Abstrakt
Neoseriale, nazywane też serialami nowej generacji, stanowią jedno z najbardziej interesujących i najważniejszych zjawisk współczesnego pejzażu kulturowego, jednakże wiedza dotycząca tego, czym w istocie rzeczy są neoseriale i w jaki sposób je badać, wciąż jest niezadowalająca. Celem artykułu jest opisanie pojęcia neoserialu i jego cech, przedstawienie niektórych kwestii metodologicznych dotyczących analizy tekstualnej i recepcji neoseriali, a także wskazanie zaniedbanych obszarów badawczych oraz zasygnalizowanie metod, które mogą być użyteczne w badaniach tych tekstów kultury.
Bibliografia
Abreu Jorge, Nogueira João, Becker Valderick, Cardoso Bernardo. 2016. „Survey of Catch‑up TV and other time‑shift services: a comprehensive analysis and taxonomy of linear and nonlinear television”. Telecommunication Systems 64(1). 57–74.
Zobacz w Google Scholar
Apat. 2022. „Netflix porzucił model produkcyjny HBO. Algorytmy i presja wzrostu skali zabiły jego jakość”. https://forsal.pl/lifestyle/rozrywka/artykuly/8420460,dlaczego‑jakosc‑produkcji‑netflixa‑jest‑niska.html [dostęp: 16.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2013. Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2020. Oblicza męskości w neoserialach. Hegemonia – Kontaminacja – Inkluzja. Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2021/2022. „Hybrid masculinity and power. Critical discourse analysis of the neoseries Money Heist”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 22(4)–23(1). 11–29.
Zobacz w Google Scholar
Bateman A. John. 2020. Critical discourse analysis and film. W: The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. John Flowerdew, John E. Richardson (red.). London – New York.
Zobacz w Google Scholar
Borowiecki Artur. 2019. „Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji”. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication 34. 163–171.
Zobacz w Google Scholar
Cardwell Sarah. 2011. Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu. Dariusz Kuźma (przeł.). W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Ceglińska Patrycja. 2017. „Rekordowa liczba nielegalnych pobrań siódmego sezonu Gry o tron. Te liczby was zaskoczą”. https://teleshow.wp.pl/rekordowa‑liczba‑nielegalnych‑pobran‑siodmego‑sezonu‑gry‑o‑tron‑te‑liczby‑was‑zaskocza-6163559972480641a [dostęp: 7.09. 2017].
Zobacz w Google Scholar
Dziubczyńska Patrycja. 2017. Seriale nowej generacji przykładem telewizji jakościowej?. W: Seriale w kontekście kulturowym. Format, intertekst, adaptacja. Daria Bruszewska- Przytuła, Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 51–59.
Zobacz w Google Scholar
Feuer Jane. 2011. HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Filiciak Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Filiciak Mirosław, Giza Barbara. 2011. Wstęp. W: Post‑soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.). Warszawa. 7–9.
Zobacz w Google Scholar
Fiske John. 1987. Television Culture. London – New York.
Zobacz w Google Scholar
Flowerdew John, Richardson John E. (red.). 2020. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. London – New York.
Zobacz w Google Scholar
Hall Stuart. 1987. „Kodowanie i dekodowanie”. Przekazy i Opinie 1–2. 58–71.
Zobacz w Google Scholar
Jancsary Denis. Höllerer Markus, Meyer Renate E. 2016. Critical analysis of visual and multimodal texts. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). London. 180–204.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jurek Krzysztof. 2013. „Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(41). 86–98.
Zobacz w Google Scholar
Kaja Ewa. 2014. „Amerykańskie seriale typu »post‑soap opera« – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji”. Kultura i Edukacja 2. 64–82.
Zobacz w Google Scholar
Kozłowski Konrad. 2018. „Internet przegonił telewizję, ale czy naprawdę powstaje za dużo seriali? Rekord znów pobity”. https://antyweb.pl/ile‑seriali‑w-2018-rekord [dostęp: 12.09.2022].
Zobacz w Google Scholar
Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. „Seriale: nowa jakość, czy stare w nowej odsłonie?”. Zeszyty Prasoznawcze 1(225). 1–15.
Zobacz w Google Scholar
Łuczaj Kamil. 2013a. „Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu”. IntereAlia. Pismo poświęcone studiom queer 8. 146–158. https://doi.org/10.51897/interalia/TVYO1695.
Zobacz w Google Scholar
Łuczaj Kamil. 2013b. Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Major Małgorzata. 2011. „Era antybohaterów w amerykańskiej produkcji telewizyjnej. Próba diagnozy nowego zjawiska na mapie kultury popularnej”. Panoptikum 10. 92– 107.
Zobacz w Google Scholar
Major Małgorzata. 2015. „Duże ciała na małym ekranie. Nienormatywne wizerunki męskości w neoserialach”. Panoptikum 14. 136–151.
Zobacz w Google Scholar
Mittell Jason. 2006. „Narrative Complexity in Contemporary American Television”. The Velvet Light Trap 58. 29–40.
Zobacz w Google Scholar
Pilawski Patrycjusz. 2020. Neoserial [hasło]. W: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. https://nowewyrazy.pl/haslo/neoserial.html [dostęp: 12.05.2022].
Zobacz w Google Scholar
Schneider Michael. 2022. „Peak TV Tally: According to FX Research, A Record 559 Original Scripted Series Aired in 2021”. https://variety.com/2022/tv/news/original‑tv‑series‑tally-2021-1235154979/ [dostęp: 12.09.2022].
Zobacz w Google Scholar
Thompson Robert J. 1996. Television’s second golden age: From „Hill Street Blues” to „ER”. New York.
Zobacz w Google Scholar
Włodek Patrycja. 2014. Seriale nowej generacji a konwencje filmowe. W: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki, konwergencja, recepcja. Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Alina Naruszewicz‑Duchlińska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 232–249.
Zobacz w Google Scholar
Wodak Ruth, Meyer Michael. 2016. Critical discourse studies: history, agenda, theory and Methodology. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). 1–22.
Zobacz w Google Scholar
Wojtyna Miłosz, Micela Barbara, Zgierska Roksana. 2022. Reading contemporary TV series. Aesthetics, themes, and reception. Berlin.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura