Abstrakt
Artykuł traktuje o umuzykalniającym potencjale, jaki kryją w sobie współczesne audiowizualne media społecznościowe. Uwzględnia też stan systemowej edukacji muzycznej prowadzonej w szkołach. Autor weryfikuje tezę, czy aplikacje, w których cyrkulują lapidarne formy wideo (np. aplikacja TikTok) mogą przyczyniać się do umuzykalnienia młodzieży. W tym celu przytacza konkretne przykłady praktyk muzycznych, które mają miejsce w tych przestrzeniach. Jako główny punkt odniesienia traktuje relacje instytucjonalnie prowadzonej edukacji muzycznej z popkulturą, stojącą w centrum treści cyrkulujących we współczesnych mediach.
Bibliografia
Białkowski Andrzej, Grusiewicz Mirosław, Michalak Marcin. 2010. Problemy i wyzwania edukacji muzycznej w Polsce. W: Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Andrzej Białkowski, Mirosław Grusiewicz, Marcin Michalak (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Grusiewicz Mirosław. 2021. „Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 30. 2. 167–179.
Zobacz w Google Scholar
Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Mirosław Filiciak, Bernardowicz Małgorzata (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Juda Łukasz. 2022. „Lapidarne formy wideo jako nowy obszar oddolnych praktyk muzycznych”. Kultura Współczesna 119. 3. 200–213.
Zobacz w Google Scholar
Klug Daniel. 2020. „It took me almost 30 minutes to practice this”. Performance and Production Practices in Dance Challenge Videos on TikTok. NCA 106th Annual Convention: Communication at the Crossroad. https://www.researchgate.net/publication/342852115_It_took_me_almost_30_minutes_to_practice_this_Performance_and_Production_Practices_in_Dance_Challenge_Videos_on_TikTok [dostęp: 20.05.2022].
Zobacz w Google Scholar
Labiak Daniel. 2015. Edukacja muzyczna a zainteresowania muzyczne młodzieży (w opiniach gimnazjalistów). W: Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej. Ewa Kochanowska, Rafał Majsner (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Majorek Marta. 2015 Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Marone Vittorio, Rodriguez Ruben. 2019. „‘What’s So Awesome with YouTube’: Learning Music with Social Media Celebrities”. Online Journal of Communication and Media Technologies 9(4). 1–15.
Zobacz w Google Scholar
Michalak Marcin. 2014. „U źródeł sporu o wartości edukacyjne muzyki popularnej”. Colloquium 6. 1. 89–112.
Zobacz w Google Scholar
Nowak Jakub. 2017. Polityki sieciowej popkultury. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Regiewicz Adam. 2020. Zasada tranzytywności w edukacji humanistycznej. Popkultura i kanon. W: Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni. Monika Adamska-Staroń (red.). Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar
Rijal Saepul, Skumayadi Yudi. 2020. „The Use of the TikTok Application as a Music Learning Media for Junior High School Students”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 519. 104–108.
Zobacz w Google Scholar
Shusterman Richard. 2007. O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej. Wojciech Małecki (przeł.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Stunża Grzegorz. D. 2018. Wyzwania kultury i edukacji uczestnictwa. Pokolenie Z i pokolenie Alfa. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
SWPS, GetHero. 2021. Kim są polscy użytkownicy TikToka. Raport.
Zobacz w Google Scholar
Szubertowska Elżbieta. 2012. „Wczoraj i dziś edukacji muzycznej w kontekście jej funkcji wychowawczych”. Muzyka, Historia, Teoria Edukacja 2. 114–132.
Zobacz w Google Scholar
Weiner Agnieszka. 2013. „Współczesne (mega)trendy edukacji muzycznej a sytuacja polskiego nauczyciela”. Chowanna 41(2). 61–80.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura