Abstrakt
Artykuł stanowi próbę pokazania praktyk słuchania radia przez kierowców samochodów osobowych. Zagadnienie to wydaje się szczególnie istotne, gdyż kolejny rok z rzędu samochód jest najpopularniejszym miejscem słuchania radia przez Polaków. Swoją pracę stworzyłam na podstawie badań własnych i prac takich badaczy jak Nick Couldry, Sarah Pink czy Michael Bull. Dzięki badaniu wyróżniłam dwa typy słuchaczy – aktywnych i pasywnych. Ponadto praca wskazuje nowe aspekty, które poza standardowymi (czas słuchania, udział w rynku reklamowym itd.) warto badać w kontekście radia.
Bibliografia
Albińska Karolina. 2011. „Radiosłuchacz XXI wieku: w poszukiwaniu profilu współczesnego odbiorcy przekazów radiowych”. Media, Kultura, Społeczeństwo 1(6). 127–142.
Zobacz w Google Scholar
Bachura‑Wojtasik Joanna, Czarnek‑Wnuk Paulina (red.). 2017. Medium radiowe w oczach współczesnych badaczy: prace ofiarowane profesor Elżbiecie Pleszkun‑Olejniczakowej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Bachura‑Wojtasik Joanna, Klimczak Kinga. 2015. Słuchaj, nagrywaj, praktykuj – o estetyce dźwięku i dźwiękowych środkach wyrazu oraz o angażowaniu w pracę z dźwiękiem. W: Twórczość, pasja, Uniwersytet: kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej. Jarosław Płuciennik, Kinga Klimczak (red.). Łódź. 95–115.
Zobacz w Google Scholar
Beliczyński Jan. 2009. Radio jako obiekt badań naukowych. W: Teorie komunikacji mediów. Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski (red.). Wrocław. 121–143.
Zobacz w Google Scholar
Bull Michael. 2011. Soundscapes of car. A critical study of automobile habitation. W: Car cultures. Daniel Miller (red.). Berg. 185–202.
Zobacz w Google Scholar
Ciapała Izabela. 1965. Radio: preferencja programó w i jej uwarunkowania. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Couldry Nick. 2010. „Media w kontekście praktyk. Próba teoretyczna”. Kultura Popularna 1(27). 96–113.
Zobacz w Google Scholar
Doliwa Urszula, Koniecko Klaudia. 2014. Radio jako obiekt badań w dobie nowych mediów. W: Analizy nowych mediów w perspektywie metodologicznej: konteksty, teoria, praktyka. Miłosz Babecki, Marta Więckiewicz (red.). Olsztyn. 47–68.
Zobacz w Google Scholar
Fors Vaike, Glöss Mareike. Pink Sarah. 2019. „Automated futures and the mobile present: In‑car video ethnographies”. Ethnography 20(1). 88–107.
Zobacz w Google Scholar
Goban‑Klas Tomasz. 2000. „Pochwała medioznawstwa czyli renesans McLuhana”. Studia Medioznawcze 1. 9–23.
Zobacz w Google Scholar
Goban‑Klas Tomasz. 2004. Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Goban‑Klas Tomasz. 2006. „Radiomorfoza w kontekście ewolucji, adaptacji i konwergencji mediów”. Studia Medioznawcze 3. 15–22.
Zobacz w Google Scholar
Hermanowski Marcin. 2010. „Radio i jego miejsce w życiu codziennym. Studium odbioru stacji radiowych w Polsce po roku 1989 roku. Analiza i interpretacja badań jakościowych”. https://archiwum.edu.pl/dlibra/publication/500024/edition/406166/content [dostęp: 28.03.2023].
Zobacz w Google Scholar
Jewdokimow Marcin. 2011. Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jędrzejewski Stanisław. 2003. Radio w komunikacji społecznej rola i tendencje rozwojowe. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jędrzejewski Stanisław. 2021. „Kultura udomowiona a nowe technologie”. Roczniki Nauk Społecznych 1. 51–72.
Zobacz w Google Scholar
Johnson Phylis, Punnetta Ian. 2019. Moving sounds: a cultural history of the car radio. New York.
Zobacz w Google Scholar
Komitet Badań Radiowych. Radio w Polsce wchodzi w 2020 rok z bardzo dobrym wynikiem. https://badaniaradiowe.pl/radio‑w‑polsce‑wchodzi‑w-2020-rok‑z‑bardzo‑dobrym‑wynikiem [dostęp: 20.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Lakomy Mirosław. 2012. Rynek radiowy w Polsce. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
McLuhan Marshall. 2004. Zrozumieć media: przedłużenie człowieka. Natalia Szczucka (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Michalczyk Stanisław. 2008. Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Morley David. 2011. Przestrzenie domu: media, mobilność i tożsamość. Jolanta Mach (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Raport Radio. 2020. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2021/02/RADIO-2020_raport‑ILR-1.pdf [dostęp: 20.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Raport Radio. 2021. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2022/01/RADIO-2021-raport‑I‑Love‑Radio-1.pdf [dostęp: 20.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Raport Radio. 2022. Podsumowanie wyników słuchalności. https://iloveradio.pl/wp‑content/uploads/2023/01/RADIO-2022-raport‑I‑Love‑Radio.pdf [dostęp: 20.01.2023].
Zobacz w Google Scholar
Stachyra Grażyna. 2013. „Radio jako przestrzeń dla rytuału”. Media, Kultura, Społeczeństwo 9. 9–22.
Zobacz w Google Scholar
Stachyra Grażyna. 2014a. „Radio w środowisku pracy”. Humanizacja Pracy 4. 133–146.
Zobacz w Google Scholar
Stachyra Grażyna. 2014b. The obligations of listeners in „expression‑seeking” dialogues. W: Radio: the resilient medium. Papers from the third conference of the ECREA Radio Research Section. Madalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey (red.). Peterborough. 125–138.
Zobacz w Google Scholar
Sterne Jonathan. 2012. The Sound Studies Reader. London – New York.
Zobacz w Google Scholar
Sterne Jonathan. 2014. „Headset culture, audile, technique, and sound space as private space”. TMG Journal for Media History 6. 57–82.
Zobacz w Google Scholar
Tuszewski Jerzy. 2002. Paradoks o słowie i dźwięku: rozważania o sztuce radiowej. Toruń .
Zobacz w Google Scholar
Urry John. 2006. „Inhabiting the car”. The Sociological Review 1. 17–31.
Zobacz w Google Scholar
Wielopolska‑Szymura Mirosława. 2014. Radio as an old and a new medium: Sustaining cultural identities of listeners. W: Radio: the resilient medium. Papers from the third conference of the ECREA Radio Research Section. Madalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey (red.). Peterborough. 115–124.
Zobacz w Google Scholar
Wiernicka Paulina. 2019. Problemy badania muzyki w kontekście przekazu radiowego. W: Współczesne media: problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Iwona Hofman, Danuta Kę pa‑Figura (red.). Lublin. 281–292.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura