Igrzyska w sieci – dlaczego młodzi ludzie giną przez media?
PDF

Słowa kluczowe

Internet
wyzwania
gry
edukacja
młodzież Internet
challenges
games
education
youth

Jak cytować

Wójcik, W. (2022). Igrzyska w sieci – dlaczego młodzi ludzie giną przez media?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(4), 110–118. https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.10

Abstrakt

Social media, aplikacje i gry stały się dla wielu młodych ludzi nieodłącznym elementem życia, a ich użytkowanie codzienną rutyną. Forma, metoda, sposób oraz intencja, w której młodzi ludzie używają mediów, zaczęła rzutować na ich zachowanie, myślenie – bycie. Zwrócenie uwagi na negatywne skutki społeczne oddziaływania mediów na młodzież staje się w obecnych czasach sprawą niezwykle ważną. Challenge’y, fake newsy, złe nawyki stały się dominantą, a wręcz synonimem social mediów. Ultraszybkie zmiany  technologiczne nie pozostawiają wyboru, aby już dziś zastanowić się, co i w jaki sposób powinna zrobić edukacja medialna, by przygotować młodych ludzi na tę niezwykle trudną podróż, pełną przeszkód i niebezpieczeństw.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.10
PDF

Bibliografia

Andrzejewska Anna. 2014. Gry komputerowe rozrywką nastolatków. W: Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa. 61–78.
Zobacz w Google Scholar

Kozak Stanisław. 2011. Internetoholizm, gry komputerowe i hazard internetowy. W: Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Warszawa. 102–140.
Zobacz w Google Scholar

Skibińska Małgorzata. 2015. Czy pokolenie cyfrowe potrzebuje edukacji informacyjnej?. W: Edukacja a Nowe Technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Dorota Siemieniecka (red.). Toruń. 49–68.
Zobacz w Google Scholar

Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 2007. Wypadek pierworodny. Krystyna Szeżyńska‑Maćkowiak (tłum.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Więckiewicz Marta. 2007. Internet: wirtualna idea i realne skutki. Wybrane aspekty rozwoju Internetu. W: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje. T. 1. Marek Sokołowski (red.). Olsztyn. 367–377.
Zobacz w Google Scholar

Borkowska Anna. Uzależnienie od gier komputerowych na liście WHO. https://akademia.nask.pl/blog/1/uzaleznienie-od-gier-komputerowych-na-liscie-who_i10.html [dostęp: 9.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

Droga Do. 2020. Pee Your Pants Challnge – TikTokowa edukacja z przedsiębiorczość. https://www.youtube.com/watch?v=1bDGkSPGBlE [dostęp: 10.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

FA, MNIE. 2020. Niebieski Wieloryb w Polsce. Dziewczynka miała pocięte całe ciało. https://www.tvp.info/48060242/niebieski-wieloryb-w-polsce-ofiara-dziewczynka-pociete-cale-cialo-makabryczna-gra-miala-doprowadzic-do-samobojstwa-wieszwiecej [dostęp: 3.06.2022].
Zobacz w Google Scholar

Gołąb Mateusz. 2016. Bądźcie ostrożni podczas zabawy w Pokemon GO. Gracz wywołał ogromny wypadek na autostradzie. https://www.ppe.pl/news/44898/badzcie-ostrozni-podczas-zabawy-z-pokemon-go-gracz-wywolal-ogromny-wypadek-na-autostradzie-aktualizacja-1.html [dostęp: 17.03.2023].
Zobacz w Google Scholar

ls, ww. 2020. 50 zadań Niebieski Wieloryb. Niebieski Wieloryb to bardzo groźna gra. https://expressilustrowany.pl/50-zadan-niebieski-wieloryb-niebieski-wieloryb-to-bardzo-grozna-gra/ar/c1-11897521 [dostęp: 3.06.2022].
Zobacz w Google Scholar

Narodowy Fundusz Zdrowia. 2022. Twoje dziecko jest uzależnione od komputera lub smartfonu? Od teraz otrzyma specjalistyczną pomoc na NFZ. https:// www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/twoje-dziecko-jest-uzaleznione-od-komputera-lub-smartfonu-od-teraz-otrzyma-specjalistyczna-pomoc-na-nfz,8116.html#_ftnref1 [dostęp: 1.06.2022].
Zobacz w Google Scholar

Nawak, 2018, 10 przestępstw powiązanych z grami komputerowymi. https://ciekawe.org/2018/05/28/10-przestepstw-powiazanych-z-grami-komputerowymi [dostęp: 30.05.2022].
Zobacz w Google Scholar

Popławska Ewa. 2016. Pierwsza śmiertelna ofiara grania w Pokemon Go w Japonii. https://wiadomosci.wp.pl/pierwsza-smiertelna-ofiara-grania-w-pokemon-go-w-japonii-6029556285572225a [dostęp: 17.03.2023].
Zobacz w Google Scholar

TVN24. 2008. Nastolatek zabił, bo chciał tak jak w GTA. https://tvn24.pl/swiat/nastolatek-zabil-bo-chcial-tak-jak-w-gta-ra66806-3713755 [dostęp: 31.05.2022].
Zobacz w Google Scholar

Tyszkowski Jakub. 2021. „Blackout challenge” znów zabija nastolatka. Nie demonizujmy przez to TikToka. https://vibez.pl/wydarzenia/blackout-challenge-znow-zabija-nastolatka-nie-demonizujmy-przez-to-tiktoka-6665756941736736a [dostęp: 20.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

Wikipedia. 2020. Choking game. https://pl.wikipedia.org/wiki/Choking_game [dostęp: 23.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

Wilkins Jacob. 2021. The Coronation Street Killer. https://medium.com/crimebeat/the-coronation-street-killer-58ae957bba3f [dostęp: 3.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

Wirtualna Polska Tech. 2016. Pokemon Go: Pierwsza ofiara śmiertelna. https://tech.wp.pl/pokemon-go-pierwsza-ofiara-smiertelna,6034810040009857a [dostęp: 17.03.2023].
Zobacz w Google Scholar

Wray Meaghan. 2020. ‘Corona challenge’: TikTok star films herself licking airplane toilet seat. https://globalnews.ca/news/6718358/tiktok-toilet-seat-lick-coronavirus/ [dostęp: 19.04.2022].
Zobacz w Google Scholar

Wprost. 2018. Wziął udział w „wyzwaniu duszenia”. 11-latek nie żyje. https://www.wprost.pl/swiat/10163500/wzial-udzial-w-wyzwaniu-duszenia-11-latek-nie-zyje.html [dostęp: 14.06.2022].
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.