Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.9.4.11
Artykuł prezentuje narzędzia i metody do badania nowych mediów. Autor opisuje programy stworzone przez nowy nurt w nauce zwany humanistyką cyfrową. Główną tezą jest stwierdzenie, że największym problemem współczesnego medioznawstwa jest badanie wielkich kolekcji danych - czyli big data. W artykule przedstawione nowe sposoby badania filmów na przykładzie analizy Gwiezdnych wojen. Główną metodą interpretacji i prezentacji wyników badań była wizualizacja.
Tools and Methods of Digital Humanities in Media Studies
The article presents the tools and methods for the study of new media. The author describes the programs created by the new trend in science called digital humanities. The main thesis is that the biggest problem of the contemporary media studies is the study of the great collection of data - which is the big date. In the article presented new ways to study films on the example of analysis of Star Wars. The main method of interpretation and presentation of research results was the visualization.
Bibliografia
Biecek Przemysław. 2016. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Warszawa: Fundacja Naukowa SmarterPoland.pl.
Zobacz w Google Scholar
Cox Michael, D. Ellsworth, 1997. Managing Big Data for Scientific Visualization. New York: ACM Siggraph.
Zobacz w Google Scholar
Cohen Rosenzweig D. 2006. Digital history. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Zobacz w Google Scholar
Domańska Ewa. 2012. Historia egzystencjalna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Gere Cecil. 2002. Digital Culture. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar
Martz Nathan, J. Warren. 2015. Big Data. New York: Manning Publication.
Zobacz w Google Scholar
Manovich Lev. 2012. How to Follow Software Users. http://manovich.net/content/04-projects/075-how-to-follow-software-users/72_article_2012.pdf [dostęp: 2017].
Zobacz w Google Scholar
Marr Bernard. 2016. Big Data in Practice. London: Kogan Page.
Zobacz w Google Scholar
Mattelart Ammand. 2004. Społeczeństwo informacji. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Mayer-Schonberger Victor, K. Cukier. 2013. Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie. Warszawa: MTBizness.
Zobacz w Google Scholar
Osińska Veslava. 2016. Wizualizacja informacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Zobacz w Google Scholar
Radomski Andrzej. 2015. Humanistyka w świecie Informacjonalizmu. Lublin: Wydawnictwo e-naukowiec.
Zobacz w Google Scholar
Radomski Andrzej, R. Bomba (2013). Zwrot cyfrowy w humanistyce. Lublin: Wydawnictwo e-naukowiec.
Zobacz w Google Scholar
Tabakow Marta, J. Korczak, B. Franczyk. 2014. „Big Data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne”. Informatyka Ekonomiczna nr 1(31). 138–153.
Zobacz w Google Scholar