Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.10.4.10
W artykule dokonano analizy zjawiska, jakim jest b-learning w terapii logopedycznej dzieci. Przedstawiono odpowiedzi na hipotezy badawcze z rozprawy doktorskiej autorki pt. „B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci”, w której stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowe technologie korzystnie wpływają na rozwój językowy współczesnych dzieci? Cyfrowy świat niesie nie tylko zagrożenia, ale również korzyści. Logopedzi, którzy są odpowiedzialni za rozwój językowy dzieci, powinni szczególnie uważnie obserwować i badać te zjawiska, by wypracować jak najlepsze metody stymulujące mowę i komunikację „cyfrowych tubylców”.
A child’s language development vs. blended learning
Abstract
The author of the article analyzes the phenomenon of b-learning in speech therapy of children. The article presents answers to research hypotheses from the PhD dissertation of the author, ”B-learning in the diagnosis and speech therapy of children”. The author tries to find an answer to the question whether new technologies have a positive impact on the linguistic development of contemporary children? The digital world has not only risks but also benefits. Speech therapist, who are responsible for the linguistic development of children, should pay particular attention to these phenomena and study them in order to develop the best possible methods of stimulating the speech and communication of ”digital natives”.
Bibliografia
Bajerowa Irena. 1980. Wpływ techniki na ewolucję języka polskiego. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Bendyk Edwin. 2009. „Sieciaki”. Polityka nr 2 (2687). http://www.polityka.pl/nauka/komputeryiinternet/278207,1,sieciaki.read (dostęp: 19.01.2014).
Zobacz w Google Scholar
Buchner Anna, Małgorzata Kisilowska, Maria Wierzbicka. 2016. „Mistrzowie kodowania Junior. Raport z badań”. http://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/03/Mistrzowie-Kodowania-Junior- raport-ko%C5%84cowy.pdf (dostęp: 10.05.2016).
Zobacz w Google Scholar
Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.). 2013. „Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków”. Warszawa. http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_ Diagnoza_Spoleczna_2013pdf (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar
Dzieci aktywne on-line – raport (2007). http://pliki.gemius.pl/Raporty/2007/Gemius_SA_Dzieci_aktywne_online.pdf (dostęp: 27.03.2013).
Zobacz w Google Scholar
Gajek Elżbieta. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Goban-Klas Tomasz. 2002. Edukacja wobec pokolenia SMS-u. W Media i edukacja w dobie integracji. W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.). Poznań. 43–48.
Zobacz w Google Scholar
Goban-Klas Tomasz. 2005. Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Griffiths Mark. 2004. Gry i hazard. Uzależnienie dzieci w okresie dorastania. A. Sawicka-Chrapkowicz (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Grygowski Dariusz 1999. Internet jako medium syntetyczne. W Dzieci a mass media. Materiały z ogólnopolskiego seminarium Zielona Góra – 22–23.10.1998. Warszawa. 76–85.
Zobacz w Google Scholar
Grzenia Jan. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jatkowska Joanna, Kaszubowski Piotr. 2012. Logopedia w internecie. W Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.). Gdańsk. 408–415.
Zobacz w Google Scholar
Jatkowska Joanna, Hennig Natalia. 2013. E-learning w terapii logopedycznej – wyniki badań własnych. W Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej. E. Skorek, K. Kochan (red.). Zielona Góra. 147–161.
Zobacz w Google Scholar
Jatkowska Joanna. 2014. B-learning w terapii logopedycznej dzieci – wyniki innowacji pedagogicznej. W Wokół problemów patologii grup społecznych. F. Makurat, M. Brodnicki, A. Nawrocka (red.). Starogard Gdański. 135–149.
Zobacz w Google Scholar
Jatkowska Joanna. 2016. B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego [niepublikowana praca doktorska].
Zobacz w Google Scholar
Kaczmarek Leon. 1977. Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Keen Andrew. 2007. Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kołodziejczyk Witold, Polak Marcin. 2011. „Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia”. http//www.instytutobywatelski.pl (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar
Łuczyński Edward. 2005. Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii. W Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Opole. 13–42.
Zobacz w Google Scholar
Morańska Danuta. 2012. Netbooki w edukacji dzieci młodszych. Refleksje z badań. W Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym. B. Siemieniecki (red.). Toruń. 473–496.
Zobacz w Google Scholar
Morbitzer Janusz. 2010. Szkoła w pułapce internetu. W Człowiek – Media – Edukacja. J. Morbitzer, E. Musiał (red.). Kraków. 185–194.
Zobacz w Google Scholar
Prensky Marc. 2001. Digital Natives. Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar
Pyżalski Jacek. 2012. Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Safer Internet (raport). 2006. http://www.saferinternet.pl/images/stories/files/raport_PL.pdf (dostęp: 2.11.2014).
Zobacz w Google Scholar
Small Gary, Vorgan Gigi. 2011. I-Mózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Surowaniec Józef. 1991. „Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania”. Logopedia nr 18. 119–135.
Zobacz w Google Scholar
Surowaniec Józef. 1996. „Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986–1996”. Logopedia nr 23. 183–189.
Zobacz w Google Scholar
Szczepaniak-Sobczyk Laura Mirosława. 2016. E-learning w edukacji humanistycznej. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Szpunar Magdalena. 2009. Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów. W Komputer w edukacji. 19 Ogólnopolskie sympozjum naukowe. J. Morbitzer (red.). Kraków. 261–268.
Zobacz w Google Scholar
Tapscott Don. 2010. Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Żukowska Zofia. 2005. Edukacja informatyczna i medialna rozpatrywana w kategoriach wartości zdrowia młodzieży. W Pedagogika @ środki informatyczne i media. M. Tanaś (red.). Warszawa–Kraków. 67–72.
Zobacz w Google Scholar
Żylińska Marzena. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń.
Zobacz w Google Scholar