Narzędzia i metody humanistyki cyfrowej w badaniach świata mediów
PDF

Słowa kluczowe

humanistyka cyfrowa
nowe media
filmy
Gwiezdne wojny
wizualizacja
digital humanities
new media
films
Star Wars
visualization

Jak cytować

Radomski, A. (2018). Narzędzia i metody humanistyki cyfrowej w badaniach świata mediów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(4), 116–127. https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.11

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.9.4.11

Artykuł prezentuje narzędzia i metody do badania nowych mediów. Autor opisuje programy stworzone przez nowy nurt w nauce zwany humanistyką cyfrową. Główną tezą jest stwierdzenie, że największym problemem współczesnego medioznawstwa jest badanie wielkich kolekcji danych - czyli big data. W artykule przedstawione nowe sposoby badania filmów na przykładzie analizy Gwiezdnych wojen. Główną metodą interpretacji i prezentacji wyników badań była wizualizacja.

Tools and Methods of Digital Humanities in Media Studies

The article presents the tools and methods for the study of new media. The author describes the programs created by the new trend in science called digital humanities. The main thesis is that the biggest problem of the contemporary media studies is the study of the great collection of data - which is the big date. In the article presented new ways to study films on the example of analysis of Star Wars. The main method of interpretation and presentation of research results was the visualization.

https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.11
PDF

Bibliografia

Biecek Przemysław. 2016. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Warszawa: Fundacja Naukowa SmarterPoland.pl.
Zobacz w Google Scholar

Cox Michael, D. Ellsworth, 1997. Managing Big Data for Scientific Visualization. New York: ACM Siggraph.
Zobacz w Google Scholar

Cohen Rosenzweig D. 2006. Digital history. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Zobacz w Google Scholar

Domańska Ewa. 2012. Historia egzystencjalna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Gere Cecil. 2002. Digital Culture. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Martz Nathan, J. Warren. 2015. Big Data. New York: Manning Publication.
Zobacz w Google Scholar

Manovich Lev. 2012. How to Follow Software Users. http://manovich.net/content/04-projects/075-how-to-follow-software-users/72_article_2012.pdf [dostęp: 2017].
Zobacz w Google Scholar

Marr Bernard. 2016. Big Data in Practice. London: Kogan Page.
Zobacz w Google Scholar

Mattelart Ammand. 2004. Społeczeństwo informacji. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Mayer-Schonberger Victor, K. Cukier. 2013. Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie. Warszawa: MTBizness.
Zobacz w Google Scholar

Osińska Veslava. 2016. Wizualizacja informacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Zobacz w Google Scholar

Radomski Andrzej. 2015. Humanistyka w świecie Informacjonalizmu. Lublin: Wydawnictwo e-naukowiec.
Zobacz w Google Scholar

Radomski Andrzej, R. Bomba (2013). Zwrot cyfrowy w humanistyce. Lublin: Wydawnictwo e-naukowiec.
Zobacz w Google Scholar

Tabakow Marta, J. Korczak, B. Franczyk. 2014. „Big Data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne”. Informatyka Ekonomiczna nr 1(31). 138–153.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.