Abstract
Neoseries, also known as new generation series, are among the most interesting and important phenomena of the contemporary cultural landscape. However, our knowledge of what neoseries actually are and how they should be studied is still unsatisfactory. This article aims to describe the concept of the neoseries and its features, to present some methodological issues concerning the textual analysis and reception of neoseries, to identify neglected research areas, and to indicate some methods that may be useful in the study of these cultural texts.
References
Abreu Jorge, Nogueira João, Becker Valderick, Cardoso Bernardo. 2016. „Survey of Catch‑up TV and other time‑shift services: a comprehensive analysis and taxonomy of linear and nonlinear television”. Telecommunication Systems 64(1). 57–74.
View in Google Scholar
Apat. 2022. „Netflix porzucił model produkcyjny HBO. Algorytmy i presja wzrostu skali zabiły jego jakość”. https://forsal.pl/lifestyle/rozrywka/artykuly/8420460,dlaczego‑jakosc‑produkcji‑netflixa‑jest‑niska.html [dostęp: 16.01.2023].
View in Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2013. Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku. Warszawa.
View in Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2020. Oblicza męskości w neoserialach. Hegemonia – Kontaminacja – Inkluzja. Białystok.
View in Google Scholar
Arcimowicz Krzysztof. 2021/2022. „Hybrid masculinity and power. Critical discourse analysis of the neoseries Money Heist”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 22(4)–23(1). 11–29.
View in Google Scholar
Bateman A. John. 2020. Critical discourse analysis and film. W: The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. John Flowerdew, John E. Richardson (red.). London – New York.
View in Google Scholar
Borowiecki Artur. 2019. „Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji”. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication 34. 163–171.
View in Google Scholar
Cardwell Sarah. 2011. Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu. Dariusz Kuźma (przeł.). W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Ceglińska Patrycja. 2017. „Rekordowa liczba nielegalnych pobrań siódmego sezonu Gry o tron. Te liczby was zaskoczą”. https://teleshow.wp.pl/rekordowa‑liczba‑nielegalnych‑pobran‑siodmego‑sezonu‑gry‑o‑tron‑te‑liczby‑was‑zaskocza-6163559972480641a [dostęp: 7.09. 2017].
View in Google Scholar
Dziubczyńska Patrycja. 2017. Seriale nowej generacji przykładem telewizji jakościowej?. W: Seriale w kontekście kulturowym. Format, intertekst, adaptacja. Daria Bruszewska- Przytuła, Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 51–59.
View in Google Scholar
Feuer Jane. 2011. HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Filiciak Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk.
View in Google Scholar
Filiciak Mirosław, Giza Barbara. 2011. Wstęp. W: Post‑soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.). Warszawa. 7–9.
View in Google Scholar
Fiske John. 1987. Television Culture. London – New York.
View in Google Scholar
Flowerdew John, Richardson John E. (red.). 2020. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. London – New York.
View in Google Scholar
Hall Stuart. 1987. „Kodowanie i dekodowanie”. Przekazy i Opinie 1–2. 58–71.
View in Google Scholar
Jancsary Denis. Höllerer Markus, Meyer Renate E. 2016. Critical analysis of visual and multimodal texts. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). London. 180–204.
View in Google Scholar
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Jurek Krzysztof. 2013. „Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(41). 86–98.
View in Google Scholar
Kaja Ewa. 2014. „Amerykańskie seriale typu »post‑soap opera« – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji”. Kultura i Edukacja 2. 64–82.
View in Google Scholar
Kozłowski Konrad. 2018. „Internet przegonił telewizję, ale czy naprawdę powstaje za dużo seriali? Rekord znów pobity”. https://antyweb.pl/ile‑seriali‑w-2018-rekord [dostęp: 12.09.2022].
View in Google Scholar
Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. „Seriale: nowa jakość, czy stare w nowej odsłonie?”. Zeszyty Prasoznawcze 1(225). 1–15.
View in Google Scholar
Łuczaj Kamil. 2013a. „Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu”. IntereAlia. Pismo poświęcone studiom queer 8. 146–158. https://doi.org/10.51897/interalia/TVYO1695.
View in Google Scholar
Łuczaj Kamil. 2013b. Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie. Kraków.
View in Google Scholar
Major Małgorzata. 2011. „Era antybohaterów w amerykańskiej produkcji telewizyjnej. Próba diagnozy nowego zjawiska na mapie kultury popularnej”. Panoptikum 10. 92– 107.
View in Google Scholar
Major Małgorzata. 2015. „Duże ciała na małym ekranie. Nienormatywne wizerunki męskości w neoserialach”. Panoptikum 14. 136–151.
View in Google Scholar
Mittell Jason. 2006. „Narrative Complexity in Contemporary American Television”. The Velvet Light Trap 58. 29–40.
View in Google Scholar
Pilawski Patrycjusz. 2020. Neoserial [hasło]. W: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. https://nowewyrazy.pl/haslo/neoserial.html [dostęp: 12.05.2022].
View in Google Scholar
Schneider Michael. 2022. „Peak TV Tally: According to FX Research, A Record 559 Original Scripted Series Aired in 2021”. https://variety.com/2022/tv/news/original‑tv‑series‑tally-2021-1235154979/ [dostęp: 12.09.2022].
View in Google Scholar
Thompson Robert J. 1996. Television’s second golden age: From „Hill Street Blues” to „ER”. New York.
View in Google Scholar
Włodek Patrycja. 2014. Seriale nowej generacji a konwencje filmowe. W: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki, konwergencja, recepcja. Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Alina Naruszewicz‑Duchlińska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 232–249.
View in Google Scholar
Wodak Ruth, Meyer Michael. 2016. Critical discourse studies: history, agenda, theory and Methodology. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). 1–22.
View in Google Scholar
Wojtyna Miłosz, Micela Barbara, Zgierska Roksana. 2022. Reading contemporary TV series. Aesthetics, themes, and reception. Berlin.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura