Rozwój językowy dziecka a b-learning
PDF

Słowa kluczowe

komputery i internet w logopedii
e-learning w logopedii
b-learning w logopedii
nowe technologie w logopedii
e-logolekcja
e-logopeda
platforma e-learningowa
computers and the Internet in the speech therapy
e-learning in speech therapy

Jak cytować

Jatkowska, J. (2019). Rozwój językowy dziecka a b-learning. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 10(4), 125–140. https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.10

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.10.4.10

W artykule dokonano analizy zjawiska, jakim jest b-learning w terapii logopedycznej dzieci. Przedstawiono odpowiedzi na hipotezy badawcze z rozprawy doktorskiej autorki pt. „B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci”, w której stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowe technologie korzystnie wpływają na rozwój językowy współczesnych dzieci? Cyfrowy świat niesie nie tylko zagrożenia, ale również korzyści. Logopedzi, którzy są odpowiedzialni za rozwój językowy dzieci, powinni szczególnie uważnie obserwować i badać te zjawiska, by wypracować jak najlepsze metody stymulujące mowę i komunikację „cyfrowych tubylców”.

A child’s language development vs. blended learning
Abstract
The author of the article analyzes the phenomenon of b-learning in speech therapy of children. The article presents answers to research hypotheses from the PhD dissertation of the author, ”B-learning in the diagnosis and speech therapy of children”. The author tries to find an answer to the question whether new technologies have a positive impact on the linguistic development of contemporary children? The digital world has not only risks but also benefits. Speech therapist, who are responsible for the linguistic development of children, should pay particular attention to these phenomena and study them in order to develop the best possible methods of stimulating the speech and communication of ”digital natives”.

https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.10
PDF

Bibliografia

Bajerowa Irena. 1980. Wpływ techniki na ewolucję języka polskiego. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Bendyk Edwin. 2009. „Sieciaki”. Polityka nr 2 (2687). http://www.polityka.pl/nauka/komputeryiinternet/278207,1,sieciaki.read (dostęp: 19.01.2014).
Zobacz w Google Scholar

Buchner Anna, Małgorzata Kisilowska, Maria Wierzbicka. 2016. „Mistrzowie kodowania Junior. Raport z badań”. http://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/03/Mistrzowie-Kodowania-Junior- raport-ko%C5%84cowy.pdf (dostęp: 10.05.2016).
Zobacz w Google Scholar

Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.). 2013. „Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków”. Warszawa. http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_ Diagnoza_Spoleczna_2013pdf (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar

Dzieci aktywne on-line – raport (2007). http://pliki.gemius.pl/Raporty/2007/Gemius_SA_Dzieci_aktywne_online.pdf (dostęp: 27.03.2013).
Zobacz w Google Scholar

Gajek Elżbieta. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Goban-Klas Tomasz. 2002. Edukacja wobec pokolenia SMS-u. W Media i edukacja w dobie integracji. W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.). Poznań. 43–48.
Zobacz w Google Scholar

Goban-Klas Tomasz. 2005. Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Griffiths Mark. 2004. Gry i hazard. Uzależnienie dzieci w okresie dorastania. A. Sawicka-Chrapkowicz (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Grygowski Dariusz 1999. Internet jako medium syntetyczne. W Dzieci a mass media. Materiały z ogólnopolskiego seminarium Zielona Góra – 22–23.10.1998. Warszawa. 76–85.
Zobacz w Google Scholar

Grzenia Jan. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jatkowska Joanna, Kaszubowski Piotr. 2012. Logopedia w internecie. W Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.). Gdańsk. 408–415.
Zobacz w Google Scholar

Jatkowska Joanna, Hennig Natalia. 2013. E-learning w terapii logopedycznej – wyniki badań własnych. W Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej. E. Skorek, K. Kochan (red.). Zielona Góra. 147–161.
Zobacz w Google Scholar

Jatkowska Joanna. 2014. B-learning w terapii logopedycznej dzieci – wyniki innowacji pedagogicznej. W Wokół problemów patologii grup społecznych. F. Makurat, M. Brodnicki, A. Nawrocka (red.). Starogard Gdański. 135–149.
Zobacz w Google Scholar

Jatkowska Joanna. 2016. B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego [niepublikowana praca doktorska].
Zobacz w Google Scholar

Kaczmarek Leon. 1977. Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Keen Andrew. 2007. Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kołodziejczyk Witold, Polak Marcin. 2011. „Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia”. http//www.instytutobywatelski.pl (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar

Łuczyński Edward. 2005. Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii. W Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Opole. 13–42.
Zobacz w Google Scholar

Morańska Danuta. 2012. Netbooki w edukacji dzieci młodszych. Refleksje z badań. W Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym. B. Siemieniecki (red.). Toruń. 473–496.
Zobacz w Google Scholar

Morbitzer Janusz. 2010. Szkoła w pułapce internetu. W Człowiek – Media – Edukacja. J. Morbitzer, E. Musiał (red.). Kraków. 185–194.
Zobacz w Google Scholar

Prensky Marc. 2001. Digital Natives. Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (dostęp: 29.06.2014).
Zobacz w Google Scholar

Pyżalski Jacek. 2012. Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Safer Internet (raport). 2006. http://www.saferinternet.pl/images/stories/files/raport_PL.pdf (dostęp: 2.11.2014).
Zobacz w Google Scholar

Small Gary, Vorgan Gigi. 2011. I-Mózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Surowaniec Józef. 1991. „Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania”. Logopedia nr 18. 119–135.
Zobacz w Google Scholar

Surowaniec Józef. 1996. „Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986–1996”. Logopedia nr 23. 183–189.
Zobacz w Google Scholar

Szczepaniak-Sobczyk Laura Mirosława. 2016. E-learning w edukacji humanistycznej. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Szpunar Magdalena. 2009. Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów. W Komputer w edukacji. 19 Ogólnopolskie sympozjum naukowe. J. Morbitzer (red.). Kraków. 261–268.
Zobacz w Google Scholar

Tapscott Don. 2010. Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Żukowska Zofia. 2005. Edukacja informatyczna i medialna rozpatrywana w kategoriach wartości zdrowia młodzieży. W Pedagogika @ środki informatyczne i media. M. Tanaś (red.). Warszawa–Kraków. 67–72.
Zobacz w Google Scholar

Żylińska Marzena. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.