On neoseries: What and how to study?
PDF (Język Polski)

Keywords

cechy neoserialu
analiza tekstualna
recepcja neoseriali
kwestie teoretyczno‑metodologiczne
serwisy streamingowe characteristic of neoseries
textual analysis
reception of neoseries
methodological issues
streaming services

How to Cite

Arcimowicz, K. (2023). On neoseries: What and how to study?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(1), 17–30. https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.2

Abstract

Neoseries, also known as new generation series, are among the most interesting and important phenomena of the contemporary cultural landscape. However, our knowledge of what neoseries actually are and how they should be studied is still unsatisfactory. This article aims to describe the concept of the neoseries and its features, to present some methodological issues concerning the textual analysis and reception of neoseries, to identify neglected research areas, and to indicate some methods that may be useful in the study of these cultural texts.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.2
PDF (Język Polski)

References

Abreu Jorge, Nogueira João, Becker Valderick, Cardoso Bernardo. 2016. „Survey of Catch‑up TV and other time‑shift services: a comprehensive analysis and taxonomy of linear and nonlinear television”. Telecommunication Systems 64(1). 57–74.
View in Google Scholar

Apat. 2022. „Netflix porzucił model produkcyjny HBO. Algorytmy i presja wzrostu skali zabiły jego jakość”. https://forsal.pl/lifestyle/rozrywka/artykuly/8420460,dlaczego‑jakosc‑produkcji‑netflixa‑jest‑niska.html [dostęp: 16.01.2023].
View in Google Scholar

Arcimowicz Krzysztof. 2013. Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku. Warszawa.
View in Google Scholar

Arcimowicz Krzysztof. 2020. Oblicza męskości w neoserialach. Hegemonia – Kontaminacja – Inkluzja. Białystok.
View in Google Scholar

Arcimowicz Krzysztof. 2021/2022. „Hybrid masculinity and power. Critical discourse analysis of the neoseries Money Heist”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 22(4)–23(1). 11–29.
View in Google Scholar

Bateman A. John. 2020. Critical discourse analysis and film. W: The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. John Flowerdew, John E. Richardson (red.). London – New York.
View in Google Scholar

Borowiecki Artur. 2019. „Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji”. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication 34. 163–171.
View in Google Scholar

Cardwell Sarah. 2011. Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu. Dariusz Kuźma (przeł.). W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Ceglińska Patrycja. 2017. „Rekordowa liczba nielegalnych pobrań siódmego sezonu Gry o tron. Te liczby was zaskoczą”. https://teleshow.wp.pl/rekordowa‑liczba‑nielegalnych‑pobran‑siodmego‑sezonu‑gry‑o‑tron‑te‑liczby‑was‑zaskocza-6163559972480641a [dostęp: 7.09. 2017].
View in Google Scholar

Dziubczyńska Patrycja. 2017. Seriale nowej generacji przykładem telewizji jakościowej?. W: Seriale w kontekście kulturowym. Format, intertekst, adaptacja. Daria Bruszewska- Przytuła, Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 51–59.
View in Google Scholar

Feuer Jane. 2011. HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Filiciak Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk.
View in Google Scholar

Filiciak Mirosław, Giza Barbara. 2011. Wstęp. W: Post‑soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.). Warszawa. 7–9.
View in Google Scholar

Fiske John. 1987. Television Culture. London – New York.
View in Google Scholar

Flowerdew John, Richardson John E. (red.). 2020. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. London – New York.
View in Google Scholar

Hall Stuart. 1987. „Kodowanie i dekodowanie”. Przekazy i Opinie 1–2. 58–71.
View in Google Scholar

Jancsary Denis. Höllerer Markus, Meyer Renate E. 2016. Critical analysis of visual and multimodal texts. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). London. 180–204.
View in Google Scholar

Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Jurek Krzysztof. 2013. „Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(41). 86–98.
View in Google Scholar

Kaja Ewa. 2014. „Amerykańskie seriale typu »post‑soap opera« – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji”. Kultura i Edukacja 2. 64–82.
View in Google Scholar

Kozłowski Konrad. 2018. „Internet przegonił telewizję, ale czy naprawdę powstaje za dużo seriali? Rekord znów pobity”. https://antyweb.pl/ile‑seriali‑w-2018-rekord [dostęp: 12.09.2022].
View in Google Scholar

Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. „Seriale: nowa jakość, czy stare w nowej odsłonie?”. Zeszyty Prasoznawcze 1(225). 1–15.
View in Google Scholar

Łuczaj Kamil. 2013a. „Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu”. IntereAlia. Pismo poświęcone studiom queer 8. 146–158. https://doi.org/10.51897/interalia/TVYO1695.
View in Google Scholar

Łuczaj Kamil. 2013b. Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie. Kraków.
View in Google Scholar

Major Małgorzata. 2011. „Era antybohaterów w amerykańskiej produkcji telewizyjnej. Próba diagnozy nowego zjawiska na mapie kultury popularnej”. Panoptikum 10. 92– 107.
View in Google Scholar

Major Małgorzata. 2015. „Duże ciała na małym ekranie. Nienormatywne wizerunki męskości w neoserialach”. Panoptikum 14. 136–151.
View in Google Scholar

Mittell Jason. 2006. „Narrative Complexity in Contemporary American Television”. The Velvet Light Trap 58. 29–40.
View in Google Scholar

Pilawski Patrycjusz. 2020. Neoserial [hasło]. W: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. https://nowewyrazy.pl/haslo/neoserial.html [dostęp: 12.05.2022].
View in Google Scholar

Schneider Michael. 2022. „Peak TV Tally: According to FX Research, A Record 559 Original Scripted Series Aired in 2021”. https://variety.com/2022/tv/news/original‑tv‑series‑tally-2021-1235154979/ [dostęp: 12.09.2022].
View in Google Scholar

Thompson Robert J. 1996. Television’s second golden age: From „Hill Street Blues” to „ER”. New York.
View in Google Scholar

Włodek Patrycja. 2014. Seriale nowej generacji a konwencje filmowe. W: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki, konwergencja, recepcja. Anna Krawczyk‑Łaskarzewska, Alina Naruszewicz‑Duchlińska, Piotr Przytuła (red.). Olsztyn. 232–249.
View in Google Scholar

Wodak Ruth, Meyer Michael. 2016. Critical discourse studies: history, agenda, theory and Methodology. W: Methods of critical discourse studies. 3rd edition. Ruth Wodak, Michael Meyer (red.). 1–22.
View in Google Scholar

Wojtyna Miłosz, Micela Barbara, Zgierska Roksana. 2022. Reading contemporary TV series. Aesthetics, themes, and reception. Berlin.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.