The potential of the TikTok application for musical development in the context of institutional music education
PDF (Język Polski)

Keywords

TikTok
muzyka
edukacja muzyczna
media społecznościowe
popkultura TikTok
music
music education
social media
pop culture

How to Cite

Juda, Łukasz. (2022). The potential of the TikTok application for musical development in the context of institutional music education. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(4), 55–66. https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.5

Abstract

The article addresses the potential for musical development through contemporary audiovisual social media. It also takes into account the state of music education in schools. The author of the article asks whether applications in which concise video forms circulate (e.g., the TikTok application) can contribute to the musical development of young people. For this purpose, the author provides specific examples of musical practices that take place in these spaces. As the main point of reference, he examines the relationship between institutionally conducted music education and pop culture, which is at the center of the content circulating in contemporary media.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.5
PDF (Język Polski)

References

Białkowski Andrzej, Grusiewicz Mirosław, Michalak Marcin. 2010. Problemy i wyzwania edukacji muzycznej w Polsce. W: Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Andrzej Białkowski, Mirosław Grusiewicz, Marcin Michalak (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Grusiewicz Mirosław. 2021. „Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 30. 2. 167–179.
View in Google Scholar

Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki. Warszawa.
View in Google Scholar

Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Mirosław Filiciak, Bernardowicz Małgorzata (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Juda Łukasz. 2022. „Lapidarne formy wideo jako nowy obszar oddolnych praktyk muzycznych”. Kultura Współczesna 119. 3. 200–213.
View in Google Scholar

Klug Daniel. 2020. „It took me almost 30 minutes to practice this”. Performance and Production Practices in Dance Challenge Videos on TikTok. NCA 106th Annual Convention: Communication at the Crossroad. https://www.researchgate.net/publication/342852115_It_took_me_almost_30_minutes_to_practice_this_Performance_and_Production_Practices_in_Dance_Challenge_Videos_on_TikTok [dostęp: 20.05.2022].
View in Google Scholar

Labiak Daniel. 2015. Edukacja muzyczna a zainteresowania muzyczne młodzieży (w opiniach gimnazjalistów). W: Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej. Ewa Kochanowska, Rafał Majsner (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Majorek Marta. 2015 Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności. Kraków.
View in Google Scholar

Marone Vittorio, Rodriguez Ruben. 2019. „‘What’s So Awesome with YouTube’: Learning Music with Social Media Celebrities”. Online Journal of Communication and Media Technologies 9(4). 1–15.
View in Google Scholar

Michalak Marcin. 2014. „U źródeł sporu o wartości edukacyjne muzyki popularnej”. Colloquium 6. 1. 89–112.
View in Google Scholar

Nowak Jakub. 2017. Polityki sieciowej popkultury. Lublin.
View in Google Scholar

Regiewicz Adam. 2020. Zasada tranzytywności w edukacji humanistycznej. Popkultura i kanon. W: Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni. Monika Adamska-Staroń (red.). Częstochowa.
View in Google Scholar

Rijal Saepul, Skumayadi Yudi. 2020. „The Use of the TikTok Application as a Music Learning Media for Junior High School Students”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 519. 104–108.
View in Google Scholar

Shusterman Richard. 2007. O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej. Wojciech Małecki (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar

Stunża Grzegorz. D. 2018. Wyzwania kultury i edukacji uczestnictwa. Pokolenie Z i pokolenie Alfa. Gdańsk.
View in Google Scholar

SWPS, GetHero. 2021. Kim są polscy użytkownicy TikToka. Raport.
View in Google Scholar

Szubertowska Elżbieta. 2012. „Wczoraj i dziś edukacji muzycznej w kontekście jej funkcji wychowawczych”. Muzyka, Historia, Teoria Edukacja 2. 114–132.
View in Google Scholar

Weiner Agnieszka. 2013. „Współczesne (mega)trendy edukacji muzycznej a sytuacja polskiego nauczyciela”. Chowanna 41(2). 61–80.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.