Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Zobacz w Google Scholar

Göttert Kar-Heinz. 2009. Einführung in die Rhetorik: Grundbegriffe – Geschichte – Rezeption. Paderborn: UTB.
Zobacz w Google Scholar

Gözen Jiré Emine. 2014. Cyberpunk Science Fiction. Literarische Fiktionen und Medientheorie. Bielefeld: Transcript.
Zobacz w Google Scholar

Hebben Frank, A. Skora (red.). 2013. Fieberglasträume: kybernetische Kurzgeschichten. Mülheim: Begedia Verlag.
Zobacz w Google Scholar

Holz Martin. 2006. Traversing virtual spaces: body, memory and trauma in cyberpunk. Heidelberg: Winter.
Zobacz w Google Scholar

Knorr Alexander. 2011. Cyberanthropology. Wuppertal: Peter Hammer.
Zobacz w Google Scholar

Korolko Mirosław. 1998. Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zobacz w Google Scholar

Księski Krzysztof. 2012. „Dystopijna wizja świata bliskiego zasięgu. Cyberpunk jako złożone zjawisko kulturowe. Zarys zjawiska”. Kultura i Historia nr 21. http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/kultura-i-historia-nr-212012 [dostęp: 1.01.2018].
Zobacz w Google Scholar

Kurzweil Raymond. 2005. The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. London: Penguin.
Zobacz w Google Scholar

Pitrus Andrzej. 2013. „Nie tylko Matrix czyli okolice Cyberpunku”. Kino nr 4. 44–46.
Zobacz w Google Scholar

Rewolucja dokonana – czym jest cyberpunk. Rozmowa Krzysztofa Loski, Andrzeja Świecha i Tomasza Tkaczyka. (2002). Ha!art nr 11–12. http://www.cybertech.net.pl/online/system/ZINek3/rozwazania/plik/cyberpunk.htm [dostęp: 6.01.2018].
Zobacz w Google Scholar

Skowronek Bogusław. 2014. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Sterling Bruce (red.). 1986. Mirrorshades: The Cyberpunk Anthology. New York: Arbor House.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.